Nekromanti Efter City of Heroes: The Phoenix Project

Krille

Super Moderator
Skam den som ger sig!

Vissa kan tydligen inte ta nedläggningen av ens favvo-superhjälte-MMO särskilt väl, utan måste prompt bygga ett nytt när det gamla lades ner, och sen lägga upp det på kickstarter!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vill verkligen tro på det här projektet. CoH är fortfarande den standard jag jämför alla andra MMO's mot; det hade intressanta story arcs (inte bara farming, och man fick känna sig som en hjälte redan från dag 1), asbra character customization, extremt bra strukturer för att underlätta tillfälliga teams (tillfällig upplevling av låglevlade, t.ex.), roligt system för att bygga baser, och massa annat.

Men... Jag vet inte. Jag är automatiskt skeptisk när det gäller projekt av förstagångare. Hade det varit en etablerad studio med minst ett spel bakom sig hade det varit en annan sak.

krank

Krille said:
Även City of Heroes byggdes av förstagångare. :gremgrin:
Absolut, men där förväntades jag inte slanta innan de hade ett spel =) Jag menade givetvis gällande Kickstarterprojekt. För andra går det ju lätt att se om de går att lita på: Får de ur sig ett spel som i recensioner inte beskrivs i negativa ordalag är det ju bara att slanta.

Robban

Hero
Det och Lineage/Lineage 2, så att kalla dem förstagångare är lite väl magstarkt, tror jag.

Sen ska väl sägas att CoH var inte "awesome" från början. Det tog lång tid för det att bli bra.

Edit: det sagt så tror jag att deras mål är satt alldeles för lågt. Men det återstår väl att se; jag tänker inte slänga pengar på dem, precis som jag inte slängde pengar på killarna som gjorde ett rollspel med fysikmotor eller vaddetnuva och inte riktigt hade koll på typ nåt.

Chryckan

Swordsman
Robban said:
Det och Lineage/Lineage 2, så att kalla dem förstagångare är lite väl magstarkt, tror jag.

Sen ska väl sägas att CoH var inte "awesome" från början. Det tog lång tid för det att bli bra.

Edit: det sagt så tror jag att deras mål är satt alldeles för lågt. Men det återstår väl att se; jag tänker inte slänga pengar på dem, precis som jag inte slängde pengar på killarna som gjorde ett rollspel med fysikmotor eller vaddetnuva och inte riktigt hade koll på typ nåt.
Hur kan man inte göra ett (3D) rollspel med fysikmotor eller vilket 3D spel som helst för den delen?

CoX var inte lysande från början med det har oandra sidan ingen MMO varit, inte ens Wow. MMO avnjutes bäst lagarde. :gremwink:

krank

Robban said:
Som jag ser det var det väldigt bra från början (bara karaktärsgenerator sparkade ju redan då i stort sett alla dåtida spel i röven så hårt att de hamnade på månen). Det var inte jättestort från början, det växte med tiden, men redan de första versionerna tyckte jag var riktigt, riktigt bra i jämförelse med det mesta annat. Som WoW t.ex. =)

Å andra sidan finns det grejer jag verkligen skiter i (som PvP9 som möjligen inte ens fanns med från början. jag vet inte; jag älskade krafterna och karaktärsgenereringen och story arcs redan från ruta 1 i princip.

Chryckan

Swordsman
krank said:
Robban said:
Som jag ser det var det väldigt bra från början (bara karaktärsgenerator sparkade ju redan då i stort sett alla dåtida spel i röven så hårt att de hamnade på månen). Det var inte jättestort från början, det växte med tiden, men redan de första versionerna tyckte jag var riktigt, riktigt bra i jämförelse med det mesta annat. Som WoW t.ex. =)

Å andra sidan finns det grejer jag verkligen skiter i (som PvP9 som möjligen inte ens fanns med från början. jag vet inte; jag älskade krafterna och karaktärsgenereringen och story arcs redan från ruta 1 i princip.
Det som verkligen var lysande med CoH var ju communityn och systemet som uppmuntrade folk oavsett level på karaktären att spela med varandra.
CoH är den enda mmo jag vet där man ville vara med i pick up groups som ett första val och inte ett nödvändigt tvång som i så många andra spel.

Vet inte hur många gånger jag kört igenom Frostfire med en pick up group i CoH och det var alltid jättekul.

krank

Chryckan said:
Vet inte hur många gånger jag kört igenom Frostfire med en pick up group i CoH och det var alltid jättekul.
Jag körde en del pickup men ville inte levla ifrån mina arcs (detta var innan man kunde åka tillbaks i tiden och göra uppdrag man missat). Tror inte jag gjorde en enda av de större grejerna. Nådde aldrig maxlevel med en enda char.

Communityt var trevligt, men i vanlig ordning spelade jag inte CoH primärt för att ha med andra att göra; jag hade spelat det även om det bara var singleplayer eller multiplayer med vänner =)

Zorbeltuss

Hero
De verkar ha dålig planering i ekonomin, eller så har de alla oberoende inkomster... då de har budgeterat exakt 0 dollar till arbetesutgifter utan bara till materiel. Mer än så kan jag inte säga, ville testa City of Heroes men det blev aldrig av.

/Zorbeltuss

Krille

Super Moderator
Det är ett community-projekt som byggs av frivilliga under ett företagstag, så de enda löner (egentligen tjänster, antar jag) är revisor och advokat. Skulle de få in en hel klase miljoner dollars så kan det väl bli läge att anställa folk, likaså för support när (om) spelet blir klart och släpps.

Det sagt så har de nått sitt mål på $320k på sex dagar, och det är rätt awesome! Achtung! Cthulhu fick ju "bara" ihop $177k efter en hel månad.