… nåväl, i alla fall för tillfället.
Så kortfattat söker jag ett rollspel som skulle kategoriseras som "skräck i fantasysetting", men även uppfylla ett antal underliga önskemål som jag (för tillfället) tror jag eftersöker i ett nytt rollspel. Har sammanställt dem nedan.
Tycker tex Alien RPG verkar elegant (med stress-mekaniken som kunde göra inhopp för sanity), men saknar fantasy och korruption. Har även funderat på Cthulhu Dark Ages och den ligger väl närmst till hands i dagsläget.
Dock, råkar det vara så att någon känner till något system som kan uppfylla mina önskemål ovan?
Har tyvärr inte väldigt mycket erfarenhet av så jättemånga rollspel då jag är relativt ny till rollspel; vilket kanske reflekteras i exemplen jag har ovan där det är relativt kända system. Dock är det inte alls ett krav att rollspelet är känt, bara att det kan uppfylla hela/delar av målen ovan.
Så kortfattat söker jag ett rollspel som skulle kategoriseras som "skräck i fantasysetting", men även uppfylla ett antal underliga önskemål som jag (för tillfället) tror jag eftersöker i ett nytt rollspel. Har sammanställt dem nedan.
- Generiskt (helst) setting eller setting som enkelt kan anpassas till egna världar, alternativt en historisk setting,
- Medeltida miljö (svärd och båge), men är relativt flexibelt så länge krut ej är viktigt,
- Klasslöst system med förmågor (tex Symbaroum), eller skill-baserat (tex DoD/BRP)
- Farliga strider (lågt HP, död kan infalla efter få lyckade träffar), samt mer narrativ strid (tex PbtA) eller små/få möjligheter att agera per tur (tex Delta Green). Målförtydligande: Huvudsyftet är att strid ej ska vara tidsödande, så även RPG med andra sätt att uppfylla samma mål är OK.
- Helst få/inga fantastiska raser, men är flexibelt.
- Farlig magi och ej kulturellt accepterat (tex Delta Green, Kult, svartkonst i Symbaroum)
- Magi ger korruption (eller motsvarande) med potentiellt dödlig utgång (tex Symbaroum och ev WFRP(?), men har lite dålig koll på systemet tyvärr)
- Sanity/liknande finns. Gärna kopplat till användande av magi och att uppleva magi, inklusive hemska upplevelser (tex CoC eller Cthulhu Dark)
- Helst ej ett alltför regeltungt system, tex är WHFR, DnD och Symbaroum för tunga spel.
Tycker tex Alien RPG verkar elegant (med stress-mekaniken som kunde göra inhopp för sanity), men saknar fantasy och korruption. Har även funderat på Cthulhu Dark Ages och den ligger väl närmst till hands i dagsläget.
Dock, råkar det vara så att någon känner till något system som kan uppfylla mina önskemål ovan?
Har tyvärr inte väldigt mycket erfarenhet av så jättemånga rollspel då jag är relativt ny till rollspel; vilket kanske reflekteras i exemplen jag har ovan där det är relativt kända system. Dock är det inte alls ett krav att rollspelet är känt, bara att det kan uppfylla hela/delar av målen ovan.