Nekromanti Edit: Soloäventyr från ÄS m.fl.

solvebring

Superhero
Jag vet att det går snabbare den här vägen ...

Vilka soloäventyr gav ÄS ut och vilka var de bättre/sämre?

... Vann nyligen Äventyr i Midgård: Spion i Isengård. Tänkte om man skulle fylla på med tiden eftersom jag och grabben börjat spela sådana tillsammans.

Big Marco

Läskig
Ensamma Vargen - Längsta och nog bästa serien, standardfantasy med ett visst mörker/grim-n-gritty.
Falken - Glättig SciFi som var rätt cool. Mordmysterier, konspirationer och tidsreseparadoxer.
Fighting Fantasy - Inte Äventyrsspel utan (britten) Steve Jacksons supervaniljfantasy.
Silverstjärna (Ensamma Vargens värld) - Istället för krigarmunken Ensamma Vargen var man magikern Silverstjärna, i en annan del av kontinenten.
Tigerns väg - Orientalisk ninjafantasy. Mer fokus på gear och moves.
Äventyr i det okända - Chock-äventyr. Coola myscreepy scener som gruvutforskning och slagsmål uppe på en zeppelinare.
Äventyr i Midgård - Som du har.

solvebring

Superhero
Big Marco said:
Ensamma Vargen - Längsta och nog bästa serien, standardfantasy med ett visst mörker/grim-n-gritty.
Falken - Glättig SciFi som var rätt cool. Mordmysterier, konspirationer och tidsreseparadoxer.
Fighting Fantasy - Inte Äventyrsspel utan (britten) Steve Jacksons supervaniljfantasy.
Silverstjärna (Ensamma Vargens värld) - Istället för krigarmunken Ensamma Vargen var man magikern Silverstjärna, i en annan del av kontinenten.
Tigerns väg - Orientalisk ninjafantasy. Mer fokus på gear och moves.
Äventyr i det okända - Chock-äventyr. Coola myscreepy scener som gruvutforskning och slagsmål uppe på en zeppelinare.
Äventyr i Midgård - Som du har.
Tackar! Falken och Silverstjärna kände jag inte till sedan innan så dem tackar jag extra för.

Yeah, jag har ett Fighting Fantasy sedan förut, Rymdskeppet Traveller. Där dog vi rätt snart, efter två kvällar, och även om det var rätt kul till en början började det kännas återupprepat och ganska kliché ju fler möten man gick igenom.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
solvebring;n126190 said:
... Som tydligen ingick i en serie soloäventyr kallade "Historiska soloäventyr". Översatte ÄS möjligen hela serien?
Nej. Vi bedömde att de flesta tog upp engelska händelser som svenska ungdomar inte kände till, som jakobiterupproret och engelska inbördeskriget.

Hursomhelst tycker jag att Madame Giljotin hamnade bland de bästa vi gav ut.

solvebring

Superhero
Dante;n126196 said:
Nope. Det bidde bara en bok i den serien.
Aw, trist. Men nåväl, det finns ju en hel del utöver så jag kommer i alla fall ha nog att samla på mig.

Eftersom du såg till att MG inte glömdes antar jag att du tyckte att det var ett bra soloäventyr?

solvebring

Superhero
Mekanurg;n126198 said:
Nej. Vi bedömde att de flesta tog upp engelska händelser som svenska ungdomar inte kände till, som jakobiterupproret och engelska inbördeskriget.

Hursomhelst tycker jag att Madame Giljotin hamnade bland de bästa vi gav ut.
Aw, det här är det bästa med sådana här trådar; chansen till spelbranschanekdoter!

På så vis. Ja, det är ju förståeligt. Men sedan omslaget rubricerar "Historiska soloäventyr 1" så gissar jag på att man tänkt att ersätta övriga titlarna med något annat? Eller insåg ni missen med seriens innehåll först efteråt?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
solvebring;n126201 said:
Aw, det här är det bästa med sådana här trådar; chansen till spelbranschanekdoter!

På så vis. Ja, det är ju förståeligt. Men sedan omslaget rubricerar "Historiska soloäventyr 1" så gissar jag på att man tänkt att ersätta övriga titlarna med något annat? Eller insåg ni missen med seriens innehåll först efteråt?
Vi funderade på att ge ut den bok som handlade om slaget vid Hastings, eftersom den händelsen hade vikingaanknytning och var välkänd även i Sverige. Men så blev det inte av skäl jag inte minns 30 år senare. (Då hade krigsfångeäventyret ännu inte publicerats i UK; det hade kunnat bli en bra volym i serien.)

solvebring

Superhero
Mekanurg;n126206 said:
Vi funderade på att ge ut den bok som handlade om slaget vid Hastings, eftersom den händelsen hade vikingaanknytning och var välkänd även i Sverige. Men så blev det inte av skäl jag inte minns 30 år senare. (Då hade krigsfångeäventyret ännu inte publicerats i UK; det hade kunnat bli en bra volym i serien.)
Okej. Nå, tackar för svar! :)

Big Marco

Läskig
Dante;n126179 said:
Glöm inte Madame Giljotin.

Jag glömde. Och glömde även de fyra (?) svenska översättningarna av Dungeons&Dragons-soloäventyren.

- Den Gyllene Draken
- Den Magisk Stenen
- Spöktornets Väktare
- Människoätarnas Rike

solvebring

Superhero
Big Marco;n126215 said:
Jag glömde. Och glömde även de fyra (?) svenska översättningarna av Dungeons&Dragons-soloäventyren.

- Den Gyllene Draken
- Den Magisk Stenen
- Spöktornets Väktare
- Människoätarnas Rike
Great! Kände inte till dem heller.

Fjodor Pollett

Swordsman
Jag har Människoätarnas rike. Om den är något att gå efter kan du nog hoppa över övriga i serien, jag minns den som rätt tam.
Till dess fördel (eller är det en nackdel? kan inte bestämma mig) tror jag inte den hade några spelmekaniker alls, utan man bara väljer väg och ser vad som händer. Mera lättillgängligt, det är bara att slå upp och börja läsa.

Fjodor Pollett

Swordsman
Fjodor Pollett;n126270 said:
... rätt tam.
Kanske ska tillägga att jag saknar de rosenfärgade D&D-nostalgiglasögonen så för någon som vuxit upp med klassiska D&D-äventyr kanske det är jättemyshäftigt med soloäventyr med Beholders och hela köret. Envar blir salig på sitt (tra la la).

solvebring

Superhero
Okej, tackar för info! =)

Nå, jag lyckades nyligen vinna Ondskans borg ( ... men förlorade till mitt förtret auktionen om Tjuvarnas stad). I alla fall så är baksidetexten till OB lite knapp, då den mer eller mindre upptas av den obligatoriska draveltexten om att man endast behöver beväpna sig med penna och tärningar för att ge sig i kast med äventyret. Någon som spelat det som skulle kunna säga lite mer om dess kvaliteter och så?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
solvebring;n126199 said:
Eftersom du såg till att MG inte glömdes antar jag att du tyckte att det var ett bra soloäventyr?
Nä, det var mer att jag precis har gjort en bok som innehåller ett kapitel som listar samtliga soloäventyr som gavs ut av Äventyrsspel. Så jag råkade helt enkelt ha koll.

Galten

Veteran
Angående Dungeons&Dragons-soloäventyren så finns även dessa:

Trollkarlarnas skärseld - ADD 3
Ninjas eldprov - ADD 4

// G

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Galten;n127289 said:
Angående Dungeons&Dragons-soloäventyren så finns även dessa:

Trollkarlarnas skärseld - ADD 3

// G
Den där är lite extra skoj för alla som gillar sin Dragonlance, mer säger jag inte för att inte avslöja hur insatt jag är i OSR rörelsens stora hatobjekt :)

Snow

Swashbuckler
solvebring;n127261 said:
Okej, tackar för info! =)

Nå, jag lyckades nyligen vinna Ondskans borg ( ... men förlorade till mitt förtret auktionen om Tjuvarnas stad). I alla fall så är baksidetexten till OB lite knapp, då den mer eller mindre upptas av den obligatoriska draveltexten om att man endast behöver beväpna sig med penna och tärningar för att ge sig i kast med äventyret. Någon som spelat det som skulle kunna säga lite mer om dess kvaliteter och så?
Ohh.. ondskans borg. Jag är rätt säker på att den är omöjlig (åtminstone tyckte jag det för 25 år sedan). Men rolig är den.

Lycka till! (du behöver det)