DnD har ett antal välbeskrivna städer - men DnD är samtidigt High Fantasy med mycket magi.
Å andra sidan är det ofta ganska lätt att göra om high fantasy till low fantasy.
(står det att det bor en level 20 magiker i huset ändrar man det till en väldigt respekterad lärd man)
Det är sällan att vartenda hus beskrivs, för vi talar om hela städer här; jämför: det är lite som att ha en karta över Manhattan och förvänta sig att vartenda hus beskrivs.
@entomophobiac skrev om ett antal stadsmoduler.
Ja helst folkvandringstid före senmedeltid. Men så länge det finns en by och dess invånare beskrivna så är jag nöjd. ... Jag vill att kampanjen bokstavligt talat skall börja med grisodling, grisstölder för att sedan eskalera till någon typ av Osthems/Dranvelte-version av Hatfields and MCcoys...
www.rollspel.nu
City of Riches och City of Wickedness är ganska low fantasy och "Swords and Sandals" för de är till Conan.
City of Delights är "Mellan Östern", tänk Baghdad, Konstantinopel, Alexandria - men åt Aladdin och Tusen och en natt.
###
Waterdeep, City of Splendor.
Den bäst beskriva RPG-staden någonsin
Waterdeep and the North is a 1st-edition Advanced Dungeons & Dragons accessory for the Forgotten Realms. Waterdeep and the North was written by Ed Greenwood, with cover art by Keith Parkinson, and interior illustrations by Chris Miller. It was published by TSR in 1987 as a 64-page booklet with a...
forgottenrealms.fandom.com
City System is a 1st-edition Advanced Dungeons & Dragons accessory that was set in the Forgotten Realms. City System includes extensive and detailed maps of the city of Waterdeep, and was intended to serve as a companion to Waterdeep and the North. It contains ten large detailed color maps of...
City of Splendors is a boxset of sourcebooks for the Forgotten Realms using the 2nd-edition Dungeons & Dragons ruleset. It details the city of Waterdeep. The boxed set contains multiple sourcebooks that provide comprehensive information about various aspects of Waterdeep. Campaign Guide The...
City of Splendors: Waterdeep is an accessory for the Forgotten Realms campaign setting using the 3.5th-edition Dungeons & Dragons® ruleset. Introduction Chapter 1: The City of Splendors Chapter 2: People of Waterdeep Chapter 3: Prestige Classes Chapter 4: Waterdeep Locales Chapter 5: Adventures...
Waterdeep: Dragon Heist is a 5th-edition Dungeons & Dragons adventure that takes place in the city of Waterdeep. The adventure runs through levels 1–5 and is followed by the adventure Waterdeep: Dungeon of the Mad Mage. The adventure takes place after the events described in Hoard of the Dragon...
Det finns så mycket material att du inte kommer att kunna ta till dig allt.
City State of the Invincible Overlord
en.wikipedia.org
Det här är också en extremt detaljerad stad som getts ut i ett halvdussin versioner av varierande kvalitet.
Den senaste versionen går fortfarande att köpa, men har inte fått bra kritik.
Spelbutik med ett av Nordens bredaste sortiment inom brädspel, figurspel, kortspel och rollspel
alphaspel.se
Jag skulle satsa på den näst senaste versionen
oavsett vad kan det vara svårt att få tag på äldre versioner, om man inte vill googla efter inscannade pdf:er.
Staden jag växte upp med var The Free City of Greyhawk
en.wikipedia.org
Den har två kartor: en vanlig karta över staden samt en karta över hela stadens kloaksystem.
Sharn: City of Towers
en.wikipedia.org
Är en stad i settingen Eberron.
Det är High Fantasy som liknar 1800-tals steampunk, så det finns luftskepp, magiska järnvägar och magiska telegrafer.
Staden i sig är byggd lager på lager: det finns inga "hus", utan massor med höga torn och "gatorna" är broar mellan tornen.
Givetvis är det så att att de rika och adeln bor högst upp i tornen. Nere på marknivå, i ett ständigt dunkel, är slummen.
Antagligen inte vad du vill ha, men en av de häftigaste städerna jag vet.
(den enda stad som skulle vara häftigare är Sigil som ligger mitt i multiversium)
###
Det här var definitivt inte vad du efterfrågade men:
Vornheim
www.drivethrurpg.com
är en bok som kan generera allt i en stad.
En av de bästa rollspelssupplementen som någonsin gjorts.
Guildmaster's Guide to Ravnica
en.wikipedia.org
Det här är en beskrivning av en JÄTTE-stad, eller mer korrekt: hur man äventyrar i en jättestad.
Den innehåller smarta tips på hur man snabbt genererar äventyr i stadsmiljö.