Nekromanti Egenskaper i strid

Något jag ofta tänkt på när jag läst fäktningsmanualer är att de faktiskt innehåller listor på egenskaper som ansåga vara viktiga i strid. Vore det inte en intressant övning att överföra dessa till rollspel? Eller åtminstone reflektare över dom för att se om de kan tillföra rollspel något.

Jag tar ett par exempel.

---

En typisk lista från en anonym Italiensk manual från 1550 innehåller följande fyra egenskaper (i den här ordningen) :
- Mod (courage i den översättning jag har)
- List (cunning)
- Styrka (strength)
- Spänst(agility)

Det är en rätt typisk lista. Styrka och spänst (smidighet) brukar finnas med på något sätt och de brukar ju även finnas i rollspelen. Jag har dock djupdykt lite i vad man menar med spänst/smidigheten och det rör sig snarare om spänst än smidighet. Man över det t.ex. genom att hoppa upp och ner på hästen (eller bygelhäst i vissa fall). Spänst känns också som något jag känner igen mer av min fäktning än vighet eller smidighet.

List återfinns ofta även om det kan vara under en del olika namn. Det inkluderar kvickhet i tanke och klokhet/visdom. Det inkluderar också en förmåga att bedöma situationen vilket anses mycket viktigt. En situationsmedvetenhet kombinerat med snabbtänkande för att se möjligheter alltså.

Det som väldigt ofta trycks på men som sällan finns med rollspel är Mod. Jag skulle kunna ge drösvis med citat från manualerna där Mod framhålls som kanske den viktigaste egenskapen. Är man rädd så blir man stillastående och handlingsförlamad medan en modig kämpe kan utföra sina manövrar även i riktig strid. Jag skulle i alla fall tycka det vore rätt intressant att få med denna egenskap i stridssystem. Det är också en egenskap som kan ge rollpersonerna en fördel även om de är i fysiskt eller numerärt underläga. Kom ihåg hur Sam i Tolkiens verk lyckas skrämma jättespindeln! Det är ett helt möjligt rollspelsscenario som skulle kunna möjliggöras med mod som egenskap. Det är en egenskap som verkligen skiljer hjältarna från foddret.

---

Fiore var en Italienare som skrev flera manualer i början av 1400-talet. Han har med en bild med fyra djur med följande texter:

- Lodjur: "No creature ca see better than I, the lynx. And this virtue puts everything in its right place and its measure". Dvs list som ovan.
- Tiger: "I, the tiger, am so quick at running and turning I can't even be overtaken by a lighting bolt." Dvs snabbhet
- Lejon: "I am the lion: nobody carries more courageous heart. I offer everyone battle" Dvs mod som ovan.
- Elefant: "I'm the elephant, who carries a castle s freight. I never kneel or lose my stride." Dvs Styrka

Den nya här är Snabbhet som verkar ersätta Spänst. De är dock likartade.

---

De tyska mästarna brukar inte ha någon klar lista utan egenskaperna är oftast inbakade i en relativt lång introtext. De brukar lägga mycket vikt på speciellt styrka och mod (ofta under samlingsbegreppet manlighet) men även inkludera list och spänst i någon form.

Mod är dock det som verkar vara det mest angelägna, ex. Paulus Kal:

”Ich habe ein Herz wie ein Löwe, damit ich vorwärts strebe.”

vilket ungefär betyder:

"Jag har ett hjärta som ett lejon så jag strävar framåt"

Dvs man ska vara modig och våga anfalla.

---

Vart vill jag då komma? Jo, det jag egentligen vill få fram är att det från en fäktningsperspektiv vore intressant att få med List och Mod i stridsegenskaperna. Det borde även gynna rollspelen eftersom det ger möjligheter till intressantare hjältar än bara stora muskelberg. Även en halvlängdsman kan ha ett hjärta som ett lejon och det är alltså värt mycket enligt fäktmästarna samtidigt som en stark orch kan vara rätt feg.

Vad skulle dessa egenskaper göra då? List borde möjliggöra handlingar och ge möjlighet att se öppningar. Det gäller att snabbt kunna bedöma en situation, se luckan och välja rätt handling utifrån det. Det krävs dock mod för att handla kraftfullt annars blir det halvmesyrer. Mod är på sätt och vis en resurs som kan öka och minska under en strid. Den är också beroende på omständigheter (t.ex. har Sam extra mod när Frodo är hotad).

Någon som vill anta utmaningen och stoppa in dessa egenskaper i ett intressant stridssystem?

PS: Något som också alltid anses viktigt är skicklighet, men det såg jag inte som en egenskap i det här sammanhanget.

Ännu ett citat om Mod

Anonym Italiensk mästare på 1500-talet

"..., in fencing, you must be virgin-pure from any hint or whiff of fear, and of any negative mental image. The true virtue of this art [fäktning] consists in being intimidating, and in possessing such ferocity as to appear to be on fire, with fierceness and absolute mercilessness in your countenance. Every slightest motion you make must exude a craving for delivering cruel blows; when you approach the opponent with such fierceness, you will completely wipe out his self-possession.

Move in such a way as to give him the impression that every gesture from you carries the potential for inflicting a crippling wound. Make your attacks so cruel and violent that even the slightest blow is enough to fill the opponent with dread. In this art, you need to act and have the countenance of the cruelest of lions and the angriest of the bears. Actually it wouldn't be a bad thing if you could make yourself look like a great devil and act like you wanted to whisk away his soul."

De hade härliga beskrivningar på den tiden :gremsmile:

Nabu

Warrior
I det ickeexisterande rollspelet ‘Midvinterblot’ har karaktärerna tre för strid relevanta attribut: Styrka, List och Mod. Här fungerar Styrka som ett mått både på råstyrka och spänst. De har också Bakgrunder som också fungerar som färdigheter; man slår ett antal tärningar som ges av en Bakgrund och de som resulterar lägre eller lika med ett relevant attribut räknas som lyckade.

När striden börjar har alla Mod antal tärningar i en pöl. Alla slår ett relevant slag mot List, där den som slår högst ser ett läge först och får agera. Detta gör man genom att satsa ett antal tärningar från sin Modpöl; ju mer man satsar, desto farligare blir anfallet, men desto mer kan man tappa på det. Efter att anfallaren satsat sitt Mod får försvararen välja att ge upp eller försvara sig. Väljer han att försvara sig (i annat fall är det rätt uppenbart vad som händer) lägger han in lika många Modtärningar (har denne inte nog många läggs alla in) och båda slår mot Styrka för att bestämma om attacken träffar eller inte, samt för att bestämma skadan som den gör.

Lyckades anfallet ökar anfallarens satsade Modtärningar skadan, och återvänder sedan till pölen. Försvararens Modtärningar, å andra sidan försvinner. På motsvarande vis försvinner anfallarens Modtärningar om anfallet misslyckas, medans försvararen får tillbaka sina, no harm done. Försvararen kan efter skadeslaget offra ytterligare Modtärningar för att minska skadan. Har endera parten inga tärningar kvar har denne förlorat striden och ger upp.

Sedan är det dags för slag mot List igen.

Stridskämparna kan även återfå Modtärningar genom att smäda sin motståndare på ett effektivt sätt. Detta kan göras medans Listslagen görs.

Ronin

Veteran
@ Nabu
Detta ickeexisterande rollspel har i sanning en god grundläggande systemstruktur... Jag gillar idén och jag ser en enorm potential i den.

@ Op
Det man måste tänka på är att italienska fäktningsmanualer är skrivna för högburna adelsmän och väldigt få rollspel bygger på en sådan utgångspunkt. Jag ser definitv en poäng i att utveckla alternativa Stridsegenskaper, och jag tror att om det görs eftertänksamt så kan det bli riktigt bra, personligen är jag inne på Japanska "Bushido" och tänker mig något i den stilen.

KamiFisk

Hero
Jag vill också få in svärds Harmoni i ett rollspel.
Miyamoto musashi har sköna uttryck.