Nekromanti Efterlyses: Bra moduläventyr

Targon

Hero
En sak förbryllar mig. Genom åren har Neogames varit ändå ganska flitiga med att spotta ut moduler (intervallen är lite knäppa, men ändå) som nästan uteslutande handlar om Mundanas bakgrund. Äventyrsmodulerna har det varit ganska tunt med, och det är lätt att konstatera att ännu så länge har inte någon verkligt bra äventyrsmodul släppts för Eon, vilket är ganska dystert. (Ingen kan komma och påstå att vare sig "Jarla" eller "Sorgernas brunn" är några höjdare; "De fördömdas sista hopp" är för egen del ospelad men förefaller inte särskilt lockande till sin intrig, och "Diamantäpplet" låter föga intressant) När ska Neo komma ut med en äventyrsmodul som till och med slår det gamla klassiska Svavelvinter med sina uppföljare, eller åtminstone håller samma klass?

Svalander

Warrior
Troligtvis...

...en av de mest välgjorda äventyrskampanjer till svensk rollspelskultur genom tiderna. I mitt tycke kunde det inte varit bättre. På något sätt. Från '88 tror jag med stämning, intrig, klimax och bilder samt slutproduktion utan kritik. Bara beröm. Men vad jag förstod höll uppföljarna inte riktigt samma klass (bl.a. Kristalltjuren och Oraklets fyra ögon)... Har tyvärr inte fått möjlighet att dementera detta bara.

Targon

Hero
Erik Granström

Svavelvinter kom ut 1987 som äventyrsmodul till Drakar och demoner och bestod av fyra deläventyr. Skrevs av en begåvad herre som heter Erik Granström.

Krille

Super Moderator
"När ska Neo komma ut med en äventyrsmodul som till och med slår det gamla klassiska Svavelvinter med sina uppföljare, eller åtminstone håller samma klass?"

När det finns någon sådan att släppa.

För att få lite perspektiv på det hela: Svavelvinter-serien släpptes med början sex år efter att DoD kom, och det tog fram till 1994 innan serien var fullbordad - sex års släpptid, med andra ord, och med början sex år in i DoD-produktionen.

Ska man producera något av Svavelvinter-kvalitet eller bättre så förväntar i alla fall jag mig att det tar ungefär så lång tid innan det kommer något, av den enkla anledningen att tid är lika med kvalitet.

Targon

Hero
Vad som behövs är en vildhjärna som under ett års tid kan koncentrera sig helt på att skriva ett riktigt bra äventyr som innefattar flera deläventyr och som gärna rör sig över flera länder och kulturer. Ni har ju ett gäng inkompetenta romanskrivare i ert stall. Varför inte helt sonika förbjuda dem att skriva fler fåniga Eon-romaner och i stället sätta dem på att skriva äventyr istället. Hellre ett enda välskrivet äventyr än en sunkig bok av Andreas Roman.

Krille

Super Moderator
"Vad som behövs är en vildhjärna som under ett års tid..."

...minst! Per deläventyr!

"Ni har ju ett gäng inkompetenta romanskrivare i ert stall."

Och du tror alltså på fullaste allvar att en "inkompetent romanskrivare" skulle bli en kompetent äventyrsskrivare?

"Varför inte helt sonika förbjuda dem att skriva fler fåniga Eon-romaner och i stället sätta dem på att skriva äventyr istället."

Och du tror med andra ord också på att tvång är det bästa sättet att få någon att skriva något bra?

Targon

Hero
Och du tror alltså på fullaste allvar att en "inkompetent romanskrivare" skulle bli en kompetent äventyrsskrivare?

Man kan vara bra på olika saker. Hur det är med Romans och Hörnings förmåga att skriva bra äventyr vet jag inte, men det var blott en gissning att de ganske bättre fixar att hitta på ett äventyr än att beskriva ett äventyrligt händelseförlopp i litterär form, vilket de båda uppenbarligen inte har någon som helst förmåga till.

Och du tror med andra ord också på att tvång är det bästa sättet att få någon att skriva något bra?

Nja, det gäller väl snarare att tvinga er själva att inte ta emot fler manus till Eon-romaner utan i stället vänligt men bestämt råda författarna att försöka med äventyrsmoduler i stället. Ingenting säger att det kommer bli bättre med ett sådant arrangemang, men det är tveksamt om det kommer bli sämre.

Zalpurgius

Veteran
Om nu alla kampanjer ´är så dåliga och sunkiga, kanske du själv skulle sätta dig ned och skriva ett till oss andra så vi kunda klaga söndert din hjärna.

Det är nog inte så lätt att få alla spelare och SL att bli nöjade eftersom alla har olika intressen när et gäller äventyr.

Targon

Hero
Om nu alla kampanjer ´är så dåliga och sunkiga, kanske du själv skulle sätta dig ned och skriva ett till oss andra så vi kunda klaga söndert din hjärna.

Jo, jag har skrivit ihop en mastodontkampanj, vars första del (en serie av fyra äventyr) mina spelare har spelat igenom. Kampanjen är inte färdig än, eftersom jag nu framför allt arbetar med mitt eget rollspel parallellt med att jag läser in mig på Chtulhu-materialet. Det är ju så att jag såsom enskild rollspelare knappast har något ansvar att publicera något som dels inte är helt färdigt och som dels måste revideras grundligt. Jag vill ju inte att folk ska "klaga sönder min hjärna" (???) i onödan. Däri har vi också skillnaden. Jag (och du också, min gode hövding) är glada amatörer som lirar på bäst vi kan på basis av eget material eller moduläventyr. Det egna materialet snickrar vi ihop själva, vilket jag finner vara en av de många tjusningar som hobbyn ger. Men ibland tryter fantasin, särskilt om man som jag för närvarande är tvungen att hänskjuta många goda idéer till sitt eget stora rollspelsprojekt. Därför är det bra med moduläventyr. De kostar mellan 150-200 spänn och för det vill man gärna ha valuta för pengarna. Får man inte det så blir man sur, just därför att författarna tar betalt för en tjänst jag som köpare inte är fullständigt nöjd med. Som trogen köpare av Eon-modulerna har jag därför rätt att klaga på det som inte faller mig i smaken.

Det är nog inte så lätt att få alla spelare och SL att bli nöjade eftersom alla har olika intressen när et gäller äventyr

Nej, det är alldeles riktigt. Men så länge jag har en laptop så har jag en röst, och har jag en röst så har jag rätt att klaga på vad jag inte är nöjd med, inte minst när det gäller tjänster jag betalar för.

Krille

Super Moderator
Den lilla skillnaden

"Jag (och du också, min gode hövding) är glada amatörer som lirar på bäst vi kan på basis av eget material eller moduläventyr."

Och skillnaden mellan er och oss "professionella" är?

Jo, en enda sak: vi får betalt. I övrigt gör vi precis som ni: "lirar på bäst vi kan på basis av eget material eller moduläventyr". Vi är inga övermänniskor eller superförfattare, vi kan inte allt, och många av oss har förmodligen sämre bildningsbakgrund än en del av "amatörerna".

Targon

Hero
...på vilket allt vilar

Ja, just det. Ni får betalt. Dessutom, ni utgör tillsammans en hel stab med kreativa individer som för närvarande är en av de verkligt betydelsefulla och inflytelserika klickarna i svenskt rollspelsliv. Ni är jävligt bra på rollspel och får betalt för att ni är bra på rollspel. Så därför undrar jag: Var är det riktigt bra äventyrsmodulerna? Kommer de senare? Så bra, då har jag något att se fram emot. Synd bara att detta inte prioriterades i ett tidigare stadium utan att ni slösade en massa onödigt krut på Sorgernas brunn och Jarla. Fast det är bara min humbla åsikt.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Re: ...på vilket allt vilar

"Så därför undrar jag: Var är det riktigt bra äventyrsmodulerna? Kommer de senare? "

Denna topic har ju varit uppe hur många gånger som helst. Och samma svar har kommit varje gång: det lönar sig inte att ge ut äventyr.

"Synd bara att detta inte prioriterades i ett tidigare stadium utan att ni slösade en massa onödigt krut på Sorgernas brunn och Jarla. Fast det är bara min humbla åsikt."

Min humbla åsikt är att Jarla är en av min favoritmoduler /images/icons/laugh.gif

JohanB_UBBT

Veteran
En sak som jag undarar

Blir alltid lika trött av att läsa denna typ av inlägg. Vad man kan hålla med om är att det är tunt med äventyrsmoduler från Neogames. Att ingen skulle kunna påstå att Jarla eller Sorgernas brunn är några höjdare kan säkert diskuteras. Men vi kan konstatera att du inte gillar dem. Skulle vara intressant att veta varför du inte gillar dem. Blir lite intressantare då tycker jag eftersom en sån här diskussion handlar mycket om tycke och smak. Hur du kan tycka något om äventyr som inte ens är släppta är ännu mer förvånande.
Att du gillar Svavelvinter har jag förstått...men har ingen aning om varför eller vad du tycker är bra med den produkten?
Klargör gärna så kanske diskussionen blir lite intressnatare även för mig.
Tack på förhand.

soda_UBBT

Warrior
Jag kan inte annat än hålla med den gode herr Targon. Om det nu är så att ni (Neogames) inte tänker släppa några Äventyrsmoduler till Eon pga dålig lönsamhet eller liknade skulle det vara bra/KUL med ett trevande försök till en dialog med edera kunder där ni förklarar er konkret och inte bara ge oss en slentrian ”det är jobbigt att skriva bra äventyr”. Ge oss(era trogna Eon spelare) en bra förklaring till att det ser ut som det gör.

Sall Tymbast

Veteran
Re: Erik Granström

ojojoj... var det verkligen så länge sen...

*Salte Sall drar något gammalt över sig...*

Icke att förglömma Sarkath Hanz äventyr... /images/icons/smile.gif

Salte

Krille

Super Moderator
Den konkreta förklaringen (favorit i repris)

"Ge oss(era trogna Eon spelare) en bra förklaring till att det ser ut som det gör."

Fakta: äventyrsmoduler är svåra att skriva. Hela äventyret måste hänga ihop i och med att det är svårt att endast använda en bit av ett äventyr. Det är en stor skillnad gentemot regel- och bakgrundsmoduler - de funkar ändå, även om helheten inte används. Det faktum att folk spelar på olika sätt gör det än mer svårt att skriva äventyr. Den sorts äventyr som passar Kobolden Kalle passar med största sannolikhet inte för Tage Teater, Ingrid Intrigmakerska eller David Detektiv.

Fakta: äventyrsmoduler har taskig lönsamhet. Det beror på att folk spelar på olika sätt (se ovan). Det gör att alla spelgrupper inte köper äventyr. Det gör i sin tur att Neogames antingen får dra ner på sidantalet (dvs mindre plats och ännu svårare att skriva äventyr), höja priset (dvs ännu färre köper det), trycka mindre upplaga (dvs marginalen per sålt ex minskar) eller sitta på ett stort lager (vilket kostar pengar som inte omsätts). Kort sagt, äventyr säljer så uselt att det är svårt att motivera att de ska ges ut öht. Det enda skälet som jag kan komma på är goodwill.

Fakta: Target Games levde med exakt samma dilemma. Kunderna skrek efter äventyr, men när de kom så sålde de inte. Däremot sålde regelmoduler och monsterboxar alldeles ypperligt. Till och med de Sinkadusar med regelbjäfs i sålde bättre än de med äventyr i.

Teori: Just på grund av att regler och regelmoduler kan användas av alla och bakgrundsmoduler kan användas av de flesta så är dessa moduler mer attraktiva. Sådana moduler används också under lång tid, och är således mer av en positiv investering för spelgruppen. Äventyr å andra sidan används en gång per grupp, varefter de är oanvändbara. Det är mer eller mindre en kostnad för gruppen. Därför drar sig många grupper för att köpa äventyr. Det gör att försäljningen går ner.

Inte blir det bättre av att äventyr sällan passar alla spelgrupper. Som synes i den här tråden så är det en del som gillar Jarla, medan andra hatar den intensivt. Uppenbarligen är stilen i Jarla sådan att den passar de förra men inte de senare. Det är de senare som inte köper sådana äventyr, och därmed försvann en del av kundkretsen. Hade nu Jarla varit skriven på ett annat sätt så kanske de senare hade gillat den - hundra spänn på att de förra hade hatat den. Därmed köper inte de äventyret.

Sammanslaget formar detta en teori, som råkar stämma rätt bra med fakta: äventyr säljer uselt, eftersom det är en kortsiktig investering som snabbt blir oanvändbar, och där osäkerheten om huruvida de kan användas i gruppen är stor.

Allt detta har förklarats konkret tidigare, så du får förlåta oss när vi slentrianmässingt svarar "taskig lönsamhet". För det är vad det är - hade du letat lite i arkivet så hade du sett förklaringen.

Nu har ju Neogames dock kommit på andra tankar - Regnsynd, Diamantäpplet (eller vad det nu hette) och De Fördömdas Sista Hopp är på väg ut. Jag hoppas innerligt att de ska kunna bära sig och att jag ska ha fel, men handen på levern...

... jag är skeptisk.

Vindhand

Myrmidon

Det skulle i.a.f. hindra dem från att skriva fler romaner ett tag; en vinst i sig kan man tycka :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vill bara understyrka en sak

Det här är alltså inget som enbart NeoGames hittar på för att slippa skriva äventyr. Denna sanning gäller hela rollspelsbranschen, alla rollspel, oavsett förläggare eller rollspel.

Sen måste det av någon anledning finnas äventyr som stöd till rollspelet för att kunderna ska vara nöjda, men det är alltså väldigt få som köper dem. Återigen ett trevligt litet dilemma för rollspelskonstruktörerna att bita i.

MVH

Magnus