Nekromanti Efter utmaningen...

Jag lyckades få tag på det där förbannade Usagi rollspelet. Men nu har jag ett nytt problem, spelare som tycker att djur är löjligt. Först tyckte jag att det var ruskigt ignorant, men det kanske inte är det, det kanske bara handlar om attityd. Går det här problemet att lösa på något sätt, eller handlar det helt enkelt om inställning. Jag hörde något om att tvinga spelare under vapenhot till rollspelsmöte med djur, men hur går det till (jag antar att vapenhotet var bildligt talat alltså)?

Rising

Vila i frid
nu har jag ett nytt problem, spelare som tycker att djur är löjligt.
Enklast löser man nog det problemet genom att låta spelarna få läsa lite Usagi. Serien är ju inte alls löjlig utan tar sin berättelse på rätt högt allvar.

En annan lösning är väl att helt enkelt säga att alla är människor. Jag har inte Usagi, men har det verkligen någon betydelse vilket djur man är? Det är väl inte så att enbart vissa djur kan äta ris, eller så att noshörningar kan använda sina horn som ett naturligt vapen? Kan man alltså inte rätt enkelt "översätta" djuren till människor av olika kroppsformer, om spelarna nu verkligen ogillar dessa djur så mycket?

Det tänkte jag också på, men så ändrade jag mig. Visst kanske det inte spelar så stor roll, det är vissa modifikationer på värdena, men samtidigt är det ju det som är kryddan! Världen i Usagi är en sorts vacker blandning av fabel och samurajsaga! Så jag ska nog tvinga mina spelare att läsa Usagi, med våld om jag måste.

Troberg

Sinister eater
Enklast löser man nog det problemet genom att låta spelarna få läsa lite Usagi. Serien är ju inte alls löjlig utan tar sin berättelse på rätt högt allvar.
Eller varför inte Maus? Den serien visar att det inte alls behöver vara flamsigt bara för att man använder djur som berättartekniskt grepp.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Första gången jag skulle spela Usagi med två av mina kompisar var den ene heltänd, han hade läst serien. Den andre skrattade och pekade på omslaget med utropet "Hahahah! Purken kanin...!"

Efter att ha spelat en eller två gånger så var han omvänd. Man glömmer fort bort det där med djuren - djur är ju "folk". Själva hade vi ibland problem att minnas vilket djur nån oviktig SLP var - vi minns bara personen ("Men han känns som om han var kanin...").

Rising

Vila i frid
Eller varför inte Maus?
Jag vet inte, kalla mig gärna irrationell, men om några ska spela Usagi Yojimbo och tycker att det verkar fånigt, så anser jag att just serierna om Usagi Yojimbo vore lämpliga att börja med.

För att det låg nära till hands, antar jag? :^)

Usagi har inte samma sorts strikta symbolik som Maus, utan påminner väl mer om traditionella fabelvärldar, där valet av djur representerar rollfigurernas personlighet? (Eller? Jag har inte läst Usagi förrän tidningen fanns i Sverige) Det är lätt hänt att man tolkar det som en sorts "Shogun goes Ankeborg" om man inte hamnar i rätt stämning. Även om jag förstås älskar Maus så vill jag dock inte mena att den serien alls pekar på den speciella känsla som serien Usagi Yojimbo söker förmedla.

Quadrante

Grisbonde
du får väl smyga runt deras hus på nätterna och göra "ninja-ljud", placera ut lite ris i deras skor och tända rökelser över djurdockor...

(..eller det var kanske när man skulle spela skuggornas mästare.. hmn..)

Troberg

Sinister eater
Jag vet inte, kalla mig gärna irrationell, men om några ska spela Usagi Yojimbo och tycker att det verkar fånigt, så anser jag att just serierna om Usagi Yojimbo vore lämpliga att börja med.
Jo, det finns en viss logik i det. Jag ville egentligen bara peka på ett annat (eventuellt mer lättillgängligt) alternativ som visar att serier med djur kan vara mycket allvarliga.

alovesupreme

Veteran
Shave dem Bunnies!

på min Usagi-sida har jag ju lagt upp regler för att spela spelet utan att vara djur. Det är iofs inte komplett eftersom det saknas special abilities som man kan köpa. Men de ska jag skriva snart tänkte jag och om det är intressant så kan jag ju stressa mig själv och fixa det till dig.

Annars är det precis som DeBracy påpekade. I Usagi så är just djuren personligheter i första hand och djur i andra hand. Så om spelaren bara testar så kommer han nog ändra sin åsikt om det och förhoppningsvis även uppskatta den softa detaljen.

Ziaxool

Veteran
Re: Shave dem Bunnies!

Precis som Alvo- indirekt påstår så spelar det faktiskt en stor roll vilken ras man väljer. Alla har olika speciella regler och värden, så om man inte har fixat värden om regler (som Alvo- faktiskt har) så är det kanske inte en så bra idé att hoppa över ras steget.
Men allvarligt talat, tycker de att det är så löjligt att de inte äns vill testa? Visst kan man tycka att det är löjligt, men att vägra testa det är väll ändå att ta i?
Tycker jag då.

Pom

Swashbuckler
Minsta motståndets lag

Men allvarligt talat, tycker de att det är så löjligt att de inte äns vill testa? Visst kan man tycka att det är löjligt, men att vägra testa det är väll ändå att ta i?
Tycker jag då.
Att testa ett rollspel är inte direkt som att testa en drink eller ett TV-program. Man satsar ett antal timmars kreativitet och social samvaro.
Varför göra det på ett spel som verkar löjligt?
Jag har ingen erfarenhet av spelet alls; konsensus bland de som prövat det verkar vara att det är allt annat än löjligt. Men jag tycker det är fullt naturligt att folk inte vill ta risker med sin dyrbara fritid. Tråkigt kanske, men inte konstigt.

Ziaxool

Veteran
Re: Minsta motståndets lag

Tja, jag går ju fortfarande i grundskolan så fritid brukar jag inte ha någon direkt brist på. När man blir äldre kanske det är annorlunda.

/Ziaxool - vet inte