Nekromanti Eftertraktade Rollspel

Lycan

Hero
Magic har sin beta-Black Lotus och några andra sådana kort. Men vad har rollspelen?

Vilket är det mest eftertraktade rollspelet? Finns det egentligen några OOP-rollspel som hade kunnat inbringa några seriösa stålar på rätt marknad?

- Lycan

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Gamla Drakar och demoner-produkter brukar kunna ge rätt ordentligt med pengar. Framför allt är det väl Svavelvinter och efterföljarna som är eftertraktade, men även gamla grundregler kan tydligen vara riktigt dyra.

Men jag tror inte att det finns något rollspel som är lika dyrt som en Black Lotus, i alla fall inte om man jämför originalpris (som väl borde vara 2 kronor ungefär för en Black Lotus i ett Booster Pack) med nuvarande pris.

/tobias

Krille

Super Moderator
"Men vad har rollspelen?"

Sinkadus #1.

"Finns det egentligen några OOP-rollspel som hade kunnat inbringa några seriösa stålar på rätt marknad?"

Tja, som sagt var, Sinkadus #1 bringade in ett par tusenlappar senast jag såg en på auktion, och på LinCon så fanns en blå DoD-box till salu för det fascibla priset av 800 spänn!

Som jämförelse, jag köpte min box anno domini 1982 för 99 icke-euro.

Lycan

Hero
Okej. Och på den internationella scenen? Det måste ju finnas något amerikanskt tjosan som kan slå sinkan.

- Lycan

Sereg_UBBT

Swashbuckler
första upplagan av Dune RPG kan man hitta på ebay med lite tur. Vad jag har förståt som såldes det bara under Gencon för några år sedan och kostar en del pengar. Men jag vet inte om det slår sinkadus.

Rosen

Myrmidon
Situationen är lite annorlunda mot kortspelen. Rollspelshobbyn är inte uppbyggd kring samlande och att det ska finnas ultra-rariteter i omlopp, så de saker som kan ha samlarvärde är golden oldies med små upplagor, som i de flesta andra branscher. (Ett ex av ursprungliga D&D, första utgåvan, skulle nog kunna dra in en hel del, men det är ytterst sällan man ser såna antikviteter cirkulera.)

--
Åke

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag kan gissa att Oldtimes original-D&D från 1974 är värt en slant i USA. Jag äger nr 1 av Journal of Travellers' Aid Society från 1979 och har erbjudits ett stort antal hundralappar för den (jag nappade dock inte).

Men rariteter av detta slag är sällan ute på marknaden; vilken gamer-entusiast skulle vilja skiljas från en sådan grej enbart för pengarnas skull?

Johan K

Gammal & dryg
Allt är väll relativt när det gäller smaken om vad som är mest eftertraktat.. Antar jag iaf..

För min del så är jag ruggit sugen på att ha alla DoD1-5 böckerna & alal dess äventyr, moduler & sådant..
sedan så är ju en annan personlig eftertraktad grej SW t6 från äventyrsspel.. Vilket jag har alla böcker till...
Sedan så kan jag nog tänka mig att de första utgåvorna av D&D säkerligen är värda en hacka.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag kan gissa att Oldtimers original-D&D från 1974 är värt en slant i USA.
Det är ju rätt så välanvänt, men några amerikanska tusenlappar skulle det nog kunna ge.

vilken gamer-entusiast skulle vilja skiljas från en sådan grej enbart för pengarnas skull?
Inte i första taget. Åtminstone inte förrän man sålt bilen, villan, frun, barnen, båda njurarna, levern, själen...

/Mikael

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
»Åtminstone inte förrän man sålt […] själen.«

Men … har TSR lämnat tillbaka den?

Lycan

Hero
Nämen titta, vilken trevlig sida. Tackar ödmjukast. Nu är jag upplyst.

- Lycan

solvebring

Superhero
vilken gamer-entusiast skulle vilja skiljas från en sådan grej enbart för pengarnas skull?
Ja, jag hoppas att ingen är så, enligt mig, dum att ens värdera detta i pengar. Det är ju ovärderligt... Bevara era rariteter! :gremwink: