Nekromanti Efter Gudarna

Trollkjeft

Veteran
Från och med idag är det svenska rollspelsprojektet Efter Gudarna officiellt i gång, och lanseras någon gång under 2010-2011 som en produkt om allt går som planerat. Rollspelet produceras av Christian Svalander och Carlos Lundhall en del av teamet bakom fanzinet Hlogr. Det är ett mörkt sagorollspel där gudarna förgjorts och demoniska urkrafter vaknat till liv för att erövra världen. Kvar står endast mäktiga magiker som ett sista försvar, vilka organiserat de sönderfallande kungarikena för att människofolken skall kunna överleva. Spelarna tar rollen som vanliga människor som tillsammans med knektar, hjältar, magiker och eldkristallbundna kämpar i frontlinjen mot demoniska krigartjänare, förslavade odöda och blodtörstiga kultister. Men det är inte bara i kriget mot Urmörkret som rollpersonerna finner äventyret, i djupa ekskogar med mystiska skogsfolk väntar gåtor att lösas, i furstars salar intrigeras det över kronans makt, och i de befästa städerna lurar mördare i gränderna för de oförsiktiga.

Regelkärnan kretsar kring en enkel motor med 2 sexsidiga tärningar och som i kombination med kompetensnivåer mellan 0 och 10 bestämmer hur väl en handling lyckas. Själva kunskapssystemet är baserat på en modell där individens vilja är en lika viktig del som renodlad kunskap vilket gör bilden av rollpersonens kompetens mer nyanserad.

Mer information och löpande uppdateringar hittar man på produktionsbloggen på http://skrifthallen.wordpress.com och snart även på Conceptart.org där du kommer att kunna hålla dig uppdaterad med spelets visuella utveckling, med allt från konceptillustrationer till layout, grafisk design och typografi. Vi kommer även att posta en del här och på andra forum då vi har några större uppdateringar att visa.

Spelet kommer att översättas till engelska som det är planerat nu, men ett releasedatum för detta är ännu inte fastställt. Efter Gudarna är ett arbetsnamn som med stor sannolikhet kommer att ändras.

antorax

Swordsman
Wow! Jag blir sjukt pepp på att testa det! Låter som en kalasbra idé!

Hur detaljerat system funderar ni på att ha? Många färdigheter?

Låter lite som att det är samma low-känsla som återfinns i Trudvang? Stämmer det? Hur inspirerad är världen utav trudvang och liknande?

Finns det andra raser att spela, eller är det människor ni kör på?

Trollkjeft

Veteran
Kul att höra! Jag tror det är svårt att inte låta sig influeras om man säger så, men eftersom spelet kommer vara av en mer sagobetonad typ kan nog världen kännas low som du beskriver. Du kommer inte hitta några high-elves eller orcher med andra ord, och gällande teknologi lutar det mer åt 1300-tal än 600-tal om du är med på min parallell. Självklart är spelet ett fantasyspel och inte ett medeltida spel, så du kommer inte hitta några ripoffs på riktiga kulturer eller språk.

Systemet kommer vara enkelt och snabbt, och rollpersonsgenereringsprocessen (puh!) löper över fem steg med en rad olika val i varje man måste göra för att forma sin rollperson. Mycket tid har lagts på att försöka få bra och snabba konstruktionsregler som stöd för att ta fram rollpersonens bakgrund och yrkeskarriär. Denna skall sedan kunna vara grunden för att enkelt plita ner sin historia på, så att alla spelare får en rik bakgrund med en trovärdig personlighet.

I nuläget finns 17 generella kompetensområden och 73 expertiser men flera av expertiserna är unika och kommer i flera varianter (Skriftspråk är ett exempel). Ett försök har gjorts att balansera så breda områden som möjligt med maximala variationsmöjligheter. Om vi lyckats eller inte kan jag inte säga - det återstår att se vad ni säger när det släpps...

Gällande folkslag vill vi inte avslöja allt nu, men största fokus kommer ligga på människofolk. Några andra spelbara folk finns, men än så länge kan vi bara nämna djurfolken som numera bara återfinns i skogarna. Istället för race-of-the-week har vi valt att blåsa upp rollpersonens barndom, uppväxt och livserfarenhet som viktiga delar att sätta sig in i (både regelmässigt men också stämningsmässigt genom egna anteckningar och skrivna berättelser) - och vi har hittat ett sätt som ger både erfarna spelare och nybörjare mycket hjälp såväl som stor variation.

Jag är inte i nuläget helt hundra när Carlos är redo för att visa upp de första skisserna på Conceptart.org, men tills dess kan ni kika lite på hans gamla portfolio på http://www.clundhall.com/html/2D.html

Arfert

Facit
Låter helt ok... tar jag gärna mig en titt på sen! Systemet låter bra också, kanske nåt i stil med systemet i mitt eget Fjärran dalar ( PDF)

Låter som en smältdegel där ni hällt ner lite Trudvang och sedan en del Warhammer Fantasy och en klump Dungeons& Dragons.

Jag väntar dock spännt på slutresultatet och hoppas på en bra produkt.

Trollkjeft

Veteran
@ Arfert - Trevligt system du gjort. Efter Gudarna kommer dock ha 2T6 som enda tärningskombo, men spännvidder på egenskaper och dylikt ligger åt samma håll som ditt system. Målsättningen har varit att hålla det enkelt som möjligt.

@ Arvidos - Tackar, vi hoppas det med :gremsmile:

@ Draugen - Det är ett hopkok av mina egna erfarenheter såklart, även om D&D inte är en del av det. Däremot finns det många inspirationskällor, både engelskspråkiga, franska och svenska. Jag hoppas du inte får vänta i onödan...

Trollkjeft

Veteran
Mer franska serier snarare än rollspel. Har ju jobbat med illustrerande själv under en tid så det visuella är viktigt för mig. Har sett Bonners Cadwallionomslag, men har inte läst eller spelat spelet. Är det bra?

.:Warwolt:.

Veteran
Var rädd att det skulle se lika rollspelsjäkligt ut som de flesta illustrationer inom hobbyn gör men icke, det verkar som att även de små författarna kan få riktigt vettiga illustrationer! Det här såg väldigt lovande ut, nu blev jag ännu mer sugen på att spela.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Efter Gudarna [OT]

Robert Jonsson said:
Hans har lekt nekromantiker idag ser jag. :gremwink:
Han övar sig på sin nylärda besvärjelse. Var det du som lämnade magiböckerna framme? För det kan inte ha varit jag som varit så oförsiktig.

/Hans besvärjelser är mer som Varseblivning

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Efter Gudarna [OT]

Nä, men jag kan ha glömt att låsa skåpet igår innan jag somnat så Hans kan ha "lånat" dem. :gremwink: