Nekromanti Effekter

Mouja

Hero
Jag läste om lite effekter i Mystik och Magi och då läste jag:
Animera föremål
Ataxatropi +1, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*
* Effekten kan inte göras permanent.

Och vad är det för kul med det då!?
Om man nu vill animera ett skelett huvud med hjul på vill man väl att det skall vara permanent och inte slutar rulla efter en timme!?!
Så min fråga är... VARFÖR?!.... varför kan man inte göra effekten permanent ?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Tja...

Så min fråga är... VARFÖR?!.... varför kan man inte göra effekten permanent ?

Tja...
Jag har inte hittintils sett att Neogames följer några magiteoretiska regler för vilka färdigheter som kan permanentas och vilka som inte kan det.
Det enda systemet man kan se, är att dom har försökt arbeta för någon slags spelbalans. Men dom har väl gjort vissa missar om det nu är deras mål.
T.ex. så kan man permanenta den hiskeliga effekten 'olära'.

Men jag tror inte att en så harmlös effekt som Animera föremål skulle rubba någon balans om den kunde permanentas, så jag föreslår att du tar en penna och skriver om lite i M&M. Det har jag gjort i min. /images/icons/wink.gif

/Naug

Mouja

Hero
Re: Tja...

*Rycker till sig M&M och kollar på effekten 'olära'* haha!!! gissa vem som kommer att ha kul vid nästa spelmöte *ler elakt*
Tack för tipset för jag trodde då att Neogames hade någonting speciellt som sade att det inte gick.... men nu ska jag stryka lite saker...

GrottrolletNaug

Swashbuckler

gissa vem som kommer att ha kul vid nästa spelmöte *ler elakt*

*ler snett*
Betänk dock att effekten 'Olära' har varaktigheten temporär och består utav 2 filament. För att göra en effekt Permanent så måste man först ha den provisorisk. Alltså blir det i slutändan ett alstra slag på 6 tärningar. Fast det går ju om med kongelat, eller ritualer, eller med improvisering.

/Naug

Mouja

Hero

och gissa vem som springer runt med kongelerade ataxatropiska filament i ryggsäcken =P
Jag undrar om jag kommer att få vara med i den spelgruppen särskilt länge till... Nämen allvarligt...
Vad tycker du/ni om dessa effekter jag skapat:

Nattmörker: Skototropi +1, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär
För varje filament magikern alstrar blir det mörkare och svårare att se (+Ob1t6 mot SYN per filament) i ett mindre utrymme (tillexempel en huva, hink eller mindre brunn)

Förskämning: Nekrotropi +1, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär
Alla levande växter inom en area (0.5 m² per filament som används) som inte väger mer än 5kg per filament som används förruttnar. De växter som är inom radie effekten förruttnar på bara någon sekund

Funkar det?

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Måste besserwissra mig lite:

Två tärningar för 'olära'.
Två tärningar för 'provisorisera'.
Fyra tärningar för 'permanenta'.

= Åtta tärningar.

= Personlig.

Virocon

Swordsman
Provisorisk underskattning i mängder

Visst, om du vill ha en besvärjelse som förstör planter inom en begränsad yta istället för att gå lös på dem med våld så shoot! Du kan ju ge dem en ärlig chans eller något, med ett motståndsslag mot TÅL för varje filament som används, och utgå ifrån att varje planta har typ 3 i TÅL per 5kg.

Men nu till saken... Effekten "Provisorisk" tar inte slut efter en timme. Den varar "Tills vidare", vilket innebär att din vandöda springer runt tills någon tar kontroll över den och beordrar den att upplösa sig själv, eller tills någon kastar vigvatten på den. Jag kan iofs tänka mig mängder av saker som förstör ditt vandrande skelett, men inte TID när det är snack om en provisorisk effekt.

Tänk dessutom på att OM du nu skulle ge ditt skelett en permanent animering så kan du i princip inte betvinga honom. Han stannar på Mundana, end of story. På sin höjd kan han låsas in, men vilka RP:er tänker på det?

/Virocon, som undrar när modulerna om vandöda och demoner kommer ut.

Re: Provisorisk underskattning i mängder

Krossa benen på han. End of problem. /images/icons/smile.gif
Mentalitet för en Reseledare (playelf)

Mask_UBBT

Hero

"Men jag tror inte att en så harmlös effekt som Animera föremål skulle rubba någon balans om den kunde permanentas, så jag föreslår att du tar en penna och skriver om lite i M&M. Det har jag gjort i min. "

Koboldiska magiker skulle nog kunna bli löjligt bra med hjälp av detta, på något vis...

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Förskämning: Nekrotropi +1, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär
Alla levande växter inom en area (0.5 m² per filament som används) som inte väger mer än 5kg per filament som används förruttnar. De växter som är inom radie effekten förruttnar på bara någon sekund

Den här effekten är riktigt klassisk och tuff. /images/icons/smile.gif
Jag har dock några regeltekniska detaljer jag skulle vilja föreslå.

(1) Gör räckvidden till beröring, så att nekromantikern blir som källan till förruttnelsen.

(2) Sätt arean till en punkt. Så att man endast kan förrutna en växt åt gången. Vill man förskämma hela områden så kan man använda sig av areautvidgningsregeln i M&M.

(3) Låt varje filament förskämma växter med en vikt upp till 10^(n).
Där n = Antalet Filament.
Med andra ord.
1 Filament förskämmer växter upp till 1 kg
2 Filament - " - 10 kg
3 Filament - " - 100 kg
4 filament - " - 1000 kg

osv

Detta innebär att man kan gör en 4 filamentare utan areautvidgning och förstöra ett större träd. Eller så kan man göra en 1 filamentare med massiv areautvidgning och förstöra ett litet odlingsområde.

(4) Varaktigheten bör vara Permanent, som för hela effekterna. Annars så är ju blir ju allting normalt igen efter 1 min, och det vill vi ju inte /images/icons/grin.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Förbannade Metaeffekter...

Två tärningar för 'olära'.
Två tärningar för 'provisorisera'.
Fyra tärningar för 'permanenta'.

Behöver man verkligen permanenta provisoriseringen ?
Kan man inte betrakta förloppet som så här ?

Man har ett väv med egenskaperna
[2 filament; olära; personlig; temporär]

Tillför ett väv med egenskaperna
[2 filament; Provisorisera; beröring; provisorisk]
och erhåller ett nytt väv med egenskaperna
[2 filament; olära; personlig; provisorisk]

Tillför sedan permanenta vävet
[2 filament; permanenta; personlig; permanent]

och erhåller det slutlgiltiga vävet
[2 filament; olära; personlig; permanent]
(och känner sig fett med lurad eftersom effekten är personlig /images/icons/blush.gif

= Personlig.
Oops... /images/icons/smile.gif

/Naug

Lontryuin

Veteran
Re: Förbannade Metaeffekter...

Hmmm... Har för mig att det står någonstans att även andra effekter som ingår i besverjälsen måste räknas med...

Lontryuin

Veteran
Om man verkligen vill ha den permanent kan man väl göra ett demoniskt aggregat (Aktivationsvillkor: Alltid På) av den...

Mouja

Hero

(1) Gör räckvidden till beröring, så att nekromantikern blir som källan till förruttnelsen.
Mycket tuffare som jag gjort den nu...

(4) Varaktigheten bör vara Permanent, som för hela effekterna. Annars så är ju blir ju allting normalt igen efter 1 min, och det vill vi ju inte
Hmm.. oopps är det ord som skulle passa in här.. jag menade inte Temporär.... det jag menade var att växterna växer ut så småning om... så Permanent var nog det jag menade

Helmgast
Re: Förbannade Metaeffekter...

'Provisorisera' är en provisorisk effekt. Permanentar man ej den effekten blir 'olära' bara 'provisoriskt permanent' alltså permanent tillsvidare. Alltså det går inte. Ska man permanenta olära vid beröring krävs 10 filament ataxatropi(inte så kul), 'temporalisera' och 'provisorisera' är ju beröringseffekter.

Jag har kollat med CJS så det är lugnt.

Helmgast

Kör med area(volym)-effekt istället, det stämmer bättre överens med resten av effekterna. (detta gäller båda effekterna)

Akutabi Gamma

Veteran
Momentan och Permanent

Är det inte så att Momentan och Permanent bara är magiska stunden de kastas? Temporär och Provosorisk är ju typ magiska hela tiden, eller? Har jag jävligt fel? Har liksom uppfattat det så...

Mouja

Hero
Re: Momentan och Permanent

Momentan är bara magisk under tiden den kastas (och eventuellt når målet).
Permanent är typ 'för alltid'.. eller hur man nu ska förklara det enkelt.
Temporär är typ 'tills vidare' och Provosorisk är (som jag ser det) ungefär 'tills någonting händer den'... jag har alltid haft ganska svårt att förklara saker.. men jag hoppas du förstår

Mouja

Hero

Hmmmm... *Ser fundersamt på effekterna och sedan i M&M medans han kliar sig i huvudet* kan du ha rätt i... ska testa det

Helmgast
Justering temporär/provisorisk

Provisoriskt är 'tills vidare' alternativt 'tills dess att något händer'. Temporärt är 'tidsbunden tillfällig'. Den tar helt enkelt slut efter en bestmd tid.