Godeftermiddag
I rollspel så har man ofta Egenskaper, Färdigheter och Slump med i regelsystem. Jag gillar det, men jag har en del funderingar kring ämnet.
När jag tex. hoppar över ett staket. Hur stor del av att jag lyckades ska bero på att jag är smidig, att jag är duktig på att hoppa och hur stor del ska bero på att jag hade tur? Alltså ex. smidig 20%, hoppa 50% tur 30%. Jag försökte komma på hur det funkar i verkliga livet, om man äns kan komma fram till något svar.
Sen så när det gäller färdighetsvärden, tycker ni att man ska ha ett kombinerat egenskap+färdighetsvärde, eller ha skiljda. Som i Eon där man har en grund som består av den relevanta egenskapen, som man sedan förbättrar med träning och erfarenhet, eller ska man köra som i WoD där man har egenskaper för sig, och färdigheter för sig?
Sen så, för att få en såpass bra spelupplevelse som möjligt, ska man ha stor chans i slump eller inte. Även om du tyckte att det beror lite på slumpen om jag kan hoppa över ett staket eller inte, tycker du att det ska spela stor roll för att det är kul när det är lite slumpartat i rollspel?
I rollspel så har man ofta Egenskaper, Färdigheter och Slump med i regelsystem. Jag gillar det, men jag har en del funderingar kring ämnet.
När jag tex. hoppar över ett staket. Hur stor del av att jag lyckades ska bero på att jag är smidig, att jag är duktig på att hoppa och hur stor del ska bero på att jag hade tur? Alltså ex. smidig 20%, hoppa 50% tur 30%. Jag försökte komma på hur det funkar i verkliga livet, om man äns kan komma fram till något svar.
Sen så när det gäller färdighetsvärden, tycker ni att man ska ha ett kombinerat egenskap+färdighetsvärde, eller ha skiljda. Som i Eon där man har en grund som består av den relevanta egenskapen, som man sedan förbättrar med träning och erfarenhet, eller ska man köra som i WoD där man har egenskaper för sig, och färdigheter för sig?
Sen så, för att få en såpass bra spelupplevelse som möjligt, ska man ha stor chans i slump eller inte. Även om du tyckte att det beror lite på slumpen om jag kan hoppa över ett staket eller inte, tycker du att det ska spela stor roll för att det är kul när det är lite slumpartat i rollspel?