Nekromanti Egen julkalender

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Eftersom Rollspel.nu inte har någon julkalender i år så gör jag en privat (visserligen förhoppningsvis med hjälp av andra) julkalender på min egen lilla sajt. Återkommer kanske senare idag om någon är intresserad av adressen.

Kalendern kommer att vara öppen för alla möjliga människor (företrädesvis fantasyfantaster och/eller vänner till mig). Jag är öppen för förslag och bidrag till den - förutsatt att jag lyckas få upp den på nätet (grrmbrr, har problem med lösenord och lite sånt just nu)... så är ni intresserade så hör ni av till mig så fort ni har något som ni vill delge er av.

Bidrag som gärna mottages är allt från berättelser, knep och knåp, pyssel, spel, spelutdrag, bilder, dikter... allt kommer gå genom ett noggrant filter - JAG :gremsmile: Jag hoppas undvika stulna bilder och annat otrevligt... men kan inte lova att jag lyckas med det... dessutom så är det tyvärr så att min smak gäller - det är klart att jag inte publicerar något jag inte gillar.. :gremsmile:

Är du intresserad så maila eller messa gärna så fort som möjligt. Är du bra på dumma ftp-program så for du också höra av dig... just nu håller jag på att gå i taket... :gremfrown:

Eva Florén

Swashbuckler
Dystert på kalenderfronten

just nu ser det rätt dystert ut, får inte ut sidan till min lilla sida... blir helt enkelt tokig... det rör sig om något fysiskt trassel med min gamla nätleverantör som är den som ger mig möjlighet till hemsidesplats... min nya ger mig ingen sån bonus och nu svär jag, eftersom jag måste på något sätt få en gammal telefonlina att fungera till vår "nätdator" för att få reda på (måste vara uppkopplad på det gamla abonnemanget) alla sådana där kontouppgifter som rör platsen.... måste vänta tills maken kommer hem från jobbet.
*gråter nästan av irritation och frustration*
Och inte ens då är jag säker på att få det att fungera...

Fan, varför skall allt djävlas när jag tyckte jag hade en så mysig och rolig idée, nästan så jag ger upp allting....

Ni får höra mer senare
På det här sättet kan jag ju inte ens uppdatera min hemsida ensingång... :gremfrown: Något som den verkligen är i behov av.... :gremfrown:

Troberg

Sinister eater
Re: Dystert på kalenderfronten

Fan, varför skall allt djävlas när jag tyckte jag hade en så mysig och rolig idée, nästan så jag ger upp allting....

Ni får höra mer senare
Säg till om du kör fast så kan jag erbjuda plats på RPG Lab.

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Dystert på kalenderfronten

Käre Troberg, du står alltid där med hjälpen nära till hands och Tro mig, den här gången tänkte jag nästan ta dig på orden...
Fast vem vet, om den här kalendern sväller i omfång så kanske jag blir tvungen att ta dig till hjälp i alla fall. :gremsmile:

... och ni övriga som undrar, så vill jag bara påpeka att Troberg är verkligen en stöttepelare, så det så.

*lsw på ett av sina underfundiga morronhumör - dagen efter hon verkligen haft ett nervöst sammanbrott angående sin självpåtagna julkalender*

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Bokmärkt

Nu du... så har jag sparat länken snyggt och prydligt och inom ett klicks avstånd så nu är det bäst för er pörskans medformiter att fylla den däringa kalendern så jag inte gjort det i onödan. :gremwink:

Härligt initiativ Eva! Vore ju inte jul utan kalender. :gremlaugh:

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Bokmärkt

Hubba hopp min gode Herre. Status för närvarande. Undertecknad - har gjort en genomgående följetong (ok håller på att skriva på den just nu då, klar med dag 1 och 2) som skall löpa genom hela kalendern.
- gjort ett julpyssel till lucka 1 (grunnar som en galning på julpyssel just nu)
Ulfgeir - står för två stycken berättelser... (myser över dem...)

Så nu är det fritt fram, jag vill ha fler julpyssel, berättelser, dikter ja helt enkelt allt men först till kvarn är
- Julpyssel (eller tips om pyssel, det kan vara smällkarameller, ordlekar, tändsticksgåtor, små programsnuttar (flash eller liknande om jag kan lista ut hur att lägga ut dem på nätet), korsord - ja allt möjligt helt enkelt.)

Har ni dessutom kommentarer, tips eller bara något så enkelt som feedback på kalendern så hör av er.

Och det gäller dig också Min Gode Herre. :gremsmile:

Eva Florén

Swashbuckler
Kalenderstatus

Negativ kritik
Har fått klagomål på "loggornas stil"...
Färgen på text och bakgrund

Positiv kritik
Snygg!

Det negativa verkar vara i överläge... eller?

OK
Positiva detaljer i övrigt
Ulfgeir har bidragit med två berättelser varav den ena redan figurerat i en lucka
Troberg har bidragit med två spelanknytna paket... det ena kanske kommer i morgondagens lucka.

I övrigt
Intet nytt, inga nya bidrag, sliter själv dag från dag med att få ihop luckorna och börjar förstå varför forumskalendern lades ned. Hoppas på kommentarer och frågor... men får inga...
Tvivlar på att någon läser och funderar på att lägga ned, men kan inte göra det innan jag publicerat Ulfgeir och Trobergs bidrag... det vore ju oerhört elakt liksom...

Snälla, lite respons kan väl komma i alla fall. Observera att kalendern trots allt är öppen för alla möjliga människor, därför har jag gjort mitt bästa för att även ickerollspelstokiga skall ha nöje av den... lätt är inte det ska jag säga...

Nåväl...

Hoppas på:
- Fler bidrag
- Kommentarer
- Tips (både på spel, pyssel och annat)

Sa jag att den Adventsjakten skrivs från dag till dag?

Nåja...

Big Marco

Läskig
Re: Kalenderstatus

Woho! En julkalender! Vajert och schysst! Bra initiativ och jag gillar utseende och design. Känns helrätt för ändamålet.

Troberg

Sinister eater

Woho! En julkalender! Vajert och schysst! Bra initiativ och jag gillar utseende och design. Känns helrätt för ändamålet.
Om lite fler sedan hjälper till att fylla den med innehåll så är det ännu bättre. Jag tror tex:

* Illern har säkert någon bra text om Rom.
* Nils eller Faehrengaust har säkert något bra om medeltiden och strid (eller varför inte medeltida julfirande).
* Krille har säkert någon Tuva-bild (möjligtvis påklädd...).
* Quadrante, Dante eller någon av de andra konstnärligt lagda har säkert en bild.
* Gurgeh kan säkert göra en julstrip med Supergänget.
* Insignia har säkert en novell/bild.
* Marco Behrman, Tomas Arfert eller någon av de andra som har gett ut spel kan säkert sno ihop någon lite stämningstext som promotion.
* Rising kan säkert förmås att göra något av sina många spännande idéer.
* Jonas Karlsson är alltid väldans kreativ, han har säkert något.
* Zadrith har några intressanta projekt, han vill säkert presentera något av dem i form av en stämningstext och/eller bild.
* Feuflux kan säkert göra en Jul-D12.

Visa nu att mitt förtroende för er förmåga inte är felplacerat!

Edit: Det är inte en slump att jag pekade ut personer vid namn...

Feuflux

omjonasson.se

Sidan är snygg även om jag har svårt att läsa länktexterna. Är det de som är loggorna så håller jag med om att stilen inte är bra. PDF-erna är snygga de med. Jag var inne den 4:e och gjorde ett julryck.

Det är ambitiöst av dig att dra igång en sån här grej själv (du ber för den delen om hjälp) och så precis innan deadline (som förvisso flyttar på sig en dag i taget). Forumet hade dåligt med julstämning och det här året är det ju ännu mindre. Sidan är inte ens julpyntad. Jag känner mig inte julig alls för den delen. På utopis julfest var jag julig, sen gick det utför. :gremsmile:

Vad gäller feedback så är noveller och liknande helt hopplösa att få feedback på (kolla kommentarerna till gamla års kalendrar bara). Det är lättare med bilder eller korta rollspelskoncept tror jag. Vi får i övrigt hoppas på att Hari Seldon kan hjälpa oss så att forumets juldepression blir maximalt kortvarig.

På söndag ska jag dricka glögg och vara julig och festlig. Tills dess fortsätter jag som stabil gråtomte.

Troberg

Sinister eater
HexPrint i dagenslucka (7)

Eftersom beskrivningen kom av sig så fyller jag på med en beskrivning här:

HexPrint

Ett litet program för att skriva ut hexagonark i olika skalor och designer. Man kan själv komplettera med nya designer om man inte gillar de bifogade. Klarar även att inkludera centrumpunkt, hexagonnummer och "kompass". Programmet skriver ut så stora ark som printern klarar, så de som har tillgång till en jätteprinter kan skatta sig lyckliga. Det har också en enkel preview, så man behöver inte skriva ut för att se hur det blir. Programmet är för Windows, och behöver bara packas upp (med zip) och köras, ingen speciell installation krävs.

http://rpglab.net/files/hexprint.zip

Troberg

Sinister eater
Re: HexPrint i dagenslucka (7)

Men ni hexagongalna har enligt min mening ett riktigt godis i det där lilla programmet. Enjoy!!!
För att inte tala om de som är hexagonala!

Insignia

Swashbuckler
Utpekad!

Insignia har säkert en novell/bild.
Men... men... >_<; Okej då.

Egentligen hade jag tänkt slänga ihop något redan, men det blev inte av, vilket är ungefär vad som har hänt alla år som det varit kalender här. Men jag ska leta reda på något jag kan färdigställa när min uppsats är klar, vilket av nödvändighet inträffar senast på måndag. (Nej, jag tänker inte skicka in uppsatsen till adventskalendern, även om den naturligtvis kommer att bli oerhört underhållande.)

Insignia

Swashbuckler
Att hantera kritik

Negativ kritik
Har fått klagomål på "loggornas stil"...
Färgen på text och bakgrund

Positiv kritik
Snygg!

Det negativa verkar vara i överläge... eller?
Tänk inte så - man kan inte väga kritik i antal påståenden. "Snygg" är tämligen övergripande, medan de negativa kommentarerna pekar ut detaljer. Jag skulle alltså snarare säga att omdömet är "bra som helhet, men några saker kan förbättras" - vilket jag ser som övervägande positivt. Det gäller att ha attityd, you see. :gremgrin:

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Utpekad!

Det var inte jag som pekade ut dig... :gremsmile:

Vill visserligen gärna se din uppsats men nöjer mig med något annat skoj... hm, läggs din uppsats ut på nättet kanske man får tillfälle att kika på den ändå... någon gång efter nyår då typ. :gremsmile: (oerhört nyfiken, gillar att läsa uppsatser)

:gremsmile:

Eva Florén

Swashbuckler
Ny adress och speltips

Jahapp... har ändrat destinationen på adventskalendern eftersom vi fått igång vår nya domän... tihi...

http://www.sotetass.se/jul-kul/

ser den nya adressen ut för den som till äventyrs är intresserad

Här för den late

Välkomna att kika in...kika gärna närmare på spelen som faktiskt figurerar i lucka 8 (Trobergs Dogma-Western) och 11 (Ett otestat brädspel från undertecknad - lite typ Sjörövarspelet från anno datsomal)

Ha det gott