Artesia!
Artesia är ett fint spel på alla sätt och vis. Lättförståeliga regler, involverande karaktärsskapande, häftig setting och underbar design. Karaktärsskapandet ger alla en solid grund i världen, baserad på saker som födelsekultur, social klass, berömda förfäder, horoskop och födelseomen. Det är dessutom riktigt roligt att slå fram karaktärer. Reglerna är Fuzion-baserade och gör ett solitt jobb utan att komma i vägen. Världen tycks framför allt ha två inspirationskällor -- antikens Rom och Grekland, med stort fokus på mysteriekulter och ett pantheon som faktiskt känns verkligt och inte bara en ursäkt för att lägga in en gud för varje karaktärsklass, samt renässansens Europa. Det märks att skaparen kan sitt RuneQuest, då kulttillhörighet är av central betydelse för rollpersonerna. Erfarenhetssystemet är häftigt och baseras på att rollpersonerna ackumulerar poäng baserade på de tjugotvå korten i den stora arkanan. Om jag skulle använda ett ord för att beskriva spelet skulle det bli solitt -- man saknar inget, allt verkar väl genomfört och efterforskat, det finns hur mycket inspirerande material som helst i boken och man hittar inga glipor i produktionen. Dessutom finns det regler för huruvida rollpersonen hamnar i himlen eller helvetet när han dör -- hur häftigt är inte det?