Nekromanti Efter 1 1/2 säsong, vad tycker ni?

Troberg

Sinister eater
Nu har det sänts lite mer än en och en halv säsong av Jeremiah, så man har hunnit bilda sig en uppfattning. Vad tycker ni?

Jag tycker att den är OK som TV-serie, riktigt bra rentav. Det sagt så är det dock fortfarande en sak jag retar mig på:

Vad har den egentligen med originalet att göra?!?!

Visst, de två huvudpersonerna har samma namn. Där slutar likheterna. Ja, jag menar det. Bortsett från det så är allt ändrat.

Några skillnader:

I originalet var orsaken till civilisationens fall ett raskrig, i TV-serien var det en ynkans bacill.
Originalet är totalt anti-episkt, huvudpersonerna dräller mest omkring och drabbas av saker. JMS följer sin gamla vana och gör allt überepiskt.
Kurdy är i originalet liten, vit, fördomsfull och allmänt skeptisk till det mesta. I TV-serien är han stor, svart, förstående och sammanhållande.
I den mån religion behandlas i originalet så är det i nedlåtande ordalag, det handlar om myko sekter och sånt. I TV-serien så har man poppat in en Mr Smith (som inte finns i originalet) som pratar med gud och man antyder att det finns en gudomlig plan bakom allt.
I originalet så har man inga större ambitioner att bygga upp samhället, man har fullt upp med mat för dagen. TV-serien kretsar kring att bygga upp samhället.
På det hela taget finns det nästan inga organisationer större än att de skulle rymmas i ett normalt rum i originalet. I TV-serien så laddar man upp för ett nytt världskrig.

Sammanfattning:

TV-serien är bra, men hade jag varit Hermann Hupp skulle jag krävt att de plockade bort mitt namn från creditslistan. Det är inte en serie som har med hans verk att göra.

Bunny

Crazy like a fool
Va? Har Jeremiah gått och blivit TV-serie? Efter vad du beskrivit den som verkar den inte jättebra, men kan vara värd en titt. Vilken kanal går den på?

Troberg

Sinister eater
Va? Har Jeremiah gått och blivit TV-serie?
Formellt sett, ja. I verkligheten har den ganska lite med originalet att göra.

Efter vad du beskrivit den som verkar den inte jättebra, men kan vara värd en titt.
Missförstå mig rätt, den är bra. Verkligt bra, nästan i klass med Carnivale. Den är bara inte Hermann Hupps serie (som också är bra).

Vilken kanal går den på?
Ingen aning. Jag tittar på den via internet tills den kommer till Sverige.

magoo

Hero
Öhummm... var får du tag i den???

Eftersom jag är en stor Hermann-fan så måste jag ju ge serien en chans, även om illdådet att ändra Kurdys karaktär och sätta mes Beverly-hillsnollan Luke Perry i rollen som Jeremiah är snudd på oförlåtligt...

Jag har dock sökt serien på nätet, både att olovandes ladda och att lagligen köpa, utan att lyckas. Törs man fråga hur du har hittat den?

Troberg

Sinister eater
Re: Öhummm... var får du tag i den???

Eftersom jag är en stor Hermann-fan så måste jag ju ge serien en chans, även om illdådet att ändra Kurdys karaktär och sätta mes Beverly-hillsnollan Luke Perry i rollen som Jeremiah är snudd på oförlåtligt...
Se den inte i egenskap av Hermann-fan så är den bra. Om du försöker hitta likheter mellan den och originalet kommer du bara att bli irriterad. Den är bra om man låter den stå på egna fötter, förväntar man sig att den ska stå på originalets fötter så trillar den omkull.

Luke Perry gör faktiskt ett bra jobb. Han har kommit långt från det tvålfagra Beverly Hills-yuppieynglet. Till och med Cosby-sonen som spelar Kurdy gör det bra (även om det inte direkt är Kurdy).

TV-serien har det oborstade som originalet har, samma grova känsla.

Jag tror att om du gillar originalet och ser TV-serien som något som är inspirerat av det snarare än baserat på det så kommer du att gilla den.

Jag har dock sökt serien på nätet, både att olovandes ladda och att lagligen köpa, utan att lyckas. Törs man fråga hur du har hittat den?
Jag får inte svara på det här, då blir jag kallad för en elektrisk åsna. Jag kan dock ge en liten ledtråd: det börjar och slutar på "peer" och har en tvåa någonstans i mitten. Jag tror dock att sådant bäst diskuteras utanför det publika forumet.