Nekromanti Efterforskning

Rickard

Urverk speldesign
Hur många är det som tycker det är intressant med efterforskning eller som tittar på teveprogram för att "detta kan jag ha nytta av när jag spelleder DoD?"

Själv så har jag fått ett intresse av folkloristik (studier av folktro) och etymologi (vetskapen om ordets härledning) av att spela DoD.. Jag gillar tanken på att föra in min kunskap om folktro i spelomgången.. Jag gillar också ordlekar och förvridningar så att orden känns mer ålderdomliga.. Som ordet "farväl".. Det består ju egentligen av två ord.. "Far" och "väl".. För att göra en tvist på det hela så kan man stoppa in ordet "du" emellan.. "Far du väl" och vips har man fått en avskedsfras.. Sådana saker gillar jag att sitta och tänka ut..

Jag har inte heller något emot att sitta och läsa, vanligtvis trista, böcker eller se dokumentärer om medeltiden.. Andra rollspel kan också ge nya uppslag till DoD.. Är det något område ni har börjat efterforska i som ni vill delge oss andra? Har ni fått stor nytta av det och i vilka sammanhang?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som även pluggat lite retorik

Krille

Super Moderator
"Hur många är det som tycker det är intressant med efterforskning eller som tittar på teveprogram för att "detta kan jag ha nytta av när jag spelleder DoD?""

Inte specifikt DoD då, men ja. Det ligger rätt mycket efterforskning bakom till exempel Västmark, Skymningshem och Evangelium, som ofta råkar ha sitt ursprung i något som skymtade förbi på Discovery.

Visste ni till exempel att geografin i Skymningshem till stor del kommer från filmen Mortal Kombat? :gremwink:

teddy

Warrior
Svar till Krille: Mortal Kombat! What?! Heh, det slog iaf. inte mig när jag läste om världen :gremsmile:

Svar till Han: Nej ush, det är inte ofta som jag orkar sitta och läsa böcker jag tycker är tråkiga :gremcrazy:
Det enda jag läser och tittar på som jag ibland har nytta utav är Vetenskapens Värld och så tar jag och slår på Discovery Chanel ibland :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Japp !

Faktiskt så händer det att man får lite infall & nya idéer från tv & då speciellt de program som har nån form av anknytning histora, dokumentärer & sådant.

Kaigon

Helmgast
Jag finner mängder med intressanta intriger och händelser i filmer/dokumentärer/såpoperor (njae, kanske inte :gremcrazy: )
Många filmer, speciellt de om historia, men även om mycket annat, t.ex. sådana tjuv-filmer där banker rånas, passar utmärkt som inspiration för mitt Chronopia...

DanielSchenström

Swashbuckler
Som Krille sade, inte till DoD specifikt.

Det område som jag oftast saknar beskrivningar av i fantasyrollspel är vardagssaker, hur en vanlig dag ser ut for olika personer i olika sociala klasser, hur ett år ter sig, vad man äter, hur man går till väga ifall man behöver nånstans att bo, priser på mat, löner för olika jobb och liknande.

Där kommer förstås Discovery in, men mest är det böcker och vetenskapssajter. Jag tycker dock inte böckerna är tråkiga, utan är ämnet intressant blir oftast boken det också. Under de senaste åren har det blivit mycket studier då jag arbetat på en artikel om att skapa spelvärldar, så jag har läst paleontologi, historia, arkitektur, biologi och religionshistoria bland annat.

Någonting jag också märker är att ju mer vetenskap jag läser, desto lättare är det att improvisera eftersom ens kunskapsbas växer. Man får också lätt coola äventyrsuppslag, miljöbilder och så.

Så efterforska mera säger jag.

Rickard

Urverk speldesign
"Det område som jag oftast saknar beskrivningar av i fantasyrollspel är vardagssaker,"
Ja, ja, ja.. Jag håller med.. Det var när jag läste Mikael Grüns äventyr "Allt som glimmar är guld" (finns på Sveroks <A HREF=http://www.sverok.se/bank>scenariobank</A>) som jag reflekterade över småsaker som jag aldrig hade tänkt på.. Grün hade till exempel en beskrivning på krokar som var fastgjutna i vedspisen, en sak jag aldrig skulle komma på att ha med i mina beskrivningar.. Jag har läst igenom Krilles Västmark geografica, men det är inte tillräckligt.. Jag vill veta hur det ser ut i hushåll från olika sociala klasser från varje århundrade.. Hur deras kläder kunde se ut, ja "hur en vanlig dag ser ut", precis som du skriver..

"Någonting jag också märker är att ju mer vetenskap jag läser, desto lättare är det att improvisera eftersom ens kunskapsbas växer."
Det gäller inte bara att läsa vetenskap.. När jag är ute och går så brukar jag försöka se hur olika saker ser ut, luktar och hur ljuden kastas omkring.. Det har hjälpt mig en hel del när jag ska improvisera fram miljöer.. Vissa av er kanske tycker det låter lite konstigt att jag håller på så, men vad fanken.. Jag har ju ändå inget annat för mig när jag är ute och går.. Likaså när jag skadar mig så försöker jag lägga upplevelsen på minnet.. Sist slog jag till exempel i huvudet kraftigt så att jag inte kunde röra mig på 1-3 sekunder (jag förlorade tidsbegreppet lite).. Nästa steg är att jag ska försöka lägga människors beteende på minnet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som funderar på att skaffa sig en MP3-spelare och lyssna på böcker istället när han är ute och går

Brixton

Veteran
Om mina gamla lärare jag haft i historia/samhällskunskap visste hur mycket fritid jag har lagt ner på att lära mig saker jag blivit nyfiken på genom rollspel skulle dom börja dela ut DoD-boxar till ungarna istället för historieböcker.

Dom efterforskningar jag gör är inte så mycket i förebyggande syfte som att "det här kan jag ha nytta av" även om det händer ibland. Däremot när jag tänker använda något till ett äventyr tar jag reda på fakta om det. T.ex. lärde jag mig en hel massa om järnframställning i europa under 500-talet till en Pendragonkampanj, för att inte tala om saltets betydelse under historien. Jag tycker att sådant här borde beröras mer i dom rollspel som ges ut. Inte så att dom ska vara några historiska uppslagsverk, men kanske ge lite exempel på teknik från den aktuella tidsåldern hämtade ur verkligheten och hänvisa till källor där man kan lära sig mer. Det skulle nog göra en del för stämningen i spelen också och få dem att kännas lite med "äkta".

DanielSchenström

Swashbuckler
"När jag är ute och går så brukar jag försöka se hur olika saker ser ut, luktar och hur ljuden kastas omkring.. Det har hjälpt mig en hel del när jag ska improvisera fram miljöer.. Vissa av er kanske tycker det låter lite konstigt att jag håller på så, men vad fanken.. Jag har ju ändå inget annat för mig när jag är ute och går.. Likaså när jag skadar mig så försöker jag lägga upplevelsen på minnet.. Sist slog jag till exempel i huvudet kraftigt så att jag inte kunde röra mig på 1-3 sekunder (jag förlorade tidsbegreppet lite).. Nästa steg är att jag ska försöka lägga människors beteende på minnet.."

Jag har ju flera intressen som baseras på iakttagelse, rollspel och teckning är de främsta av dem. Och det har för mig inneburit att ord går in i spelledardelen av mitt medvetande medan visuella intryck går till tecknardelen. Dock har jag nästan fotografiskt bildminne vilket gör att jag får en inre bild av en miljö när jag tänker på att beskriva den för. Tyvärr är jag dålig på att beskriva dem i mer än korta ordalag, troligen för att jag redan själv har en så fullständig bild av dem.

Folks beteende tycker jag jag är bättre på att förmedla för då behöver man inte beskriva så mycket som att spela med kroppen och rösten.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Hur många är det som tycker det är intressant med efterforskning eller som tittar på teveprogram för att "detta kan jag ha nytta av när jag spelleder DoD?""

Oh,oh! Jag! Jag! *viftar med handen*

Själv läser jag inte så mycket om medeltiden just nu. Dock har jag precis avslutat "Jarlens sekel" av Dick Harrison. Det jag just nu letar inspiration till är en elak Neotech-kampanj. Böcker som jag använder mig av är "No logo" av Naomi Klein och "Det amerikanska folkets historia" av Howard Zinn. Discovery är en mycket bra kanal.Tyvärrhar jag bara värdelösa Discovery Mix.