Nekromanti Efterlyses: fantasy rpg

Dilandau

Myrmidon
Men andledninga av "Rebooting" är jag på jakt efter ett nytt, bra, fint, annorlunda fantasyrpg. Gärna indie och "innovativt". Har inte hittar så många kandidater...

* Burning Wheel: Verkar apcoolt, men jäkligt bökigt. Scriptad strid? Que?
* The Shadow of Yesterday: Helt ok, men... saknar magi och monster och gudar och sånt.

Tips, någon?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Artesia!

Artesia är ett fint spel på alla sätt och vis. Lättförståeliga regler, involverande karaktärsskapande, häftig setting och underbar design. Karaktärsskapandet ger alla en solid grund i världen, baserad på saker som födelsekultur, social klass, berömda förfäder, horoskop och födelseomen. Det är dessutom riktigt roligt att slå fram karaktärer. Reglerna är Fuzion-baserade och gör ett solitt jobb utan att komma i vägen. Världen tycks framför allt ha två inspirationskällor -- antikens Rom och Grekland, med stort fokus på mysteriekulter och ett pantheon som faktiskt känns verkligt och inte bara en ursäkt för att lägga in en gud för varje karaktärsklass, samt renässansens Europa. Det märks att skaparen kan sitt RuneQuest, då kulttillhörighet är av central betydelse för rollpersonerna. Erfarenhetssystemet är häftigt och baseras på att rollpersonerna ackumulerar poäng baserade på de tjugotvå korten i den stora arkanan. Om jag skulle använda ett ord för att beskriva spelet skulle det bli solitt -- man saknar inget, allt verkar väl genomfört och efterforskat, det finns hur mycket inspirerande material som helst i boken och man hittar inga glipor i produktionen. Dessutom finns det regler för huruvida rollpersonen hamnar i himlen eller helvetet när han dör -- hur häftigt är inte det?

Arfert

Facit
Re: Artesia!

Håller totalt med.. enda invändning jag har att det kräver koncentrerat läsande i början för att komma in i...

...och som jag skrivit tidigare, bara de skitsnygga kartorna är värda priset...

Dilandau

Myrmidon

Artesia. Låter spännande. Har några frågor:

Hur världsbundna är reglerna?

Vilken typ av rollspelande belönar/uppmuntrar reglerna?

Arfert

Facit

Fuzion-regler, men integrerade i världen tycker jag det känns som...

Har inte hunnit spela Artesia ännu, köpte det bara för ett par veckor sen... jag skulle nog spela nån form av highlevel episk-kampanj.. men har inte provat än som sagt.

Dilandau

Myrmidon

Hittade spelet på Adlibris.se, så nu är det på väg i posten.

Härligt med impulsköp. :gremfrown: :)

-

Dimfrost

Special Circumstances
Jag gillar at ta en häftig värld (Eberron, Exalted, Planescape) och kombinera med ett bra regelsystem. Har du kollat in FATE? Det är ett smidigt och trevligt regelsystem även om det snart kommer i en ny och uppdaterad version. Det regelsystemet finns att tillgå redan nu i Spirit of the Century, ett pulpspel som släpps i dagarna (men man fick en pdf när man förbeställde, det är därför jag kan uttala mig om spelet utan att ha fått det än). Väldigt bra regler.

/Dimfrost

Arfert

Facit
Har laddat ner Fate, men inte hunnit läsa... kan du ge en snabbrecension på tre rader?

Dimfrost

Special Circumstances
Innovativt sätt att hantera egenskaper på, som inkluderar
dramapoäng för att ge spelarna inflytande på berättelsen,
och ändå en väldefinierad färdighetslista för den som gillar det.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Och använder tärningar som inte säljs i landet

Vi har märkt att det faktiskt går förvånansvärt smärtfritt att spela med vanliga T6:or. Då brukar jag ändå vara ganska känslig för att inte se direkt vad tärningarna visar (jag ogillar ju rentav T100 delvis av den anledningen).

/Dimfrost

Arfert

Facit

det är fudgetärningar vi pratar om?

Dimfrost

Special Circumstances

Japp. Man slår fyra fudgetärningar (som är T6:or med två sidor som visar plustecken, två som visar minustecken och två som är blanka, för den som undrar) och lägger resultatet till ett färdighetsvärde (som tyvärr har adjektivbeteckningar men egentligen går från -1 (otränad) till 4 (kanon), ungefär) för att nå upp till en svårighetsgrad (ofta 1 eller 2).

/Dimfrost

Arfert

Facit

mm, som sagt, det är ju inten match att modda vanliga tärningar till fudgeträningar med en permanent tuschpenna till exempel.. även om det kanske inte blir så snyggt.

Gillar Fudge, det är enkelt och elegant.

Dimfrost

Special Circumstances

Ja. Det som inte känns så elegant är adjektiven i min mening. Det känns så väldigt påklistrat bara. Vi skriver upp siffervärden på rollformulären istället. Vinsten med adjektiven, alltså att man får en direkt känsla för vad siffrorna betyder, tycker jag går förlorad flera gånger om på betydligt större otydlighet.

I övrigt har jag ingen koll på Fudge i grunden utan bara Fate.

Arfert

Facit

har kollat in Draug som är fudgebaserat, och det är trevligt.

Dilandau

Myrmidon

Seriöst? Går det inte att få tag på fudge-tärningar i Sverige?

Då är ju det en helt oexploaterad marknad! Tjingtjing! :gremsmile:

Hunk

Hero
Re: Och använder tärningar som inte säljs i landet[NT]

Det borde nog inte vara särskilt svårt vare sig för SF-Bokhandeln eller Goblin Games att ta in Grey Ghost Games Fudgetärningar, så länge det finns efterfrågan. Dock har jag aldrig varit med om att någon har frågat efter dem...

Jonas Ferry

Swordsman
Har försökt

Ja, det är seriöst. Jag försökte beställa via hobbygames.se och ville ha rollspelet Sorcerer, Fudge-tärningar (eftersom jag lekte med ett Fudge-koncept) och ett vanligt tärnings-set åt Arvidos. De kunde fixa tärningarna Arvidos ville ha, så jag gav upp.

Om jag får för mig att jag vill ha Fudge-tärningar igen lär jag beställa från utlandet. Eftersom Shadow of Yesterday, Fate och Spirit of the Century använder tärningarna vore det säkert bra med en svensk återförsäljare så att man kunde peka folk i den riktningen.

Storuggla

Champion

Jo då, det går. Om du beställer via utländska handlare. Själv tog jag Varuhus 23, och de kom snabbt och bra. Nu behöver jag bara printa ut reglerna och sedan vänta ivrigt på tredje utgåvan...

Storuggla, mungotämjaren Bosse