Andy
Vila i frid
Jag har testat att göra rollpersoner till Saga och det är en sak som jag har upptäckt och stört mig på.
Exempel är att jag ska göra en stark och dum krigare (kanske nordman). Jag delar ut poäng på egenskaperna, säg 20 poäng på Styrka, Motorik, Intelligens, Sinne och Gåvan. Eftersom krigaren inte ska kunna magi så sätter jag 1 i Gåvan. Jag maxar Sty med 6 poäng vilket ger ett värde på 9. Då har jag 13 poäng kvar. Eftersom jag vill att rollpersonen ska vara dum (jag vill spela så) så sätter jag Int 2. Jag har då 11 poäng kvar. Krigaren behöver inte vara jätte motorisk men jag har en hel del poäng kvar så jag sätter 4 poäng på Mot vilket ger ett värde på 7. Då har jag 7 poäng kvar och jag får max sätta 6 poäng på Sinne. Okej, han är krigare och en fysisk person. Jag lägger 6 poäng på Mot istället och tar dom kvarvarande 5 på Sin. Hittills har jag. . .
STY 9, MOT 9, INT 2, SIN 5 & GÅV 1.
Sedan ska jag fördela 6 poäng på egenskaperna Utbildning, Psyke och Ars Magica. Det blir lätt. Krigaren har aldrig skolats i magi och får därför 0 i Ars M. Han är inte heller överdrivet bildad men har ändå snappat upp en del på sina resor med härerna så jag sätter 2 på Utb. Det ger 4 i Psy. Och det är nu det uppstår ett problem, tycker jag.
När jag räknar samman Kunskap, Närvaro och Magi så får jag följande: KUN 4, NÄR 9 och MAG 1. Egenskapen Närvaro innebär att en person (om man ser till färdigheterna som normalt baseras på egenskapen) är karismatisk, uppmärksam och har lätt att koncentrera sig. Men det passar ionte på min dumma krigare. Han blir en lika bra köpman som soldat och det var inte det jag hade tänkt mig.
Min poäng är att det finns för få egenskaper att sätta poäng på (trodde aldrig att jag skulle skriva att det finns för få egenskaper) och Närvaro blir en sådan egenskap där "slaskpoäng". I exempelet med krigaren ovan får ni gärna komma med idéer eller lösningar.
Jag har en lösning. Dela upp egenskapen Närvaro (men jag gillar Närvaro så det är med tårar i ögonen som jag kapiterar den) i två nya egenskaper. Nämligen Perception och Karisma. Så, egenskapen Sinne och Psyke ger Perception och egenskaperna Personlighet och Världsvana ger Karisma.
Sen skulle jag samtidigt passa på att byta namn på lite egenskaper så att det blir så här:
FYSIK - Styrka (tidigare Skadebonus)
RÖRLIGHET - Reflex (Initiatvibonus)
INTELLIGENS + BILDNING = KUNSKAP
SINNE + PSYKE = PERCEPTION
PERSONLIGHET + VÄRLDSVANA = KARISMA
GÅVAN + ARS MAGICA = MAGI
Det är en tanke!
Exempel är att jag ska göra en stark och dum krigare (kanske nordman). Jag delar ut poäng på egenskaperna, säg 20 poäng på Styrka, Motorik, Intelligens, Sinne och Gåvan. Eftersom krigaren inte ska kunna magi så sätter jag 1 i Gåvan. Jag maxar Sty med 6 poäng vilket ger ett värde på 9. Då har jag 13 poäng kvar. Eftersom jag vill att rollpersonen ska vara dum (jag vill spela så) så sätter jag Int 2. Jag har då 11 poäng kvar. Krigaren behöver inte vara jätte motorisk men jag har en hel del poäng kvar så jag sätter 4 poäng på Mot vilket ger ett värde på 7. Då har jag 7 poäng kvar och jag får max sätta 6 poäng på Sinne. Okej, han är krigare och en fysisk person. Jag lägger 6 poäng på Mot istället och tar dom kvarvarande 5 på Sin. Hittills har jag. . .
STY 9, MOT 9, INT 2, SIN 5 & GÅV 1.
Sedan ska jag fördela 6 poäng på egenskaperna Utbildning, Psyke och Ars Magica. Det blir lätt. Krigaren har aldrig skolats i magi och får därför 0 i Ars M. Han är inte heller överdrivet bildad men har ändå snappat upp en del på sina resor med härerna så jag sätter 2 på Utb. Det ger 4 i Psy. Och det är nu det uppstår ett problem, tycker jag.
När jag räknar samman Kunskap, Närvaro och Magi så får jag följande: KUN 4, NÄR 9 och MAG 1. Egenskapen Närvaro innebär att en person (om man ser till färdigheterna som normalt baseras på egenskapen) är karismatisk, uppmärksam och har lätt att koncentrera sig. Men det passar ionte på min dumma krigare. Han blir en lika bra köpman som soldat och det var inte det jag hade tänkt mig.
Min poäng är att det finns för få egenskaper att sätta poäng på (trodde aldrig att jag skulle skriva att det finns för få egenskaper) och Närvaro blir en sådan egenskap där "slaskpoäng". I exempelet med krigaren ovan får ni gärna komma med idéer eller lösningar.
Jag har en lösning. Dela upp egenskapen Närvaro (men jag gillar Närvaro så det är med tårar i ögonen som jag kapiterar den) i två nya egenskaper. Nämligen Perception och Karisma. Så, egenskapen Sinne och Psyke ger Perception och egenskaperna Personlighet och Världsvana ger Karisma.
Sen skulle jag samtidigt passa på att byta namn på lite egenskaper så att det blir så här:
FYSIK - Styrka (tidigare Skadebonus)
RÖRLIGHET - Reflex (Initiatvibonus)
INTELLIGENS + BILDNING = KUNSKAP
SINNE + PSYKE = PERCEPTION
PERSONLIGHET + VÄRLDSVANA = KARISMA
GÅVAN + ARS MAGICA = MAGI
Det är en tanke!