Nekromanti Effekten Tidsflykt och det vansinne som omger den.

Telephalsion

Swordsman
Jag och min vän Ziir har suttit och lullat runt med magiboken och filat kring effekten tidsflykt.

Effekten gör så att offret för effekten blir 'slowad'. Denne upplever 2^[filament]*tid. med andra ord dubbelt så mycket tid per filament.

Rent hypotetiskt:

Om någon kastar en Magnitud 4 innebär detta att en runda för offret blir en minut för omvärlden.
Man hinner alltså göra 15 stridsrundor.
Alla attacker blir troligtvis med sjukt lätta svårigheter för att träffa mot det tidsflyende offret.
I kontrast får offret uppleva en stridsrunda, med 15 stridsrundor attacker, troligen med sjukt höga svårigheter då de kommer i hög relativ hastighet.

För att bli helt absurd så gör magnitud 30 tidsflykt att offret upplever en runda, men omvärlden kommer att uppleva 138 år (plus minus någon månad). Offret upplevs vara en staty, och folk kommer kanske att peta på, eller sparka 'statyn' på smalbenet för att se om denne lever. Även om detta händer bara en gång per år så får offret uppleva 138 smalbenssparkar på en stridsrunda. Även om det vore köttsår med T1 S1 så skulle denne troligen dö av 138 trauma.

Varje magnitud dubblerar alltså tidens gång för omvärlden enligt offret.
För att ta det vidare skulle magnitud 37 innebära att två mörker hinner passera (17000 år, cirka)
Magnitud 40 innebär att 141398 år passerar. Det är vansinne.

Är effekten kanske lite obalanserad? Eller har vi bara en teoretisk inflation på kronotropiska kongelat?

Vidare spekulerade vi att vi ska skicka en krönikör till framtiden.

Vi har genom år av forskning hittat ett recept på kongelering som kostar 60 silver per kongelering. (billigaste möjliga med tursamma slag på preparattabellen)

Med Kittel tar det 36 timmar per process, på ob3T6. Vi vill ha 40 kronotropiska kongelat för effekten, men vi vill ju inte att det ska vara särskilt svårt, så vi skapar 40 till för att lätta åt vävningen.

Vi räknar med ett visst mån av svinn, av både kittlar och processer, så vi köper 100 kittlar och ingredienser för 100 processer. En kittel kostar 50 silver. Så 100 silver per process. Vi anställer alkemister som fixar allt åt oss för 40 silver per alkemist. 140 silver*100 = 140000 silver.

Efter detta kan vi lägga kongelaten på hög, alstra, och väva tidsflykt. Vi ser rummet omkring oss vittra till stoft, stjärnor, månar, solar snurra likt ett kaleidoskop framför oss. Mörker kommer och går, och sen, eoner framåt i tiden, landar vi i Neotech. Drakarna har titanplåt och skjuter laser, Daakkyrkan lever vidare.

Just ja, effekten går att göra permanent.

Fienden

Hero
Jag ser inte det här som något obalanserat. Jag ser det som ett jävligt skönt äventysuppslag. Tack för att du öppnat mina ögon för kronotropi.

//Kraetyz, fundersam

Telephalsion

Swordsman
Betänk också följande:

Du skapar en magnitud 40 tidsflykt, på avstånd, med areaeffekt. På säg, 100 mil. du väver den (vilket behöver någon miljon kongelat, men ändå). Och skapr en 200 mils diameter tidsflykt, som troligen kommer få mundana att bokstagligen gå av på mitten då en dryg fjärdedel av klotet får för sig att röra sig i ultrarapid (slow motion).

Då den delen av mundana upplever en timma, (man gör en ritual) så hinner kosmos uppleva 127 miljoner år. Om vi antar att kosmos har en förflyttning på C (ljushastigheten) med en spurt på 3C så kommer troligen kosmos att "springa in i" det tidsflydda stycket av mundana.

Vi vet inte vad kosmos har för grundskada, men vi kan anta att det gör ont. Regler för lansanfall från hästrygg bör användas.

Cybot

Mest spelbar
Varför skulle plötsligt halva mundana få för sig att inte hänga med universum? Det är ju inte som tidsflykt plötsligt får en person att försvinna med en jävla hastighet i någon riktning pga värlens förflyttning.

Telephalsion

Swordsman
Sant, mundana lär hålla samma riktning och hastighet, men allt stjärnstoft och meteorer som passerar den kronotropiska effekten kommer låsas fast i fältet under dessa 127 miljoner år, vilket vi kan förmoda innebär ett svart hål, eller åtminstone en stor skrothög.

EDIT: Sen kan vi ju diskutera om så stora mängder magisk energi får oanade konsekvenser. Blir det en barriär där effekten börjar? Slits saker som närmar sig sönder då delar av föremålet upplever tiden radikalt olika? Kan du skapa en tortyrkammare där folk får stoppa in lemmar i en tidsbubbla vilket innebär att allt blod ansamlas i den tidsflydda delen?

Cybot

Mest spelbar
Om man ska verkligen hårddra saker och ting så skulle allt inom ett tillräckligt starkt kronotropiskt fält bli till superglödgad plasma efter ett par dagar.

Jag menar, hur mycket solljus exponeras de inte för? Solljuset skulle bli oerhört starkt i och med att fotondensiteten (och därmed energin per sekund inom fältet) ökar med samma magnitud som tidsförvrängningen.

138 gånger kraftigare solsken.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vi kan ju göra det bekvämt för oss och säga att såväl fotoner som gravitation i vår mening inte existerar på Mundana. I stället finns geotropiska och heliotropiska fält, vilka förmodligen fungerar helt och hållet annorlunda, lite på samma vis som ärftlighet bygger på bio- och psykotropiska effekter, inte genetiska anlag.

Regmolar

Swashbuckler
Är det inte en liten hake att effekten till sin natur är temporär, och därför måste kombineras med lika mycket ataxatropi?

Sedan har någon gjort en jätterolig miss (?), och inte lagt till taggen "kan inte göras permanent"... ergo, enbart filamentsbehovet kan stoppa dig från att förvandla dina fiender till kronotropiska sengångare.

Tidsmagiker blev just mycket, mycket intressantare...

Tillbaka till ämnet: problemet består av två gamla buggar.

1: Du kan hantera en oändlig mängd filament (resulterar i den klassiska "jag försöker alstra 10 000 filament pyrotropi - kan jag då spränga Asharien?"-frågan).

2: Alkemin är regel- och rimlighetsmässigt en katastrof, och som vanligt har ingen någonsin övervägt vilka effekter reglerna borde ha på spelvärlden.

1 + 2 = knasiga effekter när man börjar spekulera kring alkemister och kongelat.

Mina riktlinjer till husregler som kan lösa problemen...

1: En magiker kan bara hantera [Högsta FV i en alstringsfärdighet] filament. Bör inte påverka spelet alls för sansade spelare, men hindrar att man alstrar 10 000 filament eller undrar varför rika män inte sätter 10 alkemister på att göra kongelat och använder dessa till att skapa bisarra men väldigt användbara besvärjelser.

2: Kostnaden för en alkemisk process är 70 * (Magnitud^2) silver, vilket i princip är snittvärdet för ett slag på tabellen. Att tillverka ett kongelat kostar då 630 silver.

Bonushusregel: Effekten Tidsflykt kan inte göras permanent.

Förhoppningsvis lagar det reglerna mycket nog för att Tidsflykt ska ge intressanta möjligheter utan att bli helt absurd.

Ziir

Veteran
sjukt bra regel 1, vad det gäller 2:an gillar jag att man kan hitta olika bra recept för att göra olika processer. Har man otur så får man ett dyrt recept och det kan vara värt att forska på ett nytt.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker inte effekten är obalanserad. magnitud 30 är närmast vetenskapligt omöjligt att kasta, om man inte godtar de absurda kongelat-reglerna (som min spelgrupp tycks ha husreglat bort). Magnitud 30-spells bör vara helt ohyggligt kraftfulla, eftersom exponentiell ökning av svårighet och därmed kraft är kärnan i magisystemets logik. Jag har designat en magnitud 18-effekt som bara den i sig potentiellt kan göra slut på civilisationer, och med våra kongelatregler (kongelat av samma aspekt går inte att stacka, utan man måste använda ett ensamt kongelat av hög manitud) är den i princip omöjlig att kasta - ett team av ärkemagiker (fler husregler där) under en influx av rätt aspekt i ett område högmagiskt mot rätt aspekt med ett fetingkongelat kan möjligen lyckas, dvs under förhållanden som uppträder liksom, tre ggr per civlisation. När jag först skrev effekten var den på magnitud 20, men jag insåg att det för högt.

Allt detta under förutsättning att jag inte förstått ritualreglerna fel, och att man faktiskt får dela upp en enskild alstring/vävning av en och samma aspekt, som det görs i den vansinnigt obalanserade lischritualen i Vandöda & Nekromanti - isåfall finns ingen hejd för vad man kan uppnå, överhuvudtaget.

Så nej, jag tycker inte Tidsflykt är det minsta obalanserad, det är snarare ett problem i magisystem att andra effekter inte blir så mycket bättre när man ökar deras magnitud.

Ymir

Liten kantbaron
Därav idén med magibarriären, Förbannelsen och drakarna. Möjligen var magisystemet inte exponentiellt i förgångna eoner, och det var därför som kamorferna, alverna etc kunde uppnå så mycket awesome?

Ymir

Liten kantbaron
lits saker som närmar sig sönder då delar av föremålet upplever tiden radikalt olika? Kan du skapa en tortyrkammare där folk får stoppa in lemmar i en tidsbubbla vilket innebär att allt blod ansamlas i den tidsflydda delen?
Det låter väl ascoolt?

Ymir

Liten kantbaron
Jag föreslår följande husregel istället. Den är courtesy of Pendragon, men varken färdig, spikad eller speltestad:

Angående kongelat. För att de inte ska bli övermäktiga och tråkiga (som de är nu( föreslås följande skillnad:

Kongelat fungerar inte som en extra kraftreserv, eftersom man magiteoretiskt inte kan "slänga på" ett extra filament på de man alstrat pga, you know, krökningstal.
Följande metaförklaring kan dock användas: Ett kongelat upplöses av magikern samtidigt som man alstrar och den extra urladdningen gör alstringen av korrekt aspekt blir Ob1t6 lättare för just den alstringen som utförs, precis som om det vore en dubbel influx eller annan godartad omständighet. Så löses den magiteoretiska biten någorlunda och den regelmekaniska effekten för att använda ett (1) filament blir exakt densamma.

Multipla kongelat då? Det enkla svaret är nej; man får bara använda ett endast kongelat vid varje alstring. Man kan däremot använda bättre kongelat.

Om vi fortsätter med principen om krökningstal, mest för att det är kul, kan man ju tänka sig att det finns kongelat av olika, låt oss använda ett ett bekant begrepp, magnituder, och att kongelatet vi använde ovan var ett helt vanligt första magnituden kongelat. Ett andra magnitudens kongelat skulle således således sänka svårigheten på ett alstra slag med Ob2t6, och därmed vara exponentiellt bättre (och därmed rimligen exponentiellt dyrare och mer svårtillverkat).

Detta betyder dock att den alkemiska processes för att tillverka kongelat behöver ses över och utökas, men det är ju är rimligen en smal sak att ordna.

En annan bieffekt blir att kongelat inte kan användas som direkt kraftkälla, och ett alstringsslag alltid blir nödvändigt. Alternativt att man kan lösa upp kongelatet i filament igen, men då får exakt så många filament på halsen som kongelatets magnitud att navända fritt, men som under inga omständighet kan kombineras med en alstring.

Jag har en tendens att ständigt vilja husregla magisystemet; målet är liksom att det ska vara hyfsat kraftfullt, men konsekvent och koolt, och as written är det minst sagt...bristfälligt.

Petter42

Swordsman
Ska man vara riktigt inne i magiteorin så bör man ju skriva upp krökningstalet på varje kongelat. Kongelat med krökningstalet ett kommer vara jämförelsevis värdelösa men ett med krökningstalet åtta blir extremt dyrt, ovanligt och svårframställt. Det blir då att man kan sänka svårigheten, eftersom det endast är det filament med högst krökningstal som avgör svårigheten.
Exempel: Du ska alstra fem filament pyrotropi. Genom att använda ett kongelat [4] (krökningstalet är fyra) så måste du fortfarande alstra filament [5] och svårigheten är opåverkad. Om du dock använder ett kongelat [5] så är det svåraste filamentet redan alstrat och det högsta du behöver alstra är alltså filament [4] (alltså alstra mot Ob4t6).

duncan_UBBT

Swordsman
Allt detta under förutsättning att jag inte förstått ritualreglerna fel, och att man faktiskt får dela upp en enskild alstring/vävning av en och samma aspekt, som det görs i den vansinnigt obalanserade lischritualen i Vandöda & Nekromanti - isåfall finns ingen hejd för vad man kan uppnå, överhuvudtaget.
Jag trodde alla var överrens om att Mystik & Magi är den mest fungerande magimodulen (dock fortfarande buggig) och att de som skrev Vandöda & Nekromanti var höga.

Ymir

Liten kantbaron
Jag trodde alla var överrens om att Mystik & Magi är den mest fungerande magimodulen (dock fortfarande buggig) och att de som skrev Vandöda & Nekromanti var höga.
Ja, men den lämnar fortfarande väääääldigt mycket oklart angående hur ritualer egentligen fungerar.

Gemstone

Swordsman
Ymir said:
Ja, men den lämnar fortfarande väääääldigt mycket oklart angående hur ritualer egentligen fungerar.
Personligen kör jag med att man kan alstra en gång för varje tropi, i.e. en gång för geotropi och en gång för pyrotropi t.ex., men transformeringar tillåts hur många gånger som helst.

Petter42

Swordsman
Funkar spelmässigt, men eftersom att man då får samma krökningstal på flera filament så blir några värdelösa (om man nu transformerar till samma aspekt).
Exempel: Du alstrar två filament pyrotropi ([1] och [2]), Sedan alstrar du två filament termotropi ([1] och [2]) för att sedan transformera till pyrotropi. Du har då fyra filament pyrotropi ([1],[1],[2] och [2]). Det gäller såvida du inte lägger mera kräm på att alstra den ena aspekten (alltså högre svårighet) och då är den enda vitsen att minska dissipationen, men att få lägre dissipationseffekter genom att radikalt öka svårigheten är meningslöst.

Å andra sidan är det magiteori bortanför magisystemet. Ingen del av systemet tar egentligen direkt häsnyn till krökningstal och hela grejen med transformering är lite mysko.

Dokc väcker det här en fråga som bör besvaras: Kan man, mot högre svårighet, ändra/öka krökningstalen på de filament man transformerar? Då kan det finnas en mening med att alstra flera aspekter och tranformera (om man har låga alstrafärdigheter men högre transformering).

Blev rätt luddigt. Ska jag dra ett till otydligt exempel?

/Petter sjunker djupare.

Regmolar

Swashbuckler
sjukt bra regel 1, vad det gäller 2:an gillar jag att man kan hitta olika bra recept för att göra olika processer. Har man otur så får man ett dyrt recept och det kan vara värt att forska på ett nytt.
Frågan är ju bara varför inte varje större magiinstitution redan hunnit upptäcka processen som gör kongelat av citron, mjöl och aska och lär ut den till sina magiker, sätter sina studenter på att göra kongelat och skapar awesome megamagi. Alla sådana samfund utom möjligen något ashariskt gille har ju minst 5000 år på nacken eller så. De logiska konsekvenserna av det nuvarande systemet är ju helt enkelt att den enda begränsningen för massproduktion av vad du vill är antalet alkemister (de behöver inte ens vara magiker, eftersom någon annan troligen kan alstra själva filamentet åt dem).

Fungerar väl mindre dåligt med Ymirs husregel, men problemet är att alkemisystemet är trasigt åt skogen så fort man applicerar det på världen.

EDIT: Vad oartigt av mig; tack så mycket för den positiva kritiken!

Jag är med på att man kan vilja ha ett system för att framställa nya, effektivare processvarianter för att simulera en modern, industriell utveckling av alkemin, men jag tycker att det nuvarande systemet inte gör ett särskilt bra jobb där heller.

Thedax

Veteran
Jag tycker att det som denna tråd inleddes med, alltså att en mag 4. (vilket inte är särskillt svårt att alstra) skulle i princip döda en fiende då denne blir helt inkapabel till att handla, är det man borde fokusera på. Den är fullt rimlig och helt överdrivet bra, tänk er den stora slutbossen som har 45 i sin stridskonst, sedan fryser man honom i 15 rundor. Gott om tid för en trupp på 4 pers att göra en jäkla massa slag. Då motståndaren heller inte rör på sig borde man kunna sikta på en speciell kroppsdel utan större svårighetsökning med varje slag. Dessutom kan varje anfall vara ett kraftanfall då motståndaren inte slår några VINIT slag. Om varje person slår 2 slag, vilket inte är särskillt mycket, kommer de totalt att slå 2 * 4 * 15 = 120 kraftiga slag riktade på halsen som har mycket bra odds att träffa. Tråkig bosstrid..