Nekromanti Efterlyses Träfftabellssubstitut

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
"Naturligtvis finns alltid lösningen att låta SL bestämma, utifrån hur allvarlig skadan är, vilken kroppsdel den tar i. Men då försvinner en del av rustningsbyggar tjusningen eftersom slumpmomentet försvinner och man är helt upp till SL godtyckande."
Jag förstår faktiskt inte varför rustningsbyggartjusningen skulle försvinna.. I Shadowrun så har man ingen träfftabell.. Där motiveras skyddet med att området som skyddet täcker upp också räknas med i absorbationsförmågan.. Så en ogenomtränglig väst kan skydda lika mycket som en lång rock (dessa specialskyddsrockar finns i Shadowrun) som bara erbjuder en del skydd mot vapen.. Detsamma kan gälla om någon står bakom en stenmur som täcker halva kroppen.. Dels dess motståndskraft för penetration men också hur stor yta den skyddar räknas in i det totala skyddet.. Detta funkar visserligen bara i system där vapenfärdighetsslaget räknas in i skadan..

Själv hade jag tänkt till DoD (där jag kör med Elric!s system utan kroppsdelar) att man bara skaffar en basrustning, typ harnesket av en viss typ som ger ett visst skyddsvärde.. Sedan får man typ +2 på abs:et om man har armskydd, +1 om man har hjälm och +1 om man har skydd för benen, oavsett vilken rustningtyp man har.. Detta, för att jag vet inte riktigt hur bra man egentligen kan kombinera olika rustningstyper..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som får se hur det går med det systemet i speltestning
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag förstår faktiskt inte varför rustningsbyggartjusningen skulle försvinna..
Alla rustningar påverkar ju inte alla skador på samma sätt. Hivar man en kastyxa mot någon som har helrustning på sig fast som saknar hjälm så föreställer jag mig exempelvis att den personen ofta bara får en lindrig skada (som knappt ens är värd att bokföra?) medan man stundtals kan få till en riktigt kritisk skada. Inte alls det resultat som ges med linjär absorbtion alltså.

Men jag gissar att det här gällde mer var skadorna faktiskt träffade. Att få en arm eller ett ben obrukbar behöver inte vara en livshotande skada i sig, men kan ändå drabba rollpersonen på ett mycket mer drastiskt sätt än vad en mer kritisk skada i bröstkorgen skulle kunna ha gjort.

Men jag anser ändå som du; att man får abstrahera något för spelbarhetens skull.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
"Men jag gissar att det här gällde mer var skadorna faktiskt träffade."
Ja, du Rising.. Här svarade jag utifrån ett helt annat perspektiv, alltså paja rustningsbyggarfinesser.. Men du får gärna komma och angripa mig i ryggen om du så vill.. :gremwink: peta använde sig av rustningsbyggargrejen som argument för att han inte tyckte om icke-kroppsdelsstridssystem.. Inte argumentet att det var lättare för spelledaren att beskriva skador med en träfftabell..

Om man spelar med en träfftabell så är det en rätt vid skillnad i tolkning i hur man får in en skada jämfört med om man inte använder det.. För vid en träff med vapnet så symboliserar träfftabellen (i regel - Deadlands är ett undandag) den blotta som motståndaren visat (vid närstrid).. Däremot vid icke-träfftabellsstrider så kännetecknar istället motståndarens skicklighet var man träffar, för att dennes skicklighet kan ha styrt vilken blotta som motståndaren visar..

Den sista varianten är visserligen där kombattantens skicklighet kan spela in i vapenskadan.. De system (Elric! och Shadowrun, faktiskt) som bara har vapenskada som rustningen jämförs mot är rätt felaktigt konstruerade, enligt min meningen..

"Inte alls det resultat som ges med linjär absorbtion alltså."
För det första förstår jag inte vad du har emot linjäritet..
För det andra så tycker jag att man bör kunna satsa i att göra mer i skada till följd av sänkt förmåga att få in träffen, om man använder sig av ett system utan kroppsdelar.. Det skulle kunna sägas motsvara regeln att man siktar mot en speciell kroppsdel eller känslig del i träfftabellssystem..

"Men jag anser ändå som du; att man får abstrahera något för spelbarhetens skull."
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som blev skitnervös när Rising började sitt inlägg med "Alla rustningar påverkar ju inte alla skador på samma sätt.", för Han trodde det skulle komma något som "ringbrynjor skyddar bättre mot påkslag än helrustningar", vilket han inte kan komma på något argument mot det utifrån sitt tvång i att abstrahera allting
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Troberg gör ett Columbi ägg och det blir omelett

Spelledaren kastar en tärning på spelaren (omvänt om spelaren slår på en NPC). Slaget träffar där tärningen träffar. Ingen kan argumentera mot realism och sannolikheter för att träffa olika områden och systemet kan inte bli enklare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Troberg gör ett Columbi ägg och det blir omelett

"Ingen kan argumentera mot realism och sannolikheter för att träffa olika områden och systemet kan inte bli enklare."

Fast det funkar bara för avståndsstrid mot sittande mål, och striderna tar mycket längre tid då man tvingas leta upp tärningen och kasta tillbaka när han slår tillbaks.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Själv hade jag tänkt till DoD (där jag kör med Elric!s system utan kroppsdelar) att man bara skaffar en basrustning, typ harnesket av en viss typ som ger ett visst skyddsvärde.. Sedan får man typ +2 på abs:et om man har armskydd, +1 om man har hjälm och +1 om man har skydd för benen, oavsett vilken rustningtyp man har.. Detta, för att jag vet inte riktigt hur bra man egentligen kan kombinera olika rustningstyper..
Sådär fungerarde det i Dungeons & Dragons (I allefall v2 mer kan jag inte uttala mig om)
Gav aldrig samma charm och motivation som när man visste att det var en speciell rustning på en speciell kroppsdel. Tror det beror på att rustningsprylarna blev mer anonmyma. En hjälm hade samma effekt som ett armpansar som hade samma effekt som en sköld som hade samma effekt som en +1 rustning som hade samma effekt som en...
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Re: Troberg gör ett Columbi ägg och det blir omelett

Enkelt, genialt och realistiskt.
Fast jag föreslår att man använder dartpilar för att öka realismen och undvika onödiga diskussioner om var tärningen träffade.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
peta använde sig av rustningsbyggargrejen som argument för att han inte tyckte om icke-kroppsdelsstridssystem..
...och nu skriver han att rustningsbyggardlen blir tråkigare just för att det inte spelar någon roll om man tar på sig en hjälm, en armskena eller ett par kevlarstrumpor.

Så... min slutsats blev att om skador ändå träffar på olika kroppsdelar så försvinner det problemet och det blir åter roligt att välja vilken rustning man ska ta på sig.

De två spelmomenten sitter ihop, siddu.

För det första förstår jag inte vad du har emot linjäritet..
Jag har inget emot det, men verkligheten verkar tycka illa om det. Riddare som slåss med dolkar tar exempelvis inte och råkar träffa i dåliga kroppsdelar bara för att motståndaren har rustning på sig. Inte heller blir skadorna linjärt svagare. Tvärtom så blir det större skillnad på de bra träffarna och de dåliga, och många av de oskyddade områdena som kan angripas med dolk är också så pass sårbara att man snabbt hamnar ur stridbart skick om man blir träffad där. Rustningarna fungerar alltså inte i den situationen som en linjär "skadeförsämrare", siddu.

För det andra så tycker jag att man bör kunna satsa i att göra mer i skada till följd av sänkt förmåga att få in träffen
Jag med, även om jag alltså tycker det är skillnad på situation och situation. Maxskadan för ett spjut påverkas ju inte av att motståndaren har benskenor på sig, och om man nu siktar ordentligt med en kastkniv som träffar i huvudet på en riddare utan hjälm så spelar det ju ingen roll vad för rustning som riddaren har på sig i övrigt. Vad jag menar är att jag tycker det är en poäng att man hellre går in i närkamp med en annan riddare och siktar (såsom dina regler är utformade) med ett vapen som är lämpligt för detta, såsom en dolk, än att man ska försöka göra det med en träklubba.

Det är nästan så att man skulle vilja ha en regel som sade att om man slog över Rustningens Täck-andel så skyddade den inte alls, medan den absorberade som vanligt om man slog under denna siffra. Då skulle man kunna sikta för att ta sig igenom gliporna i rustningen, eller bara banka på hårdare än normalt för att tränga igenom absorbtionen.

Det vore något det, siddu.

/Rising
som uppmanar läsarna att säga "siddu" som en väldigt gubbig och "mästrandes vifta med fingret framför ansiktet"-version av "sörrö" (egentligen "ser du").
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,790
Det är nästan så att man skulle vilja ha en regel som sade att om man slog över Rustningens Täck-andel så skyddade den inte alls, medan den absorberade som vanligt om man slog under denna siffra. Då skulle man kunna sikta för att ta sig igenom gliporna i rustningen, eller bara banka på hårdare än normalt för att tränga igenom absorbtionen.
Coolt, det är nämligen exakt så rustningar fungerar i mitt spel :gremsmile:
Rustningar har "Täckning" mellan 0 och 10. Om en extratärning till skadeslaget kommer över täckning så skyddar inte rustningen. Täckning kan "sänkas" temporärt, men det gör det svårare att träffa.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Troberg gör ett Columbi ägg och det blir omelett

Spelledarkäppen gör entré! Den klassiska grottkäppen - som vilken äventyrare som helst av rang bör bära med sig om han eller hon funderar på att kräla ned under jordytan då och då - dyker nu även upp utanför spelet. Det är ju bara för spelledaren att inte sikta och dra till...

Aj.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Re: Skjuta vid sidan? (OT)

man kan även kombinera rollspel med activ verksamhet! jag har spelat "rollspel" pâ krogen förr men nu kan man ju tänka sig att använda darttavlan som slumpgenerator. använd själva tavlan pâ nâgot sätt eller häng up smâ pappfigurer, ju större desto bättre "skytt"... vetefan om jag nâgonsin kommer att pröva detta men ändâ.

ett annat sätt kan vara att bygga figurer av brorsans lego, ställa dem i trädgârden och intage skjutställning med luftgeväret. eller kasta snöboll pâ varandra!

grog - spârar ur katastrofalt
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Regelförslag [Ännu mer OT]

ett annat sätt kan vara att bygga figurer av brorsans lego, ställa dem i trädgârden och intage skjutställning med luftgeväret. eller kasta snöboll pâ varandra!
Jag ser framför mig i reglerna:

Regel 1, krav: 1 st luftgevär, 1 st öppen yta.

Tag luftgeväret och placera dig på på x meters avstånd från en 1 decimeter stor tavla, där x = handlingens svårighetsgrad. Markera tio ringar på tavlan, där de förstås represnterar utfallet av handlingen, ju närmare mitten, desto bättre.

Regel 2, krav: 2 st deltagare, 1 st vinter (med snö), 2 par vantar

Tag din kamrat och ge er ut i snön. Sätt en timer på två minuter. Den som lyckas träffa den andre med flest snöbollar under den utsatta tiden, vinner. Endast direkta träffar räknas, det räcker inte med att de bara snuddar. Denna metod lämpar sig bäst för motståndsslag.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Re: Troberg gör ett Columbi ägg och det blir omelett

Nja, men man kan använda riot-controlen. Först bör man dock dricka ur colaflaskan som ska användas som tillhygge.
Praxis är att den spelare som sitter närmast potentiella störmoment ombesörjer all riot-control, men skall batongflaskan även användas som simuleringsverktyg kan den överantvardas till spelledaren genom manuell överräckning.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Till mitt (primärt när)stridssystem delar jag in vanliga yttre hugg i åtta riktingar, och stick i fyra. Anfaller man gör man en dold notation om vart, och sen meddelar man försvararen vart han måste parera, och då slås ett FV-slag. Pareras den lagom bra får anfallaren fortsätta, men ju fler attacker han gör desto svårare blir det att komma igenom nästa gång. Pareras den jättebra är anfallssviten avbruten och försvararen får om han vill ta initativet eller fortsätta avvakta. Pareras den inte alls så räknar man effekt. Mer effekt = bättre träff = mer skada, på den området man anföll. Simpelt och bra. Detaljerna i systemet är på gång att utkristalliseras, men grunden går ut på att man faktiskt träffar där man siktar. Tanken är att det ska gå att bygga ut med stridskonster som gör att man kanske gör två anfall först som förflyttar motståndarens gard enligt ett visst mönster och "låter" honom parera, för att senare slå till med en attack där det är lämpligt. Att anfallaren använder en stridskonst kan ju inte försvaren veta, liksom. Får man dessutom in ett speligt moment i det. Man väljer en kombo och hoppas att man får attackera tillräckligt många gånger för att den ska gå in.
 
Top