Nekromanti egenskaper & färdigheter

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag har funderat ett tag och kommit fram till att system där man har en mängd egenskaper och en mängd färdigheter som kombineras efter behov har en viss charm. Man kan banta antalet färdigheter och simulera atypiska användningsområden genom att använda en annan egenskap en den vanliga... Med smidighet+rida kan man hålla sig på hästen, med intuition+rida eller perception+rida kan man undersöka hur den mår, med karisma+rida kan man lugna ned den när den är arg osv.

Problemet är att jag tycker det är besvärligt att behöva göra en addition vid varje egenskapsslag. Så jag tänkte mig följande mekanik:
Egenskaper såväl som färdigheter rör sig i intervallet 0-9. När man försöker sig på något slår man en T10 för egenskapen och en T10 för färdigheten. Om någon av dessa är mindre eller likamed sitt respektive värde är slaget lyckat. Framgångens kvalitet är den lägre av de två tärningarna.
Exempel med egenskap=3 och fv=6:
2, 7 : lyckat med effekt 2
5, 6 : lyckat med effekt 5
5, 7 : misslyckat


Åsikter?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag hade tänkt mig ökad effekt på något vis... t.ex skulle man kunna få det högsta av de två tärningsvärdena som effekt i stället.

(egenskap 3, fv 6):
2, 5 : 5
5, 2 : 2
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag fick provspela ett rollspel som troligen skall komma ut i höst, där detta system användes. Där satt alla färdigheter i en tabell, med färdigheterna längs ena axeln och attributen längs den andra. Efter att man kommit på alla färdighetsvärden och alla attribut plussade man ihop allt i olika rutor i tabellen (ja, ni förstår säkert).
Sedan användes de efter det system som Vindhand anger, med olika attrubut för olika situationer.

//Purgie
 

Sarel

Veteran
Joined
4 Sep 2000
Messages
7
Location
Mumeå =)
jag blir iofs bara förvirrad.... men det kanske beror på att jag egentligen borde gått å lagt mig för några timmar sen....

egentligen.
 
Top