Nekromanti Egenskapen Närvaro

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag har testat att göra rollpersoner till Saga och det är en sak som jag har upptäckt och stört mig på.

Exempel är att jag ska göra en stark och dum krigare (kanske nordman). Jag delar ut poäng på egenskaperna, säg 20 poäng på Styrka, Motorik, Intelligens, Sinne och Gåvan. Eftersom krigaren inte ska kunna magi så sätter jag 1 i Gåvan. Jag maxar Sty med 6 poäng vilket ger ett värde på 9. Då har jag 13 poäng kvar. Eftersom jag vill att rollpersonen ska vara dum (jag vill spela så) så sätter jag Int 2. Jag har då 11 poäng kvar. Krigaren behöver inte vara jätte motorisk men jag har en hel del poäng kvar så jag sätter 4 poäng på Mot vilket ger ett värde på 7. Då har jag 7 poäng kvar och jag får max sätta 6 poäng på Sinne. Okej, han är krigare och en fysisk person. Jag lägger 6 poäng på Mot istället och tar dom kvarvarande 5 på Sin. Hittills har jag. . .

STY 9, MOT 9, INT 2, SIN 5 & GÅV 1.

Sedan ska jag fördela 6 poäng på egenskaperna Utbildning, Psyke och Ars Magica. Det blir lätt. Krigaren har aldrig skolats i magi och får därför 0 i Ars M. Han är inte heller överdrivet bildad men har ändå snappat upp en del på sina resor med härerna så jag sätter 2 på Utb. Det ger 4 i Psy. Och det är nu det uppstår ett problem, tycker jag.

När jag räknar samman Kunskap, Närvaro och Magi så får jag följande: KUN 4, NÄR 9 och MAG 1. Egenskapen Närvaro innebär att en person (om man ser till färdigheterna som normalt baseras på egenskapen) är karismatisk, uppmärksam och har lätt att koncentrera sig. Men det passar ionte på min dumma krigare. Han blir en lika bra köpman som soldat och det var inte det jag hade tänkt mig.

Min poäng är att det finns för få egenskaper att sätta poäng på (trodde aldrig att jag skulle skriva att det finns för få egenskaper) och Närvaro blir en sådan egenskap där "slaskpoäng". I exempelet med krigaren ovan får ni gärna komma med idéer eller lösningar.

Jag har en lösning. Dela upp egenskapen Närvaro (men jag gillar Närvaro så det är med tårar i ögonen som jag kapiterar den) i två nya egenskaper. Nämligen Perception och Karisma. Så, egenskapen Sinne och Psyke ger Perception och egenskaperna Personlighet och Världsvana ger Karisma.

Sen skulle jag samtidigt passa på att byta namn på lite egenskaper så att det blir så här:

FYSIK - Styrka (tidigare Skadebonus)

RÖRLIGHET - Reflex (Initiatvibonus)

INTELLIGENS + BILDNING = KUNSKAP

SINNE + PSYKE = PERCEPTION

PERSONLIGHET + VÄRLDSVANA = KARISMA

GÅVAN + ARS MAGICA = MAGI

Det är en tanke! :gremlaugh:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Tre saker. Om vi först ska jämföra med Conan, så får han alla brudarna och är också väldigt uppmärksam. - alltså är din barbar rätt lik Conan. Sedan undrar jag varför du inte bara slänger ut en poäng på Gåvan eller Ars Arcana (inte Magica, som är rollspelet :gremsmile:) om du vill bli av med slaskpoäng. Bara för att man har högt i dessa värden så behöver man inte vara magiker. Du kan ju exempelvis lugnt ha 4 i Ars Arcana. Den "magiska utbildningen" kan ju komma i form av sagor och berättelser om trollkarlar som din barbar har hört under sin uppväxt. Det tredje är att man bör nog sätta ut 17 poäng på egenskaperna, där motorik och styrka börjar på tre*. Genomsnittet för blir nämligen 16,5 för de 5T6 som man slår för egenskaperna.

Annars tycker jag väl att ditt förslag funkar. Jag fattar bara inte varifrån du fick Personlighet och Världsvana ifrån. Annars kan du väl ha någon regel om att man kan spendera vissa nivåpoäng för att köpa fler hjältepoängs, så att man blir av med slaskpoängen på ett annat sätt.

/Han som nu ska dra till med en lång kommentar

* Jag hade nog gjort ett köpsystem som följande: man har i grund 4 i Styrka och Motorik och 1 i Sinnen, Intelligens, Gåvan, Utbildning, Psyke och Ars Arcana. Sedan har man 15 nivåpoäng som man får spendera på dessa, men högst 5 extra poäng på en egenskap. Rent matematiskt blir det likadant som om man slagit genomsnittet i Sagas grundsystem, där man slår fram de fem första egenskaperna och sätter ut 6 nivåpoäng på de tre sista.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Ars Arcana så klart, my bad. :gremlaugh:

Ja, har också en mängd olika köpesystem till Saga, där man på olika sätt försöker få till den ultimata medelvägen av fördelning (konstigt att man inte har vettigare saker för sig :gremwink: ).
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Som jag ser det har ditt exempel en stor brist vilket är att du har för många poäng eller får låga kostnader. I ett köpsystem där marginalkostnaden ökar får du inte samma problem. Då blir kostnaden så mycket för styrka 6 så att du inte får poäbg över att slaska med.

En annan tanke är som Han skriver att väntevärdet är 16.5, dvs din krigare är en tärning över medel. Alltså borde din barbar vara bättre i medel på något, och eftersom han har så lågt i magi måste det kompenseras med ett högre värde i något annat. Det blir ju 19/4=4.75 i medelvärde på de fyra övriga egenskaperna när gåvan är utplacerad.

Jag kommer köra så att spelarna slår 6T och tar bort det lägsta och placerar ut de andra på grundegenskaperna.

/j
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I grundreglerna slår man 1T6+3 för Styrka och Motorik, och 1T6 för Intelligens, Sinnen och Gåvan.

Semiofficiell husregel:

När jag kör så kan man själv välja var man ska placera ut värdena i de två "Grupperna"

Vill någon köra magiker så får han eller hon automatiskt 6 i Gåvan, men då får man bara slå 1T6 för Styrka och Motorik istället.

Vill man dela ut poäng på allt får man totalt 20 att spendera. Och då får man lägga max 9 på Styrka och mororik, och max 6 på Intelligens, Sinnen och Gåvan,
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Aha, ser buggen:

när jag kör med ett "poängutdelarsystem" så kostar 9 i Stryka 9 poäng. Inte 6.

+3 bonusen man får för Styrka och Motorik om man slår för det finns alltså inte när man kör med ett poängsystem.

Då har du inga slaskpoäng, alla poäng är hårdvaluta.

Dessutom tycker jag visst att en bra krigare måste kunna koncentera sig, och fokusera på det han gör. Även om han är "dum".
 
Top