Nekromanti Efter studierna

Rosen

Myrmidon
Re: Förr likadant

När Lancelot Games hade klappat ihop 1991 försökte jag få ut A-kassa - trots att jag tidvis fått leva på risgryn och buljongtärningar hade jag iaf sett till att troget betala in min avgift till dem, just för att ha ett skyddsnät in case of emergency.

När facket hade läst min ansökan meddelade de att jag inte hade arbetat de senaste åren. Deras hantering av det hela krävde nämligen att man hade haft en lön som kunde definieras som "pengar per tidsperiod" (timlön, dagslön, månadslön...) - och Lancelot hade ju betalat mig per fullbordat arbete, så det räknades inte.
Och eftersom jag inte hade arbetat på flera år var jag ju inte berättigad till någon A-kasseersättning...

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Re: Förr likadant

När facket hade läst min ansökan meddelade de att jag inte hade arbetat de senaste åren. Deras hantering av det hela krävde nämligen att man hade haft en lön som kunde definieras som "pengar per tidsperiod" (timlön, dagslön, månadslön...) - och Lancelot hade ju betalat mig per fullbordat arbete. Och eftersom jag inte hade arbetat på flera år var jag ju inte berättigad till någon A-kasseersättning...
Det är därför vi har ett rättssystem. Borde inte vara alltför svårt att hävda att "Taxerad inkomst, jämt fördelad per månad" skulle vara likvärdigt med månadslön och vinna ett sådant fall.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag visste inte att det här var en tävling...

...i eländesskildringar. Min förhoppning är att detta ändå löser sig på något sätt och utan att min bitterhet blir allt för stor. Ett bra sätt att uppmuntra till vidareutbildning är det i alla fall inte och det borde man kunna hålla med om oavsett politisk färg.

Rosen

Myrmidon
Re: Jag visste inte att det här var en tävling...

...i eländesskildringar.

Inte jag heller; tur att du upplyser oss. Det var en kommentar om att det inte är någon nyhet att a-kasseersättningen är behäftad med diverse villkor som kan sätta krokben för en. Regler ändras hela tiden och ibland blir det till ens nackdel.

A-kassan som uppmuntran till vidareutbildning... tja, fast det är ju knappast dess egentliga uppgift (som student mitt under 90-talskrisen tänkte jag iaf aldrig på den på det sättet). Sån uppmuntran ska i första hand ligga i de jobb man kan få efteråt, och är det knapert på den fronten bör svaret vara 'bättre arbetsmarknad' snarare än 'bättre bidrag'.
Själv lyckades jag undvika de allra värsta grisjobben (med en hårsmån ett par gånger) och hittade åtminstone halv-kvalificerade saker att dra in kulor på tills jag blev nåt, men det var tack vare kontakter och ingenting annat.

--
Åke

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Inte jag heller; tur att du upplyser oss. Det var en kommentar om att det inte är någon nyhet att a-kasseersättningen är behäftad med diverse villkor som kan sätta krokben för en. Regler ändras hela tiden och ibland blir det till ens nackdel."

Hade det varit en tävling så hade jag förlorat direkt ung och politiskt felkonstruerad som jag är.

"A-kassan som uppmuntran till vidareutbildning... tja, fast det är ju knappast dess egentliga uppgift (som student mitt under 90-talskrisen tänkte jag iaf aldrig på den på det sättet). Sån uppmuntran ska i första hand ligga i de jobb man kan få efteråt, och är det knapert på den fronten bör svaret vara 'bättre arbetsmarknad' snarare än 'bättre bidrag'."

Suck! Är det mig eller någon slags egenkonstruerad fantombild av mig som du "diskuterar" med?

Jag har inte läst snart fem år på lärarutbildningen enkom i syfte att uppbära CSN-pengar. Klarar jag mig en enda dag utan bidrag så är jag en lycklig man. Inte för att min privatekonomi angår dig det minsta men jag borde klara några månader utan pengar. Jag hade förstås känt mig tryggare med tillgång till Alfa-kassan även om det bara rör sig om 320 kronor om dagen i max 300 dagar. Åka hem och bo hos sina föräldrar är en möjlighet, men eftersom de bor ut på landet långt borta ifrån allting och jag saknar körkort så känns det smartare att försöka bo kvar i Linköping som ligger mitt i smeten. Eftersom jag saknar mångårig erfarenhet av arbetsmarknaden så är jag naturligtvis lite orolig inför min framtid. En oro som förstärks av mina osäkra försörjningsmöjligheter. Är detta tydligt nog för dig? Om du vill komma med lite mer gissningar om vad jag har för motiv och åsikter så är du välkommen att göra detta via PM.

Arbetsmarknadspolitik är jag villig att diskutera i en annan tråd.

Dimfrost

Special Circumstances

Kan du inte testa att jobba lite extra under vårterminen då? Nu vet jag inte hur jobbiga kurser det är du har kvar, men det borde väl finnas en möjlighet i alla fall.Det kan väl inte skada att skriva in sig i vikarieförmedlingen redan nu (jag överväger det själv). Sedan ska det finnas inte-helt-slavliknande jobb för studenter på universitetsbiblioteket också, till exempel. I nödfall finns ju marknadsundersökningar och sådant. Jag är inte alldeles säker på hur jag ska klara försörjningen i vår, nämligen...

/Dimfrost

walium

Ganska töntig, faktiskt
HR-bemanning finns ja

"Kan du inte testa att jobba lite extra under vårterminen då?"

Jag skrev in mig redan i år, men det var bortkastat eftersom de nyligen bytte datorsystem och i väntan på detta inte gick igenom några ansökningar alls under hösten verkar det som. Men jag ska anmäla mig igen så snart som jag har rotat fram en lämplig referens.

"Sedan ska det finnas inte-helt-slavliknande jobb för studenter på universitetsbiblioteket också, till exempel."

Det visste jag inte.

Rosen

Myrmidon
Fantombilder

Om det är en sak man kan lita på i alla lägen här på rollspel.nu så är det att man alltid kan bli påhoppad av walium.

Suck! Är det mig eller någon slags egenkonstruerad fantombild av mig som du "diskuterar" med?

Säger mannen som upprepade gånger har klivit in i pågående diskussioner enkom för att proklamera vilken inskränkt, raljerande och kroniskt arg och hatisk person jag är. Fråga nån som faktiskt har umgåtts med mig vid tillfälle...
Du skrev: "Men utan ens rätt till alfa-kassa så ser det väldigt mörkt ut för oss stackars idioter som har gått direkt ifrån gymnasiet till högre studier." och "Ett bra sätt att uppmuntra till vidareutbildning är det i alla fall inte och det borde man kunna hålla med om oavsett politisk färg." - om det är egenkonstruerat så är det av dig.

Angående din situation så låter den ganska välbekant; jag har varit där några gånger.

--
Åke

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag tror det är bäst att sluta här ...

Jag tycker inte vi behöver ytterligare en Walium vs. Rosen- eller Rosen vs. Walium-tråd.

Ni båda lyckas verkligen alltid (eller åtminstone påfallande ofta) tolka in det värsta i det den andra skriver.

Jag utgår från att ni redan känner till detta, så ni kanske skulle tänka på det i fortsättningen.