Ymir
Liten kantbaron
Japansk postapokalyps är intressant eftersom den sällan är så Mad Max:ig, utan snarare "grön postapokalyps" eller kupolstäder och grejer. "Princess Blade" är en av många spelfilmer i genren, det finns även oräkneliga animes tex Tengen Toppa Gurren Lagann, Deadman Wonderland, Ergo Proxy, Neon Genesis Evangelion, Origin: Spirits of the Past, Attack on Titan, Now and then here and there, Nausicaä of the Valley of the Wind, och cirka en biljon till, och massor av tv- och dautaspel också. Japanerna verkar ha en särskild fascination för postapokalyps och gör lätt mer och mer varierad sådan än alla andra länder tillsammans. Neon Genesis Evangelion är det absolut bästa i genren från något land överhuvudtaget, och en av de bästa tv-serierna någonsin. Men dess postapokalyps är väldigt mild, och huvudtemat snarare eskatologiskt än postapokalyptiskt, så den ger inte direkt en särskilt solid postapokalyps-fix. Ergo Proxy är visuellt mycket intressant, men jag tyckte den var navelskådande och seg. Princess Blade, Nausicaä och Tengen Toppa Gurren Lagann är must-sees dock, och forumets residenta animefans kan säkert ge ännu fler tips.
Sidenote; den japanska postapoc-fixeringen är ett intressant fenomen, jag önskar jag var insatt nog att analysera den. Jag har ju tidigare gjort en rejäl analys av kinesisk fantasy här på forumet, konstaterande att Kina gör mer fantasy än alla andra länder tillsammans. Det är lite lustigt, för Kina är tusen ggr mer postapokalyptiskt än Japan, proppfullt av spökstäder, enorma öknar och ödemarker, ruiner och förfallna industrikomplex, bisarra betongdjungler och postsovjetisk misär, miljöförstöring, ökenspridning, sopberg, surrealistiska algblomningar och ekologiska kollapser waiting to happen, men jag har aldrig stött på en enda kinesisk postapokalyps-ståry. Inte -en- enda...fan vad skumt det är.
Sidenote; den japanska postapoc-fixeringen är ett intressant fenomen, jag önskar jag var insatt nog att analysera den. Jag har ju tidigare gjort en rejäl analys av kinesisk fantasy här på forumet, konstaterande att Kina gör mer fantasy än alla andra länder tillsammans. Det är lite lustigt, för Kina är tusen ggr mer postapokalyptiskt än Japan, proppfullt av spökstäder, enorma öknar och ödemarker, ruiner och förfallna industrikomplex, bisarra betongdjungler och postsovjetisk misär, miljöförstöring, ökenspridning, sopberg, surrealistiska algblomningar och ekologiska kollapser waiting to happen, men jag har aldrig stött på en enda kinesisk postapokalyps-ståry. Inte -en- enda...fan vad skumt det är.