Jag sitter och funderar över lite tärningsmekanismer. Jag tänker mig att man slår ett slag (tex T100) under sitt färdighetsvärde men så högt som möjligt. Pendragon brukar nämnas som exempel på denna mekanik men den finns säkert i andra system också.
Om man alltså har två motståndare behöver det bara slå varsitt slag så högt som möjligt men under sin färdighet. Högst slag vinner, elegant.
Det jag skulle vilja komma åt är en effektgrad. Alltså inte bara om man vinner eller inte utan hur mycket man vinner med. En sådan effekt kan sedan användas till exempelvis skada.
Det kanske mest uppenbara är räkna på differensen mellan de två resultaten. Ove slår 51 (färdighet 60) och Bengt slår 38 (färdighet 70). Detta ger att Ove vann med effekten 51-38= 13. Detta blir dock ganska jobbigt att räkna.
Istället kanske man helt enkelt kan använda resultatet som det är. Ove vann med slaget 51 och får då effekten 51.
Jag har lite svårt att se vilka konsekvenserna blir. En konsekvens är att man faktiskt inte jämför de båda figurernas resultat utan bara vinnarens resultat räknas om denne vinner. Men samtidigt kanske man indirekt tar hänsyn till förloraren eller?
Frågan är:
1: Kan man göra så här eller får det konstiga bieffekter? Fördelar nackdelar?
2: Vet någon ett befintligt system som gör på detta vis? Eller har du själv gjort ett sådant?
Mina första försiktiga steg på detta forum.
Om man alltså har två motståndare behöver det bara slå varsitt slag så högt som möjligt men under sin färdighet. Högst slag vinner, elegant.
Det jag skulle vilja komma åt är en effektgrad. Alltså inte bara om man vinner eller inte utan hur mycket man vinner med. En sådan effekt kan sedan användas till exempelvis skada.
Det kanske mest uppenbara är räkna på differensen mellan de två resultaten. Ove slår 51 (färdighet 60) och Bengt slår 38 (färdighet 70). Detta ger att Ove vann med effekten 51-38= 13. Detta blir dock ganska jobbigt att räkna.
Istället kanske man helt enkelt kan använda resultatet som det är. Ove vann med slaget 51 och får då effekten 51.
Jag har lite svårt att se vilka konsekvenserna blir. En konsekvens är att man faktiskt inte jämför de båda figurernas resultat utan bara vinnarens resultat räknas om denne vinner. Men samtidigt kanske man indirekt tar hänsyn till förloraren eller?
Frågan är:
1: Kan man göra så här eller får det konstiga bieffekter? Fördelar nackdelar?
2: Vet någon ett befintligt system som gör på detta vis? Eller har du själv gjort ett sådant?
Mina första försiktiga steg på detta forum.