Nekromanti Effekter av skador samt lite stridsregler

Vindhand

Myrmidon
Re: Några små enkla tips

Jo, men stridssystemet i DoD6 är inte likadant, så det funkar inte att på samma sätt dela upp attackerna. I sexan kan du i princip anfalla och parera lika många ggr som med svärd och sköld tillsammans, med ett tvåhandssvärd (en liten regelbug tycker jag).

Inte egentligen. Ett anfall eller en parering är så mycket mer än bara en rörelse av vapnet. Kroppen måste vara med och oftast förflyttar man sig också. Att man har ett svärd i varje hand innebär inte att man kan göra detta så mycket enklare. Visst kan man röra svärden oberoende varandra men man kan inte skutta framåt och anfalla med sitt ena svärd samtidigt som man skuttar åt sidan och parerar med det andra. Kan man det så har nog fienden redan hunnit hugga en i två delar :gremwink:

Jo, men enligt en förfrågan som jag gjorde här på forumet för någon vecka sen kan man rent speltekniskt ha fyra attacker och fyra pareringar med ett tvåhandssvärd. Det samma antal kommer man upp till med ett svärd och en sköld.
Jag tycker att man måste vara förbannat fasligt snabb för att klara av fyra attacker och pareringar med samma tvåhandsvapen. Egentligen måste man vara nästan lika snabb för att klara det med ett svärd och en sköld, men det låter ändå rimligare på något sätt. En hand för att parera i utkanten av synfältet och en för att anfalla.

/Black Dwarf, är bara rimlig utifrån hans egen synpunkt

Vindhand

Myrmidon

Jag tycker att man måste vara förbannat fasligt snabb för att klara av fyra attacker och pareringar med samma tvåhandsvapen.

Felet är IMHO att man ser det som en aktivitet som går på tid. :gremtongue:

Hur som helst, lösningen är nog att luckra upp litet på idén att man parerar. Det viktiga är ju att man undviker att bli träffad. Detta kan man göra på det mest uppenbara viset (placera något i anfallets bana) men man kan också förflytta sig så att hugget missar eller göra ett motanfall som samtidigt slår undan det ursprungliga anfallet. Har man två vapen kan man nog föredra det första alternativen, har man ett tvåhandsvapen kan man använda alternativen mer :gremsmile: