Jag har funderat ett tag och kommit fram till att system där man har en mängd egenskaper och en mängd färdigheter som kombineras efter behov har en viss charm. Man kan banta antalet färdigheter och simulera atypiska användningsområden genom att använda en annan egenskap en den vanliga... Med smidighet+rida kan man hålla sig på hästen, med intuition+rida eller perception+rida kan man undersöka hur den mår, med karisma+rida kan man lugna ned den när den är arg osv.
Problemet är att jag tycker det är besvärligt att behöva göra en addition vid varje egenskapsslag. Så jag tänkte mig följande mekanik:
Egenskaper såväl som färdigheter rör sig i intervallet 0-9. När man försöker sig på något slår man en T10 för egenskapen och en T10 för färdigheten. Om någon av dessa är mindre eller likamed sitt respektive värde är slaget lyckat. Framgångens kvalitet är den lägre av de två tärningarna.
Exempel med egenskap=3 och fv=6:
2, 7 : lyckat med effekt 2
5, 6 : lyckat med effekt 5
5, 7 : misslyckat
Åsikter?
Problemet är att jag tycker det är besvärligt att behöva göra en addition vid varje egenskapsslag. Så jag tänkte mig följande mekanik:
Egenskaper såväl som färdigheter rör sig i intervallet 0-9. När man försöker sig på något slår man en T10 för egenskapen och en T10 för färdigheten. Om någon av dessa är mindre eller likamed sitt respektive värde är slaget lyckat. Framgångens kvalitet är den lägre av de två tärningarna.
Exempel med egenskap=3 och fv=6:
2, 7 : lyckat med effekt 2
5, 6 : lyckat med effekt 5
5, 7 : misslyckat
Åsikter?