Dubbelyxa
Warrior
Jo, jag tänkte ju att Krigarens Handbok kanske kunde räta ut en del skrynkligheter från 91:ans vapen och rustningar. Men den verkar skapa mer problem än den löser. Skulle i alla fall använda deras rustningspriser eftersom de i 91:ans grundbok är helt koko.zonk;n313632 said:Tycker nog systemen blir bättre om man kapar bort rejält med detaljer, däribland kroppsdelar. Krigarens handbok är ingen höjdare om du frågar mig - ännu mer detaljer, och så ytterligare en nerf för de redan klena magikerna, när de inte ens kan få av en besvärjelse varje stridsrunda.
Vad exakt var det som upplevdes erbarmligt med poängköpet? Jag får för mig att det kunde vara kul att spela just den karaktär man vill. Sen så kanske jag är lite smyg-powergamer, men jag ska vara SL så det spelar ingen rollhakanlo;n313632 said:Systemet med poäng för att skapa RP i DoD-91 är närmast erbarmligt. Det användes en gång, och sedan aldrig mer. Vi slog grundegenskaper som vanligt, tog en lagom mängd BP och yxade runt lite i tabellen över särskilda förmågor (som var rätt kul).
Samtidigt var några saker lätta förbättringar. Kostnadssystemet för färdigheter, till exempel. Det var väldigt godtyckligt i EDD.
.
Vad gäller färdighetssystemet så tänkte jag, i alla fall i 91, att kostnaden för alla färdigheter blir 5 minus grundegenskapens grupp, minst 2 dock. Jag gillar idén att man lär sig sådant snabbare som man har fallenhet för.
Jag gillar kroppsdelsträffar! Det blir så konkret istället för att bara knacka bort lite mera KP. Man kanske kan se det som att skråmorna är för betydelselösa för att ha någon spelteknisk effekt och att skadetärningarna gestalter mer rejäla träffar? Men visst, utan en motsvarighet till MERP:s DB är det självmord att gå in i strid utan en massa rustning. En tanke jag lekte med var att man har förmågan UNDVIKA: slå under SMI-grupp + eventuell Akrobatik-FV för att ducka istället för att parera. Funkar bara om man inte bär någon rustning.Staffan;n313632 said:Kroppsdelar, som de fungerar i DoD Expert/91 och diverse Runequest-versioner, är bull. De gör det omöjligt att få en relativ skråma utan rustning, och minimerar kroppspoängens betydelse. Låt oss använda exempel från DoD-91.
Säg att du har 14 KP. Det är rätt bra, men inte supermycket. Det ger dig 4-6 KP per kroppsdel. Låt oss också säga att du slåss mot en någorlunda butig fiende som slåss med bredsvärd och har +1 i SB (dvs STY+STO från 27 till 29). Personen ifråga kommer att ge dig 1T8+2 i skada per smäll, vilket är en minimiskada på 3. Om du inte har rustning är chansen att fienden slår ut en arm 7/8, ett ben, huvud, eller mage 3/4, eller bröstkorg 5/8. Jag är inte mot att man kan bli utslagen på en smäll, men de där chanserna är för stora..
.