Kärlekscraft
Swordsman
- Joined
- 31 Oct 2013
- Messages
- 773
Goddagens!
Har suttit och grunnat lite på om att hitta på någon regel för gruppanfall. Jag läste om att Eon IV ska ha en ny manöver som heter gruppanfall, men det visade sig att den manövern endast är till för att en spelare har möjlighet att träffa flera motståndare med en sving.
Mitt koncept skulle vara att man likt brädspelet RISK slår ihop spelarna till en grupp och fienden till en annan, säg spelarna bildar en pol på 3 personer och fienden på 10 rånmördare bildar en motpol. Man lägger då på något sätt ihop färdigheter, attribut och liknande(likt RISK med infanterist, ryttare och artilleri). Sedan slår man och för över eventuell skada och död i något slags distrubtionssystem. Syftet är att förenkla och snabba upp processen istället för att 13 karaktärer ska slå sina slag enskilt eller att man kör någon typ av berättande rollspel där striden går över på *5 sek*. Ordinarie stridsregler funkar bra med fåtal fiender + dueller.
Men har lite problem med hur exakt det ska genomföras, ska spelarna samtidigt slå ett anfallsslag(ob3t6) och sedan får fienden slå ett motanfall där spelarna får försvara sig(Ob3-4t6)? Ska resultaten läggas ihop till en pol som sedan distruberas ut? Varje spelare(3 st) får 0,33 del av skadekakan och vice versa?
Har suttit och grunnat lite på om att hitta på någon regel för gruppanfall. Jag läste om att Eon IV ska ha en ny manöver som heter gruppanfall, men det visade sig att den manövern endast är till för att en spelare har möjlighet att träffa flera motståndare med en sving.
Mitt koncept skulle vara att man likt brädspelet RISK slår ihop spelarna till en grupp och fienden till en annan, säg spelarna bildar en pol på 3 personer och fienden på 10 rånmördare bildar en motpol. Man lägger då på något sätt ihop färdigheter, attribut och liknande(likt RISK med infanterist, ryttare och artilleri). Sedan slår man och för över eventuell skada och död i något slags distrubtionssystem. Syftet är att förenkla och snabba upp processen istället för att 13 karaktärer ska slå sina slag enskilt eller att man kör någon typ av berättande rollspel där striden går över på *5 sek*. Ordinarie stridsregler funkar bra med fåtal fiender + dueller.
Men har lite problem med hur exakt det ska genomföras, ska spelarna samtidigt slå ett anfallsslag(ob3t6) och sedan får fienden slå ett motanfall där spelarna får försvara sig(Ob3-4t6)? Ska resultaten läggas ihop till en pol som sedan distruberas ut? Varje spelare(3 st) får 0,33 del av skadekakan och vice versa?