Nekromanti Egenskapers egenheter

Insignia

Swashbuckler
"Visst är det fel att avskriva någon som "dum" för att de brister i koncentrationsförmåga men det är lika fel att tro att den bristen är helt oväsentlig."

Jag sade inte att bristen är oväsentlig, jag sade att den inte har med dumhet att göra. Det är ett jättestort problem att inte kunna koncentrera sig, men det är något som ofta finns möjlighet att träna på, eller på andra sätt påverka.

panurg

Veteran
"någon mening är det ju sant också. Har man hjärnfel så är man antagligen dummare än man skulle varit om man inte haft hjärnfel. Annars skulle det antagligen inte kallas ett fel."

Nå er vi inne på ett felt som heter Nevrologi.Og hvis det er et felt som mennesket vet lite om så er det dette feltet.
Ett normalt mennesket bruker etter hva jeg har hørt (Relato referata)3-5% av hjernen til tenking.Bruker du mere (7-10%)blir du kalt for "Gale Johan".På LSD bruker du hjernen opptil 75%.
Det jeg prøver å si er at hjerne feilen ikke nødvendig vis ligger, på samme sted som logikken ligger.Siden vi egentlig ikke vet hvor logikken ligger i vår hjene.Noen sier vi har høyre og venstre hjerne halvdeler,noen sier ikke.
I Norge så har vi ei regle som går sånn:Dom (dem) som sier at Dom (de andre) er dumme, Dom (dem) er dumme Dom (de).Ordene i parantesen er oversettelsen fra dialet til bokmål.

Panurg

kos

Veteran
Varför inte kalla Intelligensen för:

Inlärningsförmåga: Hur lätt man har att lära sig nya saker och att komma ihåg dem.

Kreativitet: En personsförmåga att komma på saker och lösningar till nya problem.

Insignia

Swashbuckler
"Varför inte kalla Intelligensen för:

Inlärningsförmåga: Hur lätt man har att lära sig nya saker och att komma ihåg dem.

Kreativitet: En personsförmåga att komma på saker och lösningar till nya problem."

Ja, varför inte? Det passar kanske inte in i just det här spelet (det gör nog inte normal intelligens heller, vid närmare eftertanke), men det skulle säkert vara kul med ett sådant system :gremsmile: Man skulle kunna slå på Inlärning för att se hur väl man lär sig en ny färdighet, och SL kan slå ett dolt slag på Kreativitet för att se om han ska hjälpa spelarna på traven. Kanske? Värt att tänka på, i alla fall.

Rickard

Urverk speldesign
Intelligensens egenheter

"Om man ger dumma spelare en chans att spela intelligenta rollpersoner, så är det väl inte äventyren det är fel på?"
Jag menar så att om man utformar äventyret så att man måste lösa en gåta (eller liknande hinder) för att komma vidare så kan spelarna köra fast.. Då får man skylla sig själv som spelledare.. Att bara slänga fram en gåta och sedan slå en tärning är ju totalt menlöst dessutom.. Varför presenterar man isf. gåtan? Man kan lika gärna säga "Ni får en gåta" och slå en tärning om de klarar den.. Inte lika stämningsfyllt, men ändå.. Principen är densamma..

Nu kanske jag hänger upp mig för mycket på att man ska lösa hela gåtan med bara ett tärningsslag.. Man kan lika gärna ge ledtrådar hur man löser gåtan till de som lyckas med eventuella intelligensslag.. Det kan visserligen leda till att de dumma, istället för att spela intelligenta personer, känner sig dummare då de fått ledtrådar och ändå inte kan lösa gåtan..

Näe.. När det gäller konversation så kan man klara sig med färdigheter (Bluffa, Övertala) men när det gäller intelligens så finns inte riktigt något som på ett bra sätt symboliserar intelligens, förutom då snabbare grundinlärning.. Men visst.. Jag är inte mer en man än att jag kan ändra mig angående intelligens men då ska det nog vara riktigt övertygande exempel..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som loggar ur