Problemet är att detta innebär att det just nu alltså inte går att ha några viktiga eller intressanta diskussioner om rasism. Åtminstone inte om man 1) inte orkar med när människor blir arga och börjar gasta defensivt och 2) faktiskt vill diskutera rollspelen och deras innehåll, inte huruvida någon är en dålig människa eller ej.Jag skulle förstås också vilja att vi kunde ha en öppen och förbehållslös diskussion om vad rasism kan tänkas vara och vad som är rasistiskt i vilken utsträckning, men vi kan inte ha det så länge saker faktiskt står på spel i diskussionen. Att på förhand döma ut folk från diskussionen av den enkla anledning att de är stakeholders i samhällsfördraget och alltså kan tendera att reagera affektivt på vissa positioner eller argument i den diskussionen, eftersom de har potentiella konsekvenser för deras egna liv, verkar inte fruktbart.
För egen del innebär det att jag blir allt mindre sugen på att diskutera rasistiska tendenser inom rollspel. Vilket jag anser vara beklagligt. Men min erfarenhet är att sådana diskussioner helt enkelt inte låter sig göras på ett fruktsamt sätt överhuvudtaget.
Resultatet av att folk tar det personligt och blir arga blir alltså att de får vad de vill – mindre diskussion om rasism. Jag tycker helt enkelt inte att det ger något att försöka "diskutera" med människor som är i affekt.
Om du har några fantastiska tekniker för att få till konstruktiva samtal utan att folk går i affekt är jag idel öra. Tills dess kommer jag att nöja mig med gerillakrigföring: att slänga in en kommentar i pågående diskussioner men inte bry mig speciellt mycket om att följa upp dem.