Nekromanti Efterlyses: Bashning på systemklur

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Re: Fokusering på vad spelaren vill åstadkomma

Sorry, tog Nidländska Reningen för att jag var säker på du var bekant med den... :gremtongue: Jag tog medvetet inte Svavelviner eftersom både det och Oraklets Fyra Ögon var rätt fri. Kristalltjuren är ju iofs mer rälsad åt det håll jag syftade på...

Egentligen är det sådant här som du själv borde ta och testa (se det som formexperiment) och se hur det går. Det kommer inte att fungera bra första eller andra gången men börja ta sig vid tredje eller fjärde gången.
Det kommer givetvis att ske på ett senare stadium när jag faktiskt ha ett spelsystem som är redo att testas så klart. Just nu samlar jag mest intryck och erfarenhet från er andra. :gremwink:

Så har du en mekanism i systemet där du kan binda in rollpersonernas drivkrafter så underlättar det "rälsade" äventyr. Kika på TSoY (keys) och Noir (sista kapitlet) som har just sådana mekanismer.
Drivkrafter står nedklottrade i dokumentet att de ska ha någon inverkan, men jag har inte kommit så långt ännu. Kanske börjar närma mig någonting åt det hålet nu när Genesis gav mig en idé.

I alla fall, det verkar som det finns en del rollspel som varit inne på det jag är ute efter så jag får väl börja med att kolla på de andra spelen och se hur de hanterar det. Får plundra spargrisen framöver.... :gremwink:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Re: Mer systemklur...

Å ena sidan får man vara försiktig här så man inte får samma problem som man hade i gamla versionen av storyteller-systemet, nämligen att ju bättre man blev desto större blev också chansen att fumla. Potentialen att lyckas bättre fanns där, men samtidigt också risken att misslyckas rejält också. Det var liksom hugget som stucket, vilket inte känns helt bra.

Å andra sidan tycker jag det är väldigt bra med något som gör att man inte bara per automatik slänger in tärningar, utan att det finns ett moment som får en att tänka till. Så det blir en balansgång på så sätt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,083
Location
Ereb Altor
Re: Mer systemklur...

Storytellerbuggen har inget med det här att göra, om du inte designar själva resolutionen på det viset (typ, 6:or ger fummel och 1:or ger perfekt) men det ska nog vara enkelt att hålla sig ifrån eftersom du är medveten om det. :gremsmile:

Fummel kan du förresten hoppa över helt. Räkna från 0 och uppåt. Du har ju redan ett katastrofalt resultat i systemet om du utgår från korthusprincipen (alltså typ, vill du slänga in extra tärning slår du och misslyckas på 1, vill du ha in 2 extra misslyckas du på 1 & 2 o.s.v. Eller på ett elegantare sätt. Det finns säkert mer spännande varianter).
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Re: Fokusering på vad spelaren vill åstadkomma

Drivkrafter står nedklottrade i dokumentet att de ska ha någon inverkan, men jag har inte kommit så långt ännu. Kanske börjar närma mig någonting åt det hålet nu när Genesis gav mig en idé.
Drivkrafter är ett rätt luddigt ord. Det behöver inte vara personliga mål som rollpersonen ska uppnå, utan kan vara personlighetsdrag, kunskapsområden och kontaktnät. Ljus och lykta har sådana saker som spelledaren kan väva in i scenariot och därmed även få rollpersonen involverad (kom på att det fanns i ett inlägg). I Ljus och lykta finns det inget i mekaniken som tillför, annat än inspiration för spelledaren. Själva "regelmekaniken" ligger istället i hur man strukturerar ett scenario. För mer information, sök på "flags", "bombs" och "roleplaying" på nätet.

/Han som tänkte länka till den svenska "A game of you" som hade en artikel om bombdrivet spelledande, men den bloggen fanns inte längre

<font size="1">Sökord, länk 2: "bomb" med Marco Behrmann som skribent.</font size>
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Re: Mer systemklur...

Förslaget var riktigt bra.

kan inte egenskaperna vara sätt att samla ihop tärningar/bonusar, snarare än att man använder dem för att slå med direkt?
Man skulle ju även kunna kräva av spelarna att egenskaperna måste kunna användas samtidigt (och därmed kräva lite mer kreativitet).

Alltså istället för att egenskaperna bara kan användas i situationen, så måste det motiveras att de också förstärker varandra.
 
Top