Jag presenterar härmed grunderna i mitt stridssystem. Skulle bli mycket tacksam om ni kunde kolla igenom det, säga vad ni tycker och uppmärksamma mig på eventuella möjliga systembuggar.
Notera följande:
1. För alla färdighetsslag använder man en T20. Det gäller att slå så högt som möjligt för att få bästa resultat på handlingstabellen.
2. De olika kategorierna under varje taktikval (ex Närstridsanfall, Avståndsanfall etc) är ännu inte formulerade i texten
3. I alla stridsfärdigheter används grundegenskapen Smidighet som modifikator för färdighetsvärdet.
4. Skadevärdet för det ramphaliska bredsvärdet är inte slutgiltigt bestämt.
HANDLINGSTABELL
0 eller mindre: Katastrofalt (fummel)
1-5: Misslyckat
6-10: Skapligt
11-19: Utmärkt
20 eller mer: Excellent
Liten lathund för handlingar
1. Spelaren beskriver avsikt
2. Spelledaren avgör svårighetsgrad genom att dra fram differensen mellan rollpersonens färdighetsvärde och svårighetsgrad (i strider används motståndarens fv som svårighetsgrad).
3. Spelaren slår T20.
4. Spelledaren adderar utfallet med den i steg 2 framtagna differensen mellan fv och svårighet.
5. Det totala resultatet jämförs med handlingstabellen.
STRID
En rollperson har i varje stridsrunda möjlighet att välja mellan tre olika Taktikval: Anfall, Försvar och Övriga manövrar. Varje taktikval motsvarar en handling. En rollperson kan utföra åtminstone två handlingar under en och samma runda. Det är dock möjligt för en rollperson att under samma stridsrunda utföra fler än två handlingar, något som dock ökar svårighetsgraden för varje ytterligare handling med -5.
- Anfall
Anfall är det offensiva taktikvalet och syftar till att beväpnat eller obeväpnat aktivt skada eller avväpna en motståndare. Huruvida stridshandlingen lyckas eller inte avgörs genom att ta fram differensen mellan anfallarens och försvararens färdighetsvärde i aktuella stridsfärdigheter och till denna differens addera utfallet av en T20. Resultatet jämförs därefter med handlingstabellen. Det finns två slags anfallsmetoder: Närstridsanfall och Avståndsanfall.
- Försvar
Försvar är det defensiva taktikvalet och väljs som omedelbar respons på en motståndares anfall. Det är inte möjligt att tillfoga motståndaren skada med hjälp av detta taktikval. Huruvida stridshandlingen lyckas eller inte avgörs genom att ta fram differensen mellan anfallarens och försvararens färdighetsvärde i aktuella stridsfärdigheter och till denna differens addera utfallet av en T20. Resultatet jämförs därefter med handlingstabellen. Det finns två slags försvarsmetoder: Parering och Undvikning.
- Övriga manövrar
Övriga manövrar är ett taktikval som syftar till att under själva striden förändra stridssituationens förutsättningar utan användning av stridsfärdigheter. I taktikvalet ingår fyra slag av manövrar: Dra eller byta vapen, Ändra kroppsställning, Förflyttning och Reträtt.
STRID: EXEMPEL
Antoyne Varlot råkar i strid med en gammal rival, Esdelot de la Place. Båda drar sina ramphaliska bredsvärd. Initiativ slås. Antoyne vinner initiativet och får företräde i att beskriva vad han gör. Han beslutar att anfalla medan Esdelot i sin tur hamnar i försvarsposition. Antoyne har färdighetsvärde 15 i Bredsvärd (färdighetsnivå+Smidighet). Esdelot har i sin tur fv 12. Spelledaren räknar ut att modifikationen blir +3 (15-12=3). Antoynes spelare slår 10. Spelledaren räknar ut att det totala resultatet blir 13 (10+3=13). Resultatet blir en Utmärkt träff.
Det är nu Esdelots tur. Han beslutar att aktivt försvara sig mot Antoynes hugg med en parering. Differensen är -3 (12-15=-3) och Esdelot slår 8. Det totala resultatet blir 5 (8-3=5). Resultatet blir Misslyckat. Esdelots får bereda sig på att ta emot skada.
[/i]
SKADOR
För att räkna ut skada tar man fram differensen mellan vapnets skadevärde och försvararens Skadetålighet (Tålighet x 2), varefter man kollar av resultatet på handlingstabellen.
Katastrofalt: Ingen skada
Misslyckat: Skråma
Skapligt: Liten skada
Utmärkt; Skada: Skada
20 eller mer: Excellent; Kritisk skada (rp slås ut)
- Bokföring av skador
Flera skador i varje skadekategori ackumuleras till en skada av högre nivå. Fyra skador i skadetabellen ackumuleras till kritisk skada.
Skråma: bokförs ej
Liten skada: OOOOOO
Skada: OOO
Kritisk skada: O
SKADOR: EXEMPEL
Antoynes motståndare Esdelot har +3 i Tålighet och Skadetåligheten blir därför +6 (3x2=6). Antoynes bredsvärd har skadevärde 4T6. Antoynes spelare slår 14. Differensen 14-6 är 8. Resultatet på handlingstabellen blir Skapligt, vilket i skadesammanhang innebär ”Liten skada”. Esdelot spelare gör ett kryss för ”Liten skada” i skadetabellen på sitt rollformulär
Notera följande:
1. För alla färdighetsslag använder man en T20. Det gäller att slå så högt som möjligt för att få bästa resultat på handlingstabellen.
2. De olika kategorierna under varje taktikval (ex Närstridsanfall, Avståndsanfall etc) är ännu inte formulerade i texten
3. I alla stridsfärdigheter används grundegenskapen Smidighet som modifikator för färdighetsvärdet.
4. Skadevärdet för det ramphaliska bredsvärdet är inte slutgiltigt bestämt.
HANDLINGSTABELL
0 eller mindre: Katastrofalt (fummel)
1-5: Misslyckat
6-10: Skapligt
11-19: Utmärkt
20 eller mer: Excellent
Liten lathund för handlingar
1. Spelaren beskriver avsikt
2. Spelledaren avgör svårighetsgrad genom att dra fram differensen mellan rollpersonens färdighetsvärde och svårighetsgrad (i strider används motståndarens fv som svårighetsgrad).
3. Spelaren slår T20.
4. Spelledaren adderar utfallet med den i steg 2 framtagna differensen mellan fv och svårighet.
5. Det totala resultatet jämförs med handlingstabellen.
STRID
En rollperson har i varje stridsrunda möjlighet att välja mellan tre olika Taktikval: Anfall, Försvar och Övriga manövrar. Varje taktikval motsvarar en handling. En rollperson kan utföra åtminstone två handlingar under en och samma runda. Det är dock möjligt för en rollperson att under samma stridsrunda utföra fler än två handlingar, något som dock ökar svårighetsgraden för varje ytterligare handling med -5.
- Anfall
Anfall är det offensiva taktikvalet och syftar till att beväpnat eller obeväpnat aktivt skada eller avväpna en motståndare. Huruvida stridshandlingen lyckas eller inte avgörs genom att ta fram differensen mellan anfallarens och försvararens färdighetsvärde i aktuella stridsfärdigheter och till denna differens addera utfallet av en T20. Resultatet jämförs därefter med handlingstabellen. Det finns två slags anfallsmetoder: Närstridsanfall och Avståndsanfall.
- Försvar
Försvar är det defensiva taktikvalet och väljs som omedelbar respons på en motståndares anfall. Det är inte möjligt att tillfoga motståndaren skada med hjälp av detta taktikval. Huruvida stridshandlingen lyckas eller inte avgörs genom att ta fram differensen mellan anfallarens och försvararens färdighetsvärde i aktuella stridsfärdigheter och till denna differens addera utfallet av en T20. Resultatet jämförs därefter med handlingstabellen. Det finns två slags försvarsmetoder: Parering och Undvikning.
- Övriga manövrar
Övriga manövrar är ett taktikval som syftar till att under själva striden förändra stridssituationens förutsättningar utan användning av stridsfärdigheter. I taktikvalet ingår fyra slag av manövrar: Dra eller byta vapen, Ändra kroppsställning, Förflyttning och Reträtt.
STRID: EXEMPEL
Antoyne Varlot råkar i strid med en gammal rival, Esdelot de la Place. Båda drar sina ramphaliska bredsvärd. Initiativ slås. Antoyne vinner initiativet och får företräde i att beskriva vad han gör. Han beslutar att anfalla medan Esdelot i sin tur hamnar i försvarsposition. Antoyne har färdighetsvärde 15 i Bredsvärd (färdighetsnivå+Smidighet). Esdelot har i sin tur fv 12. Spelledaren räknar ut att modifikationen blir +3 (15-12=3). Antoynes spelare slår 10. Spelledaren räknar ut att det totala resultatet blir 13 (10+3=13). Resultatet blir en Utmärkt träff.
Det är nu Esdelots tur. Han beslutar att aktivt försvara sig mot Antoynes hugg med en parering. Differensen är -3 (12-15=-3) och Esdelot slår 8. Det totala resultatet blir 5 (8-3=5). Resultatet blir Misslyckat. Esdelots får bereda sig på att ta emot skada.
[/i]
SKADOR
För att räkna ut skada tar man fram differensen mellan vapnets skadevärde och försvararens Skadetålighet (Tålighet x 2), varefter man kollar av resultatet på handlingstabellen.
Katastrofalt: Ingen skada
Misslyckat: Skråma
Skapligt: Liten skada
Utmärkt; Skada: Skada
20 eller mer: Excellent; Kritisk skada (rp slås ut)
- Bokföring av skador
Flera skador i varje skadekategori ackumuleras till en skada av högre nivå. Fyra skador i skadetabellen ackumuleras till kritisk skada.
Skråma: bokförs ej
Liten skada: OOOOOO
Skada: OOO
Kritisk skada: O
SKADOR: EXEMPEL
Antoynes motståndare Esdelot har +3 i Tålighet och Skadetåligheten blir därför +6 (3x2=6). Antoynes bredsvärd har skadevärde 4T6. Antoynes spelare slår 14. Differensen 14-6 är 8. Resultatet på handlingstabellen blir Skapligt, vilket i skadesammanhang innebär ”Liten skada”. Esdelot spelare gör ett kryss för ”Liten skada” i skadetabellen på sitt rollformulär