Rickard
Urverk speldesign
"Naturligtvis finns alltid lösningen att låta SL bestämma, utifrån hur allvarlig skadan är, vilken kroppsdel den tar i. Men då försvinner en del av rustningsbyggar tjusningen eftersom slumpmomentet försvinner och man är helt upp till SL godtyckande."
Jag förstår faktiskt inte varför rustningsbyggartjusningen skulle försvinna.. I Shadowrun så har man ingen träfftabell.. Där motiveras skyddet med att området som skyddet täcker upp också räknas med i absorbationsförmågan.. Så en ogenomtränglig väst kan skydda lika mycket som en lång rock (dessa specialskyddsrockar finns i Shadowrun) som bara erbjuder en del skydd mot vapen.. Detsamma kan gälla om någon står bakom en stenmur som täcker halva kroppen.. Dels dess motståndskraft för penetration men också hur stor yta den skyddar räknas in i det totala skyddet.. Detta funkar visserligen bara i system där vapenfärdighetsslaget räknas in i skadan..
Själv hade jag tänkt till DoD (där jag kör med Elric!s system utan kroppsdelar) att man bara skaffar en basrustning, typ harnesket av en viss typ som ger ett visst skyddsvärde.. Sedan får man typ +2 på abs:et om man har armskydd, +1 om man har hjälm och +1 om man har skydd för benen, oavsett vilken rustningtyp man har.. Detta, för att jag vet inte riktigt hur bra man egentligen kan kombinera olika rustningstyper..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som får se hur det går med det systemet i speltestning
Jag förstår faktiskt inte varför rustningsbyggartjusningen skulle försvinna.. I Shadowrun så har man ingen träfftabell.. Där motiveras skyddet med att området som skyddet täcker upp också räknas med i absorbationsförmågan.. Så en ogenomtränglig väst kan skydda lika mycket som en lång rock (dessa specialskyddsrockar finns i Shadowrun) som bara erbjuder en del skydd mot vapen.. Detsamma kan gälla om någon står bakom en stenmur som täcker halva kroppen.. Dels dess motståndskraft för penetration men också hur stor yta den skyddar räknas in i det totala skyddet.. Detta funkar visserligen bara i system där vapenfärdighetsslaget räknas in i skadan..
Själv hade jag tänkt till DoD (där jag kör med Elric!s system utan kroppsdelar) att man bara skaffar en basrustning, typ harnesket av en viss typ som ger ett visst skyddsvärde.. Sedan får man typ +2 på abs:et om man har armskydd, +1 om man har hjälm och +1 om man har skydd för benen, oavsett vilken rustningtyp man har.. Detta, för att jag vet inte riktigt hur bra man egentligen kan kombinera olika rustningstyper..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som får se hur det går med det systemet i speltestning