Nekromanti Effekten "kondensera vatten" för att dränka/torka ut ett mål?

jensofsweden

Stjärnmagiker
Jag funderar på att spela magiker i ett uppkommande äventyr, och eftersom jag alltid gillat vattenmagi så känner jag mig liksom manad att skapa en Hydromantiker. Har kollat igenom effekterna i Mystik och Magi och blev lite besviken när jag såg att det inte verkar finnas effekter som specifikt låter magikern dränka eller orsaka uttorkning genom att antingen fylla offrets lungor med vatten eller dra ut vatten från deras kropp.

Det finns dock en effekt som låter magikern "skapa vatten" genom kondensation; detta fick mig att fundera på om man kanske kan tweaka effekten till att antingen kondensera vattnet in i ett måls lungor (dränka) eller att kondensera vattnet från ett måls kropp (uttorkning / törst).

Vad tror ni, kan detta fungera med lite effektförändringar? Om det gör det, hur skulle ni föreslå att det påverkar målet effektmässigt att kondensera vatten in eller ut ur dennes kropp (per filament)?

Go forth and discuss! :)

Ymir

Liten kantbaron
Kondensera vatten i lungorna på folk var en klassisk diskussion på det gamla forumet. Den settlades för praktiskt taget tid och evighet när Krille klargjorde premissen att man måste förnimma det man vill påverka; man kan inte förnimma någons lungor under normala förhållanden, och därför inte specifikt targeta dem. Kunde man det hade man även kunnat orsaka blödning i någons hjärna, till exempel.

Däremot skulle man definitivt kunna kondensera vatten från någons kropp för att drabba dem med uttorkning, eftersom en sådan effekt targetar hela kroppen generellt. Jag skulle säga att den gör påfrestningsskada och involverar ett motståndsslag mot Kroppsbyggnad, rent spontant, men jag ska se över om vi har någon liknande effekt färdigskriven redan.

jensofsweden

Stjärnmagiker
Tack Ymir :D

Jo det var det som jag kände var problematiskt med att succssivt dränka någon med denna effekt, dock visste jag inte om man kunde kondensera vatten ut ur något annat än luften så det var liksom där det körde ihop sig. Effekten specificerar inte ett mål men det är väl halvt underförstått att det primärt är vatten ur luft som är det normala syftet.

Antar att motståndsslaget mot Kroppsbyggnad (or whatever) blir detsamma som antalet filament (det brukar ju vara standard), men frågan är hur mycket "Törst" som det orsakar per filament?

Rhodryn

Hero
Med en stark nog kondensering (av kroppen) så skulle jag tycka att man kan kör med att ens Välmående sjunker med t.ex 1... men då förutsatt jag lite att personen inte har något att dricka som kan släcka törsten och återställa vätskebalansen i kroppen... beror lite på hur snabbt effekten av kondensering händer, om den är direkt, eller är över X tid.

Om den är direkt, så kanske sjunker ens välmående direkt med 1 pga kondenseringen, och sedan om de inte har något att dricka så fortsätter ens Välmående att sjunka med 1 per X tidsenhet utav törst... så följer "reglerna" för törst som normalt (vet inte om det finns några just nu i boken).

Om kondenseringen tar tid på sig att göra vad den gör, så skulle jag tycka att dricka t.ex vatten kan motverka effekten av kondenseringen så man inte tar välmående sänkning, och det är bara om personen inte har något att dricka som det tillslut skulle börja ge Välmånde sänkning pga törst.

Oavsätt effekten på kroppen så kan man ju bli effekterad på andra sätt också. Fördröja någon en kort stund, eller bli lämnad ensam i ett rum där man måste hitta något, pga att de behöver gå på toa för att de har tvingats till att dricka mer än de normalt skulle göra, eventuelt tvätta av sig för att de tyckte de svettats för mycket. Till större fördröjningar som att tvinga en karavan att göra en avstickare till en annan stad/by på vägen för att fylla på sitt vatten lager pga att de druckit mer vatten än vanligt. Bland mycket annat.

jensofsweden

Stjärnmagiker
Det finns påfrestningsskada i boken som hanterar uttorkning (törst) , frågan är hur många poäng törst man orsakar per filament. Törst återhämtas alltid när man får en chans att dricka (tror jag).

Kaigon

Helmgast
Jag skulle nog lägga en snabbverkande uttorkningseffekt i pneumotropi och en långsamverkande i termotropi. Hydrotropins förmåga är ju mer att skapa vätska eller möjligen göra den otjänlig (blodförgiftning?). Möjligen att man kan få någon att avge ohälsosamt mycket vätska på kort tid.

En fundering som jag haft kring snabbverkande vore att det fungerar lite som skräck, dvs effekten orsakar en relativt hög andel potentiell törst som sedan minskas genom ett slag för Livskraft eller Kroppsbyggnad. Denna törst adderas dock inte vid upprepad användning utan man behåller det högsta. Kan dock hända att det är mer komplext än vad det är värt.

En annan variant är en effekt som orsakar X törst per runda under koncentration. Som referens är ju strypning 4 syrebrist per runda om man nu tänker att en törsteffekt ska vara hårdare eller lindrigare än det.

jensofsweden

Stjärnmagiker
Typ såhär?

VARMARE ÄN EN SALAMANDERS REKTUM!
Döpt efter de sista orden besvärjelsens skapare uttalade efter att han kastat en synnerligen kraftfull version av den på fyllan för att vinna ett vad.
Besvärjelse: Alla inom omfånget måste slå mot Livskraft/Kroppsbyggnad [F] varje runda, om man misslyckas erhåller man genast X poäng Törst.
Moment: Termotropi [F]
Omfång: Litet
Räckvidd: Intill
Varaktighet: Scen
Magnitud: [F]