Jag fick en liten idé om ett annorlunda sätt att koppla grundegenskaper till färdigheter. Det känns litet trist att de bara används (i bästa fall) till att öka eller minska ens FV i olika saker. Som i EDD där skillnaden mellan smidighet 3 och smidighet 18 är ungefär +3 på relevanta färdigheter.
Vad jag tänkte var att man skulle helt dissociera egenskaperna från färdighetsvärdena och i stället använda dem på ett annat vis: för att förhindra fummel.
När tärningen i EDD landar på 20 skulle man, i stället för att slå för samma färdighet igen, slå ett slag för motsvarande grundegenskap. 20 med kortsvärd skulle därför innebära fummel omm jag därpå misslyckas med ett smidighetsslag.
Denna mekanik skulle representera hur man genom sin generella talang inom området kan styra upp ett tekniskt misslyckande till att inte bli fullt så illa; som när man halkar till men lyckas hålla sig på benen eller när man räknar katastrofalt fel men inser att svaret är totalt orimligt.
Bra/dåligt?
(btw: systemet det primärt är ämnat för är inte EDD, men jag tyckte det var enklare att förklara med något som alla känner till
Vad jag tänkte var att man skulle helt dissociera egenskaperna från färdighetsvärdena och i stället använda dem på ett annat vis: för att förhindra fummel.
När tärningen i EDD landar på 20 skulle man, i stället för att slå för samma färdighet igen, slå ett slag för motsvarande grundegenskap. 20 med kortsvärd skulle därför innebära fummel omm jag därpå misslyckas med ett smidighetsslag.
Denna mekanik skulle representera hur man genom sin generella talang inom området kan styra upp ett tekniskt misslyckande till att inte bli fullt så illa; som när man halkar till men lyckas hålla sig på benen eller när man räknar katastrofalt fel men inser att svaret är totalt orimligt.
Bra/dåligt?
(btw: systemet det primärt är ämnat för är inte EDD, men jag tyckte det var enklare att förklara med något som alla känner till