Deckard
Veteran
Jag håller just nu på att sammanställa alla mina husregler och i samband med så har jag försökt utforma reglerna för några magiska effekter, däribland min gamla nemesis: Effekten rörelse. Jag har lyckats formulera några regler som jag är rätt nöjd med, men mallen jag använder för effekter känns för tillfället bristfällig. För tillfället ser effektmallen ut som följande:
Effektnamn
Varaktighet
Anger om effekten varar i en scen eller om den är momentan.
Beskrivning
Här beskrivs i stora drag hur effekten fungerar, hur den ser ut och liknande.
Användningsförslag
Här anges det hur effekten kan användas, samt hur den fungerar i olika specialsituationer.
Magnituder
Här anges vilka magnituder som är möjliga samt en mer generell beskrivning av skillnaden mellan dessa; den numrerade listan specificerar det hela mer exakt.
Teleportera
Varaktighet
Momentan.
Beskrivning
Teleporterar en person eller annan beskälad varelse från en plats till en annan tillsammans med alla föremål som denne är i direkt kontakt med (vapen, kläder, ryggsäck och liknande). Platsen måste vara väldefinierad, såsom en platform, ett område på marken eller på ett bord men inte i tomma luften eller djupt under vattenytan. För att effekten ska kunna träda i kraft måste den som ska teleporteras vara medveten om vad som händer och gå med på att det sker. Personen som teleporteras ser ut att implodera mot sitt masscentrum med ett ljud som påminner om en liten sten som faller ner i vatten från en hög höjd.
Användningsförslag
Man kan alltid teleportera sig till en plats som man kan se, men även till platser som man inte kan se så länge magikern har en klar mental bild av platsen i fråga. Om omfånget modifieras teleporteras alla inom området så länge de är medvetna om vad som händer och går med på det.
Magnituder
Magnituden avgör hur långt man kan teleportera målet, till skillnad från räckvidden som avgör hur nära målet magikern måste vara för att kunna teleportera denne.
Effektnamn
Varaktighet
Anger om effekten varar i en scen eller om den är momentan.
Beskrivning
Här beskrivs i stora drag hur effekten fungerar, hur den ser ut och liknande.
Användningsförslag
Här anges det hur effekten kan användas, samt hur den fungerar i olika specialsituationer.
Magnituder
Här anges vilka magnituder som är möjliga samt en mer generell beskrivning av skillnaden mellan dessa; den numrerade listan specificerar det hela mer exakt.
- Beskrivning hur effekten fungerar vid magnitud 1.
- Beskrivning hur effekten fungerar vid magnitud 2.
- Beskrivning hur effekten fungerar vid magnitud 3, etc
Teleportera
Varaktighet
Momentan.
Beskrivning
Teleporterar en person eller annan beskälad varelse från en plats till en annan tillsammans med alla föremål som denne är i direkt kontakt med (vapen, kläder, ryggsäck och liknande). Platsen måste vara väldefinierad, såsom en platform, ett område på marken eller på ett bord men inte i tomma luften eller djupt under vattenytan. För att effekten ska kunna träda i kraft måste den som ska teleporteras vara medveten om vad som händer och gå med på att det sker. Personen som teleporteras ser ut att implodera mot sitt masscentrum med ett ljud som påminner om en liten sten som faller ner i vatten från en hög höjd.
Användningsförslag
Man kan alltid teleportera sig till en plats som man kan se, men även till platser som man inte kan se så länge magikern har en klar mental bild av platsen i fråga. Om omfånget modifieras teleporteras alla inom området så länge de är medvetna om vad som händer och går med på det.
Magnituder
Magnituden avgör hur långt man kan teleportera målet, till skillnad från räckvidden som avgör hur nära målet magikern måste vara för att kunna teleportera denne.
- Målet kan flyttas inom räckvidden Närstrid (0-2 meter).
- Målet kan flyttas inom räckvidden Kort (2-5 meter).
- Målet kan flyttas inom räckvidden Medellångt (5-20 meter).
- Målet kan flyttas inom räckvidden Långt (20-100 meter).
- Målet kan flyttas inom räckvidden Mycket långt (100-200 meter).