Faehrengaust
Hero
Något jag ofta tänkt på när jag läst fäktningsmanualer är att de faktiskt innehåller listor på egenskaper som ansåga vara viktiga i strid. Vore det inte en intressant övning att överföra dessa till rollspel? Eller åtminstone reflektare över dom för att se om de kan tillföra rollspel något.
Jag tar ett par exempel.
---
En typisk lista från en anonym Italiensk manual från 1550 innehåller följande fyra egenskaper (i den här ordningen) :
- Mod (courage i den översättning jag har)
- List (cunning)
- Styrka (strength)
- Spänst(agility)
Det är en rätt typisk lista. Styrka och spänst (smidighet) brukar finnas med på något sätt och de brukar ju även finnas i rollspelen. Jag har dock djupdykt lite i vad man menar med spänst/smidigheten och det rör sig snarare om spänst än smidighet. Man över det t.ex. genom att hoppa upp och ner på hästen (eller bygelhäst i vissa fall). Spänst känns också som något jag känner igen mer av min fäktning än vighet eller smidighet.
List återfinns ofta även om det kan vara under en del olika namn. Det inkluderar kvickhet i tanke och klokhet/visdom. Det inkluderar också en förmåga att bedöma situationen vilket anses mycket viktigt. En situationsmedvetenhet kombinerat med snabbtänkande för att se möjligheter alltså.
Det som väldigt ofta trycks på men som sällan finns med rollspel är Mod. Jag skulle kunna ge drösvis med citat från manualerna där Mod framhålls som kanske den viktigaste egenskapen. Är man rädd så blir man stillastående och handlingsförlamad medan en modig kämpe kan utföra sina manövrar även i riktig strid. Jag skulle i alla fall tycka det vore rätt intressant att få med denna egenskap i stridssystem. Det är också en egenskap som kan ge rollpersonerna en fördel även om de är i fysiskt eller numerärt underläga. Kom ihåg hur Sam i Tolkiens verk lyckas skrämma jättespindeln! Det är ett helt möjligt rollspelsscenario som skulle kunna möjliggöras med mod som egenskap. Det är en egenskap som verkligen skiljer hjältarna från foddret.
---
Fiore var en Italienare som skrev flera manualer i början av 1400-talet. Han har med en bild med fyra djur med följande texter:
- Lodjur: "No creature ca see better than I, the lynx. And this virtue puts everything in its right place and its measure". Dvs list som ovan.
- Tiger: "I, the tiger, am so quick at running and turning I can't even be overtaken by a lighting bolt." Dvs snabbhet
- Lejon: "I am the lion: nobody carries more courageous heart. I offer everyone battle" Dvs mod som ovan.
- Elefant: "I'm the elephant, who carries a castle s freight. I never kneel or lose my stride." Dvs Styrka
Den nya här är Snabbhet som verkar ersätta Spänst. De är dock likartade.
---
De tyska mästarna brukar inte ha någon klar lista utan egenskaperna är oftast inbakade i en relativt lång introtext. De brukar lägga mycket vikt på speciellt styrka och mod (ofta under samlingsbegreppet manlighet) men även inkludera list och spänst i någon form.
Mod är dock det som verkar vara det mest angelägna, ex. Paulus Kal:
”Ich habe ein Herz wie ein Löwe, damit ich vorwärts strebe.”
vilket ungefär betyder:
"Jag har ett hjärta som ett lejon så jag strävar framåt"
Dvs man ska vara modig och våga anfalla.
---
Vart vill jag då komma? Jo, det jag egentligen vill få fram är att det från en fäktningsperspektiv vore intressant att få med List och Mod i stridsegenskaperna. Det borde även gynna rollspelen eftersom det ger möjligheter till intressantare hjältar än bara stora muskelberg. Även en halvlängdsman kan ha ett hjärta som ett lejon och det är alltså värt mycket enligt fäktmästarna samtidigt som en stark orch kan vara rätt feg.
Vad skulle dessa egenskaper göra då? List borde möjliggöra handlingar och ge möjlighet att se öppningar. Det gäller att snabbt kunna bedöma en situation, se luckan och välja rätt handling utifrån det. Det krävs dock mod för att handla kraftfullt annars blir det halvmesyrer. Mod är på sätt och vis en resurs som kan öka och minska under en strid. Den är också beroende på omständigheter (t.ex. har Sam extra mod när Frodo är hotad).
Någon som vill anta utmaningen och stoppa in dessa egenskaper i ett intressant stridssystem?
PS: Något som också alltid anses viktigt är skicklighet, men det såg jag inte som en egenskap i det här sammanhanget.
Jag tar ett par exempel.
---
En typisk lista från en anonym Italiensk manual från 1550 innehåller följande fyra egenskaper (i den här ordningen) :
- Mod (courage i den översättning jag har)
- List (cunning)
- Styrka (strength)
- Spänst(agility)
Det är en rätt typisk lista. Styrka och spänst (smidighet) brukar finnas med på något sätt och de brukar ju även finnas i rollspelen. Jag har dock djupdykt lite i vad man menar med spänst/smidigheten och det rör sig snarare om spänst än smidighet. Man över det t.ex. genom att hoppa upp och ner på hästen (eller bygelhäst i vissa fall). Spänst känns också som något jag känner igen mer av min fäktning än vighet eller smidighet.
List återfinns ofta även om det kan vara under en del olika namn. Det inkluderar kvickhet i tanke och klokhet/visdom. Det inkluderar också en förmåga att bedöma situationen vilket anses mycket viktigt. En situationsmedvetenhet kombinerat med snabbtänkande för att se möjligheter alltså.
Det som väldigt ofta trycks på men som sällan finns med rollspel är Mod. Jag skulle kunna ge drösvis med citat från manualerna där Mod framhålls som kanske den viktigaste egenskapen. Är man rädd så blir man stillastående och handlingsförlamad medan en modig kämpe kan utföra sina manövrar även i riktig strid. Jag skulle i alla fall tycka det vore rätt intressant att få med denna egenskap i stridssystem. Det är också en egenskap som kan ge rollpersonerna en fördel även om de är i fysiskt eller numerärt underläga. Kom ihåg hur Sam i Tolkiens verk lyckas skrämma jättespindeln! Det är ett helt möjligt rollspelsscenario som skulle kunna möjliggöras med mod som egenskap. Det är en egenskap som verkligen skiljer hjältarna från foddret.
---
Fiore var en Italienare som skrev flera manualer i början av 1400-talet. Han har med en bild med fyra djur med följande texter:
- Lodjur: "No creature ca see better than I, the lynx. And this virtue puts everything in its right place and its measure". Dvs list som ovan.
- Tiger: "I, the tiger, am so quick at running and turning I can't even be overtaken by a lighting bolt." Dvs snabbhet
- Lejon: "I am the lion: nobody carries more courageous heart. I offer everyone battle" Dvs mod som ovan.
- Elefant: "I'm the elephant, who carries a castle s freight. I never kneel or lose my stride." Dvs Styrka
Den nya här är Snabbhet som verkar ersätta Spänst. De är dock likartade.
---
De tyska mästarna brukar inte ha någon klar lista utan egenskaperna är oftast inbakade i en relativt lång introtext. De brukar lägga mycket vikt på speciellt styrka och mod (ofta under samlingsbegreppet manlighet) men även inkludera list och spänst i någon form.
Mod är dock det som verkar vara det mest angelägna, ex. Paulus Kal:
”Ich habe ein Herz wie ein Löwe, damit ich vorwärts strebe.”
vilket ungefär betyder:
"Jag har ett hjärta som ett lejon så jag strävar framåt"
Dvs man ska vara modig och våga anfalla.
---
Vart vill jag då komma? Jo, det jag egentligen vill få fram är att det från en fäktningsperspektiv vore intressant att få med List och Mod i stridsegenskaperna. Det borde även gynna rollspelen eftersom det ger möjligheter till intressantare hjältar än bara stora muskelberg. Även en halvlängdsman kan ha ett hjärta som ett lejon och det är alltså värt mycket enligt fäktmästarna samtidigt som en stark orch kan vara rätt feg.
Vad skulle dessa egenskaper göra då? List borde möjliggöra handlingar och ge möjlighet att se öppningar. Det gäller att snabbt kunna bedöma en situation, se luckan och välja rätt handling utifrån det. Det krävs dock mod för att handla kraftfullt annars blir det halvmesyrer. Mod är på sätt och vis en resurs som kan öka och minska under en strid. Den är också beroende på omständigheter (t.ex. har Sam extra mod när Frodo är hotad).
Någon som vill anta utmaningen och stoppa in dessa egenskaper i ett intressant stridssystem?
PS: Något som också alltid anses viktigt är skicklighet, men det såg jag inte som en egenskap i det här sammanhanget.