Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Fokusering på vad spelaren vill åstadkomma
Sorry, tog Nidländska Reningen för att jag var säker på du var bekant med den... Jag tog medvetet inte Svavelviner eftersom både det och Oraklets Fyra Ögon var rätt fri. Kristalltjuren är ju iofs mer rälsad åt det håll jag syftade på...
I alla fall, det verkar som det finns en del rollspel som varit inne på det jag är ute efter så jag får väl börja med att kolla på de andra spelen och se hur de hanterar det. Får plundra spargrisen framöver....
Sorry, tog Nidländska Reningen för att jag var säker på du var bekant med den... Jag tog medvetet inte Svavelviner eftersom både det och Oraklets Fyra Ögon var rätt fri. Kristalltjuren är ju iofs mer rälsad åt det håll jag syftade på...
Det kommer givetvis att ske på ett senare stadium när jag faktiskt ha ett spelsystem som är redo att testas så klart. Just nu samlar jag mest intryck och erfarenhet från er andra.Egentligen är det sådant här som du själv borde ta och testa (se det som formexperiment) och se hur det går. Det kommer inte att fungera bra första eller andra gången men börja ta sig vid tredje eller fjärde gången.
Drivkrafter står nedklottrade i dokumentet att de ska ha någon inverkan, men jag har inte kommit så långt ännu. Kanske börjar närma mig någonting åt det hålet nu när Genesis gav mig en idé.Så har du en mekanism i systemet där du kan binda in rollpersonernas drivkrafter så underlättar det "rälsade" äventyr. Kika på TSoY (keys) och Noir (sista kapitlet) som har just sådana mekanismer.
I alla fall, det verkar som det finns en del rollspel som varit inne på det jag är ute efter så jag får väl börja med att kolla på de andra spelen och se hur de hanterar det. Får plundra spargrisen framöver....