Nekromanti Efterlyses: Synpunkter på strids- och skadesystem

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jag presenterar härmed grunderna i mitt stridssystem. Skulle bli mycket tacksam om ni kunde kolla igenom det, säga vad ni tycker och uppmärksamma mig på eventuella möjliga systembuggar.

Notera följande:
1. För alla färdighetsslag använder man en T20. Det gäller att slå så högt som möjligt för att få bästa resultat på handlingstabellen.
2. De olika kategorierna under varje taktikval (ex Närstridsanfall, Avståndsanfall etc) är ännu inte formulerade i texten
3. I alla stridsfärdigheter används grundegenskapen Smidighet som modifikator för färdighetsvärdet.
4. Skadevärdet för det ramphaliska bredsvärdet är inte slutgiltigt bestämt.


HANDLINGSTABELL
0 eller mindre: Katastrofalt (fummel)
1-5: Misslyckat
6-10: Skapligt
11-19: Utmärkt
20 eller mer: Excellent

Liten lathund för handlingar
1. Spelaren beskriver avsikt
2. Spelledaren avgör svårighetsgrad genom att dra fram differensen mellan rollpersonens färdighetsvärde och svårighetsgrad (i strider används motståndarens fv som svårighetsgrad).
3. Spelaren slår T20.
4. Spelledaren adderar utfallet med den i steg 2 framtagna differensen mellan fv och svårighet.
5. Det totala resultatet jämförs med handlingstabellen.



STRID
En rollperson har i varje stridsrunda möjlighet att välja mellan tre olika Taktikval: Anfall, Försvar och Övriga manövrar. Varje taktikval motsvarar en handling. En rollperson kan utföra åtminstone två handlingar under en och samma runda. Det är dock möjligt för en rollperson att under samma stridsrunda utföra fler än två handlingar, något som dock ökar svårighetsgraden för varje ytterligare handling med -5.

- Anfall
Anfall är det offensiva taktikvalet och syftar till att beväpnat eller obeväpnat aktivt skada eller avväpna en motståndare. Huruvida stridshandlingen lyckas eller inte avgörs genom att ta fram differensen mellan anfallarens och försvararens färdighetsvärde i aktuella stridsfärdigheter och till denna differens addera utfallet av en T20. Resultatet jämförs därefter med handlingstabellen. Det finns två slags anfallsmetoder: Närstridsanfall och Avståndsanfall.

- Försvar
Försvar är det defensiva taktikvalet och väljs som omedelbar respons på en motståndares anfall. Det är inte möjligt att tillfoga motståndaren skada med hjälp av detta taktikval. Huruvida stridshandlingen lyckas eller inte avgörs genom att ta fram differensen mellan anfallarens och försvararens färdighetsvärde i aktuella stridsfärdigheter och till denna differens addera utfallet av en T20. Resultatet jämförs därefter med handlingstabellen. Det finns två slags försvarsmetoder: Parering och Undvikning.

- Övriga manövrar
Övriga manövrar är ett taktikval som syftar till att under själva striden förändra stridssituationens förutsättningar utan användning av stridsfärdigheter. I taktikvalet ingår fyra slag av manövrar: Dra eller byta vapen, Ändra kroppsställning, Förflyttning och Reträtt.


STRID: EXEMPEL
Antoyne Varlot råkar i strid med en gammal rival, Esdelot de la Place. Båda drar sina ramphaliska bredsvärd. Initiativ slås. Antoyne vinner initiativet och får företräde i att beskriva vad han gör. Han beslutar att anfalla medan Esdelot i sin tur hamnar i försvarsposition. Antoyne har färdighetsvärde 15 i Bredsvärd (färdighetsnivå+Smidighet). Esdelot har i sin tur fv 12. Spelledaren räknar ut att modifikationen blir +3 (15-12=3). Antoynes spelare slår 10. Spelledaren räknar ut att det totala resultatet blir 13 (10+3=13). Resultatet blir en Utmärkt träff.

Det är nu Esdelots tur. Han beslutar att aktivt försvara sig mot Antoynes hugg med en parering. Differensen är -3 (12-15=-3) och Esdelot slår 8. Det totala resultatet blir 5 (8-3=5). Resultatet blir Misslyckat. Esdelots får bereda sig på att ta emot skada.

[/i]


SKADOR
För att räkna ut skada tar man fram differensen mellan vapnets skadevärde och försvararens Skadetålighet (Tålighet x 2), varefter man kollar av resultatet på handlingstabellen.

Katastrofalt: Ingen skada
Misslyckat: Skråma
Skapligt: Liten skada
Utmärkt; Skada: Skada
20 eller mer: Excellent; Kritisk skada (rp slås ut)

- Bokföring av skador
Flera skador i varje skadekategori ackumuleras till en skada av högre nivå. Fyra skador i skadetabellen ackumuleras till kritisk skada.

Skråma: bokförs ej
Liten skada: OOOOOO
Skada: OOO
Kritisk skada: O


SKADOR: EXEMPEL
Antoynes motståndare Esdelot har +3 i Tålighet och Skadetåligheten blir därför +6 (3x2=6). Antoynes bredsvärd har skadevärde 4T6. Antoynes spelare slår 14. Differensen 14-6 är 8. Resultatet på handlingstabellen blir Skapligt, vilket i skadesammanhang innebär ”Liten skada”. Esdelot spelare gör ett kryss för ”Liten skada” i skadetabellen på sitt rollformulär
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Exempel är till för att förtydliga. Det här förvirrade mig.

Antoyne har färdighetsvärde 13 i Bredsvärd (färdighetsnivå+Smidighet). Esdelot har i sin tur fv 14. Spelledaren räknar ut att modifikationen blir +3 (15-12=3). Antoynes spelare slår 10. Spelledaren räknar ut att det totala resultatet blir 13 (10+3=13). Resultatet blir en Utmärkt träff. Antoyne gör ett lyckat hugg mot Esdelo, som får bereda sig på att ta emot skada.
Vad har fv 13 och 14 med saken att göra, och var kom 15 och 12 ifrån?

---

En annan fråga: har man som spelare egentligen något att säga till om i striden? Om man vinner initiativet, har man något att vinna på att inte anfalla?
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Efterlyses: Synpunkter på strids- och skadesys

Exempel är till för att förtydliga. Det här förvirrade mig. Vad har fv 13 och 14 med saken att göra, och var kom 15 och 12 ifrån?
Ber om ursäkt för förvirringen. Mitt fel. Jag har nu korrigerat exemplet i inlägget. 15 respektive 12 är de fv-värden som gäller.

har man som spelare egentligen något att säga till om i striden? Om man vinner initiativet, har man något att vinna på att inte anfalla?
Bra fråga. Så som det ser ut nu förutsätter systemet att den som vinner initiativet anfaller och den som förlorar blir försvarare. Jag är öppen för förslag på hur man ska kunna mjuka upp det hela.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Efterlyses: Synpunkter på strids- och skadesys

Så som det ser ut nu förutsätter systemet att den som vinner initiativet anfaller och den som förlorar blir försvarare. Jag är öppen för förslag på hur man ska kunna mjuka upp det hela.
Du skulle till exempel kunna kika här.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Ytterligare en bra fråga!

Exemplet är justerat. Hoppas att det blir klarare.
 

kängtrollson

Veteran
Joined
22 May 2006
Messages
186
Location
Kalmar i Kalmar län i Sverige
Verkar som du i grunden medvetet eller omedvetet har lyckats kopiera Talislantas system. Talislanta är det dästa rollspelssytem jag vet, så du skulle få bra recensioner av mig om du gör ditt system på detta vis. :gremgrin:

Skillnaden på ditt system och talislanta (4 ed) är att vapnen har ett fast skadevärde sänks eller höjs beroende på ditt träffresultat.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Efterlyses: Synpunkter på strids- och skadesys

Verkar som du i grunden medvetet eller omedvetet har lyckats kopiera Talislantas system.
Grattis! :gremlaugh: Du är den förste som kom på det. Har bara väntat på att någon ska notera detta. Verkligen kul att även du gillar Talislantas system.

Systemet bygger i huvudsak på Talislanta, men det finns även moment hämtade från andra spel. Det gäller inte minst i skadereglerna.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Re: Efterlyses: Synpunkter på strids- och skadesys

Förutom det Krille påpekade angående den obefintliga spelarinverkan, så ryggar jag tillbaka för uträkningarna. Är det bara jag som tycker att strid ska vara det mest actioninriktade, så varför är det då så ofta som det blir segdraget varje gång som man kör rollspelsstrider? Jag har slutat upp med att göra stridisar i rollspel, för det är helt enkelt inte kul.

Tycker du det här verkligen är lämpligt rent praktiskt, om man ska simulera en skada?

uträkning (differens), uträkning (tärningsslag), <u>jämförelse</u> (tabell), uträkning (skadeslag), uträkning (differens), <u>jämförelse</u> (tabell)

Du har fyra uträkningar, vilket för mig är ett brott mot rollspelssystemens andra regel. I och med att man i princip har noll valmöjlighet så är det även ett brott mot rollspelssystemens första lag. Dessa två (nyligen egenpåkomna) regler lyder som följande.

1. Spelaren ska ha valmöjligheter med sin rollperson.
2. En strid ska vara actioninriktat.

Får jag vara såpass negativ att jag säger "Gör om och gör bättre"?

Annars tycker jag att du kan ha Smidighet som grund för lätta vapen och Styrka som grund för tunga vapen. Då specialiserar man sig mer som rollperson. Sedan tycker jag man gott kan ha samma vapenskada för alla vapen. Det främsta sitter i hur man hanterar vapnet (och i vilken situation man hanterar det), inte vad det är för vapen. Det är en felaktighet har som har hängt kvar sedan 70- och 80-talet.

/Han som inte heller såg skillnaden mellan ett skapligt och ett utmärkt anfall
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Efterlyses: Synpunkter på strids- och skadesys

så ryggar jag tillbaka för uträkningarna.
En synpunkt som jag funderat på en hel del själv. Till mitt försvar kan jag säga att alla uträkningar faller på spelledarens bord och är han en någotsådär snabb huvudräknare bör det i praktiskt hänseende inte bli några problem. Spelarens enda roll i det hela är att slå tärningen.

skillnaden mellan ett skapligt och ett utmärkt anfall
Bra synpunkt! Den knuten måste lösas...på nått sätt...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,537
Location
Göteborg
Re: Efterlyses: Synpunkter på strids- och skadesys

Till mitt försvar kan jag säga att alla uträkningar faller på spelledarens bord och är han en någotsådär snabb huvudräknare bör det i praktiskt hänseende inte bli några problem. Spelarens enda roll i det hela är att slå tärningen.
Men spelledaren är väl ändå den som har mest att göra under en strid? Han måste ju hålla koll på minst lika många personer som alla spelarna tillsammans. Jag tycker att det är orättvist att alltid belasta spelledaren med jobbigheten.

//Genesis, som inte tycker att SL ska behöva bry sig om reglerna. De kan gott spelarna hålla koll på :gremsmile:
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Efterlyses: Synpunkter på strids- och skadesys

Frågan om hur jobbigt det blir för spelledare eller spelare anser jag vara en viktig fråga och är tacksam för synpunkter kring detta. Dock frågar jag mig hur jobbigt det verkligen blir under själva spelandet.

Det som spelledaren måste ha reda på är differensen mellan kombattanternas färdighesvärden. Differensen skriver han förslagsvis ner på ett papper eftersom de kommer att gälla under hela striden. Sedan kan han lägga till och dra ifrån efter eget huvud begräffande eventuell hänsyn till den specifika omständighetens svårighetsgrad (strid i mörket, i träskmark, på hett plåttak). Den enda riktigt avancerade matematiska manöver, som jag ser det, är att lägga till tärningsresultatet till den fastlagda modden, och det borde ju inte vara svårare än att lägga ihop resultatet från två tärningar. Därefter en hastig koll på handlingstabellen (den är enkel nog att snabbt lära sig utantill) och voila! Du har resultatet av stridshandlingen.

Så jag tror alltså inte det kommer att bli så jobbigt för vare sig spelledare eller spelare. Det är klart att spelledaren får lite mer att hålla reda på, men om han har rutinen i ryggraden (vilket jag själv hoppas få) så tror jag inte att det blir några problem.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Re: Efterlyses: Synpunkter på strids- och skadesys

En synpunkt som jag funderat på en hel del själv. Till mitt försvar kan jag säga att alla uträkningar faller på spelledarens bord och är han en någotsådär snabb huvudräknare bör det i praktiskt hänseende inte bli några problem. Spelarens enda roll i det hela är att slå tärningen.
...och jag som tänkte föreslå att du lämnade ut den andres värden, så att spelaren kan sköta matematiken istället. :gremsmile: Spelledaren har nog att göra ändå.

Bra synpunkt! Den knuten måste lösas...på nått sätt... (angående att anfallen utfall)
Jag var föga konstruktiv i förra inlägget, så istället så tänkte jag föreslå en sak. När jag ser ditt system så kommer jag att tänka på DoD:s motståndstabell som i princip var "anfallarens värde - försvararens värde + 10) och så ska man slå en T20:a. Om resultatet var under, så vann anfallaren och om det var över så vann försvararen.

Kan man inte köra på det sättet istället, för det ger ju i princip samma sak:

<div style="padding: 0.5em; margin:0em 1em; border-left: solid 1px #000000; border-right: solid 1px #000000">Räkneexempel

1. Nu så har jag förstått att det är FV + 1T20 >= svårighetsgrad?
2. Det är faktiskt detsamma som FV - svårighetsgrad + 10 >= 1T20

Om svårighetsgraden är 20 i första exemplet och (20 - 10 =) 10 i andra, så blir uträkningen.

FV + 1T20 >= 20
FV - 10 + 10 >= 1T20 --> FV - 0 >= 1T20

Säg exempelvis att FV = 15 i båda fallen, så blir det hela.

15 + 1T20 >= 20 --> misslyckas på 1-5 = 75% chans att lyckas
15 >= 1T20 --> misslyckas på 16-20 = 75% chans att lyckas</div>
Vad har detta med stridssystemet att göra? Jo, nämligen följande:

Säg att det är två individer som slåss. De har tre val att välja mellan: offensiv, defensiv eller manöver.

Om båda väljer offensiv
RP-värde - SLP-värde + 10 = svårighetsgrad

Spelaren får slå slaget och om om det är lyckat, så gör denna skada, annars gör motståndaren skada. Vad skadan blir utgörs av tärningsslaget och tabellen (om SLP:n vinner så vänder man helt sonika på tabellen).

1-5: 1 skada (skråma)
6-10: 2 skada (lätt skada)
11-15: 4 skada (allvarlig skada)
16+: 8 skada (kritisk skada)

Den som slår tärningen är den som beskriver handlingen.

Om en väljer defensiv och den andra offensiv
Två tärningar slås och försvararen får välja vilken tärning det blir, om båda resultaten visar på att ena parten vinner. Om en tärning visar fördel för anfallaren och en för försvararen så händer ingenting (parering/undvikning). Inte så realistiskt, men det ger en viss spelmässighet.

Den som väljer tärning är den som beskriver handlingen.

Om en väljer offensiv och den andre manöver
Endast anfallaren kan göra skada. Denne får beskriva handlingen, oavsett hur den lyckades.

Om båda väljer defensiv/manöver
Båda avvaktar. Inget händer.

---

Strids mot flera personer
Upp till fyra personer kan samarbeta och de ger +2 till den som har högsta stridsvärdet i gänget.

Smidighet eller Styrka
Se föregående inlägg, men obeväpnad strid sänker skadan ett snäpp.

Sedan kan väl typ Tålighet istället avgöra hur många skadecirklar man har? Typ Tålighet + 6 cirklar?

Slutresultatet blir i alla fall: uträkning (differens), uträkning (+10), <u>jämförelse</u> (tärningsslag på tabell)

/Han som är medveten om att detta är en stor omformning av själva tärningssystemet
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Exempel

Antoyne Varlot råkar i strid med en gammal rival, Esdelot de la Place. Båda drar sina ramphaliska bredsvärd. Båda väljer offensiv. Antoyne har färdighetsvärde 15 i Bredsvärd (färdighetsnivå+Smidighet). Esdelot har i sin tur fv 12. Spelledaren räknar ut att svårighetsgraden blir 13 (15-12+10=13). Antoynes spelare slår 10. Resultatet ger en stor skada (fyra skada) och Antoynes beskriver det som ett djupt sår i axeln.

Nästa slag och Esdelots beslutar att vara defensiv medan Antoynes är offensiv. Svårighetsgraden är -3 (12-15=-3) och Antoynes slår 8 och 14. Det blir lika och Esdelot beskriver det som att klingorna korsas och sprider gnistor omkring sig.

/Han som tänkte att man kan ha valen på rollformuläret och så kan man välja ett val hemligt med en markör
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Efterlyses: Synpunkter på strids- och skadesys

Jag får verkligen tacka för ditt förslag! Helt klart värt att speltesta, även om det bryter lite grann mot en del invanda prylar. :gremsmile:
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Exempel

Schysst exempel!

Jag börjar faktiskt bli övertygad om att det här kan vara något för mig. Verkar lösa en del problem.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,537
Location
Göteborg
Re: Efterlyses: Synpunkter på strids- och skadesys

Så jag tror alltså inte det kommer att bli så jobbigt för vare sig spelledare eller spelare. Det är klart att spelledaren får lite mer att hålla reda på, men om han har rutinen i ryggraden (vilket jag själv hoppas få) så tror jag inte att det blir några problem.
Tja, om det bara är du som skall spelleda, så. Själv vill jag som spelledare kunna koncentrera mig på ståry och dramatik. Om jag inte behöver räkna i huvudet stup i kvarten så kan jag ju lägga mer krut på intressanta beskrivningar under strid, coola avbrott (plötsligt rider konungens män in med värjor i högsta hugg. "Ni är samtliga arresterade för uppvigling!") och planera vad som skall hända i ståryn härnäst.

Men det är ju personliga preferenser, så klart.

//Genesis, som faktiskt klurar på ett system där SL inte behöver göra ett dyft i striderna, utan kan slänga ett gäng mooks mot rollpersonerna när han behöver fundera en stund på vad som skall hända i berättelsen härnäst.
 
Top