Nekromanti Eget moln/VPN för Android?

Troberg

Sinister eater
Nu behöver jag lite tips, för jag ser massor av möjligheter, men får ingen klar bild av deras respektive egenheter.

Vad jag vill göra:

Jag vill komma åt mina filer som jag har på mina filservers direkt på min telefon/pekplatta. Inte bara som i att kunna hämta dem, då hade jag kunnat klara mig med en vanlig FTP. Jag vill kunna läsa dem direkt där de ligger.

Dessutom vill jag ha det gratis och helst open source. Rimligt säkert är ett krav.

Uppenbara lösningar:

* VPN. Här finns det drösvis av lösningar. Vilken är jag snabbast upp med? Jag kör redan Smoothwall 2.0 som brandvägg (japp, gammal, men den funkar, så jag bråkar inte med den), om det hjälper.

* Egen molntjänst, typ OwnCloud. Är dock osäker på om man kan mounta den direkt på den mobila enheten, eller om det bara är en webaccess. Dessutom, måste alla filer "checkas in" i den, eller kan den bara agera frontend åt mina filservers?

* Fusk-VPN, typ Hamachi och liknande. Tveksam om de funkar på Android.

* Mounta en FTP. Funkar på PC, men inget vidare, och osäker på om det funkar på Android.

Fler förslag? Erfarenheter?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Troberg said:
Jag vill komma åt mina filer som jag har på mina filservers direkt på min telefon/pekplatta. Inte bara som i att kunna hämta dem, då hade jag kunnat klara mig med en vanlig FTP. Jag vill kunna läsa dem direkt där de ligger.
Fast... informationen behöver väl föras över oavsett? Alla lösningar jag sett för dylikt lagrar en temporär kopia lokalt och öppnar den; och sparar och laddar upp den när man är klar (eller vid vissa intervall). Google docs gör det via javascript och cache via den vägen, men det är fortfarande lokal kopia.

Nå; jag har goda erfarenheter av filhanteraren AntTek Explorer; på surfplatta har den två konfigurerbara vyer, och man väljer själv vad som ska visas i vardera vy (innehållet av ett SD-kort, en SFTP, FTP, Dropbox...). När man klickar på filer laddas de ner och öppnad i lämpligt program, och - vad jag märkt - laddas de sedan upp igen när man sparar.

Gratisversionen är helt okej; jag märkte inte av några nag screens eller så. Jag uppgraderade eftersom jag ville ha flera simultana nerladdningar. Däremot är det ju inte open source; jag har inte sett någon bra open source-filhanterare för Android. Även de som är "okej" använder gräsliga interfaces med svart bakgrund, och sånt kan jag helt enkelt inte acceptera.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Fast... informationen behöver väl föras över oavsett? Alla lösningar jag sett för dylikt lagrar en temporär kopia lokalt och öppnar den; och sparar och laddar upp den när man är klar (eller vid vissa intervall). Google docs gör det via javascript och cache via den vägen, men det är fortfarande lokal kopia.
Nej, sitter jag hemma på mitt nät (och, då, i förlängningen, på VPN) så kan jag tex titta på en film utan att kopiera över den. Den läser block för block via SMB och lagrar ingen lokal kopia, precis som när jag tittar på filmen via PC. Det är som om filerna låg på enheten, men de gör inte det. Funkar utmärkt, och tro mig, jag skulle märkt skillnaden om den först skulle kopiera en fil på flera GB...

krank said:
Nå; jag har goda erfarenheter av filhanteraren AntTek Explorer; på surfplatta har den två konfigurerbara vyer, och man väljer själv vad som ska visas i vardera vy (innehållet av ett SD-kort, en SFTP, FTP, Dropbox...). När man klickar på filer laddas de ner och öppnad i lämpligt program, och - vad jag märkt - laddas de sedan upp igen när man sparar.

Gratisversionen är helt okej; jag märkte inte av några nag screens eller så. Jag uppgraderade eftersom jag ville ha flera simultana nerladdningar. Däremot är det ju inte open source; jag har inte sett någon bra open source-filhanterare för Android. Även de som är "okej" använder gräsliga interfaces med svart bakgrund, och sånt kan jag helt enkelt inte acceptera.
Nja, inte riktigt vad jag är ute efter. Filhanterare har jag bra (ES File Manager), det är inte vad jag behöver lösa. Jag behöver kunna mounta mina filservers på min pekplatta när jag inte är hemma, precis som jag gör när jag är hemma.

Det är alltså mer en nätverksfråga än en filhanterarfråga. Jag behöver mounta servers som står på annan plats, genom brandväggar och allt.

Sedan föredrar jag interfaces med svart bakgrund. De är mindre bländande och de sparar massor av batteri. Men, det är en smaksak (inte att de sparar batteri, det gör de oavsett om man gillar dem eller inte).

Max Raven

T12-kultist
Spontant tänker jag VPN eller SFTP. Tyvärr är android-varianter inte något som korsat min bana än. Ska höra mig för med klasskamraterna och se om någon har några förslag. :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Tips från en av mina klasskamrater: OwnCloud. Funkar för mobilen, PC etc - man måste säga till om man vill ladda ner filer till mobilen, i övrigt ska det fungera ungefär som dropbox, fast till ens egna SAN. Om jag förstod det rätt behöver man en Apache-server (helst Linux för prestandan, men det finns till annat).

Han rekommenderade FreeNAS för filservern, f ö. :gremsmile: Vi jobbade med OpenFiler, men det har mer begränsningar, medan FreeNAS kan kräva lite joxande, men å andra sidan kan man göra nästan allt på FreeNAS, som t ex installera OwnCloud (eller Bacula) direkt på FreeNAS. :gremsmile:

Edit: Varningar: Fick höra nu att det kan vara bra att sätta sig in i hur FreeNAS fungerar. T ex: 6 GB RAM är ganska bra för FreeNAS (den cache:ar i RAM, så mer RAM = bättre).

Troberg

Sinister eater
Max Raven said:
Tips från en av mina klasskamrater: OwnCloud. Funkar för mobilen, PC etc - man måste säga till om man vill ladda ner filer till mobilen, i övrigt ska det fungera ungefär som dropbox, fast till ens egna SAN. Om jag förstod det rätt behöver man en Apache-server (helst Linux för prestandan, men det finns till annat).
Men då måste jag hämta filerna, jag kan inte bara mounta den och tex spela upp dem direkt från servern?

Max Raven said:
Han rekommenderade FreeNAS för filservern, f ö. :gremsmile: Vi jobbade med OpenFiler, men det har mer begränsningar, medan FreeNAS kan kräva lite joxande, men å andra sidan kan man göra nästan allt på FreeNAS, som t ex installera OwnCloud (eller Bacula) direkt på FreeNAS. :gremsmile:

Edit: Varningar: Fick höra nu att det kan vara bra att sätta sig in i hur FreeNAS fungerar. T ex: 6 GB RAM är ganska bra för FreeNAS (den cache:ar i RAM, så mer RAM = bättre).
Jag kör traditionella OS (Windows på de gamla servrarna (pillar inte på en fungerande server), Linux på de nya) på filservrarna, så det är inget jag behöver idag.

Max Raven

T12-kultist
Troberg said:
Max Raven said:
Men då måste jag hämta filerna, jag kan inte bara mounta den och tex spela upp dem direkt från servern?
Förstår inte riktigt frågan. Filerna lagras inte lokalt, speciellt inte på mobiler - däremot överförs ju datan.

Ska se om vi kan bena upp lite grann:
Troberg said:
* Egen molntjänst, typ OwnCloud. Är dock osäker på om man kan mounta den direkt på den mobila enheten, eller om det bara är en webaccess. Dessutom, måste alla filer "checkas in" i den, eller kan den bara agera frontend åt mina filservers?
Du kan skapa en ny virtuell maskin som du lägger OwnCloud i som sedan kan kopplas till direkt till ditt SAN/NAS. Alternativt kan du lägga OwnCloud på existerande webbserver - men då måste du mounta en disk som OwnCloud ska ha tillgång till (för att köra det då), som måste ligga i webroot. Så i korthet - har du filservers så kan du låta den agera frontend. OBS: Det här är lite andrahandsinformation, så ber om ursäkt om jag missat någon detalj här.

Det finns en OwnCloud-app som sköter åtkomsten åt en - detta är också uppsäkrat (vilket webbtjänsten också är, om man använder sig av OwnClouds säkerhetskonfigurationer).

Enligt min klasskamrat är OwnCloud den bästa lösningen till det här problemet, so there's that. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Max Raven said:
Troberg said:
Max Raven said:
Förstår inte riktigt frågan. Filerna lagras inte lokalt, speciellt inte på mobiler - däremot överförs ju datan.
Nja, skillnaden märks (tex) när du ska spela upp en film. Behöver jag hämta den först (och spara en lokal kopia), eller kan jag spela den direkt och den läser från servern medan jag spelar (det som en del felaktigt kallar för streaming)?

Med andra ord, ser det ut som om filerna låg lokalt på telefonen, fast de inte gör det?

Som det funkar när jag sitter på mitt eget nät. Där kan jag bara gå till en server, välja en fil och utan att först kopiera den till enheten titta på den, lyssna på den, läsa den osv.

Eller, med mer andra ord, som det funkar när du sitter hemma med din dator och ska titta på en fil som ligger på din server. Då kopierar du inte ner den till datorn först, du kör den från där den ligger.

Max Raven said:
Ska se om vi kan bena upp lite grann:
Troberg said:
Du kan skapa en ny virtuell maskin som du lägger OwnCloud i som sedan kan kopplas till direkt till ditt SAN/NAS. Alternativt kan du lägga OwnCloud på existerande webbserver - men då måste du mounta en disk som OwnCloud ska ha tillgång till (för att köra det då), som måste ligga i webroot. Så i korthet - har du filservers så kan du låta den agera frontend. OBS: Det här är lite andrahandsinformation, så ber om ursäkt om jag missat någon detalj här.

Det finns en OwnCloud-app som sköter åtkomsten åt en - detta är också uppsäkrat (vilket webbtjänsten också är, om man använder sig av OwnClouds säkerhetskonfigurationer).

Enligt min klasskamrat är OwnCloud den bästa lösningen till det här problemet, so there's that. :gremsmile:
Helst inge virtuell maskin, maskinerna jag har i åtanke är lite för klena för det. Däremot så verkar det ju baggiskt att sätta upp en bitnami-stack med OwnCloud.

Det handlar mest om att jag vill kunna mounta filsystemet rakt av på den mobila enheten, och då känns VPN kanske som lite lättare. Dock har jag provat lite med VPN tidigare och det var inte helt och håller baggiskt.

Max Raven

T12-kultist
Streama så är det PLEX som gäller (för videofiler), fick jag veta. :gremsmile:

Man kan inte streama textfiler. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Max Raven said:
Streama så är det PLEX som gäller (för videofiler), fick jag veta. :gremsmile:

Man kan inte streama textfiler. :gremsmile:
Nja, vi pratar förbi varandra. Jag vill inte streama i ordets strikta bemärkelse, därav min parentes.

I strikt bemärkelse så vill jag ha random access på filernam precis om på en mountad nätverksenhet på den dator. Inte ett "check out"-system, inte något som kräver speciell streaming, utan att man kan läsa filerna som om de var lokala.

Max Raven

T12-kultist
Troberg said:
I strikt bemärkelse så vill jag ha random access på filernam precis om på en mountad nätverksenhet på den dator. Inte ett "check out"-system, inte något som kräver speciell streaming, utan att man kan läsa filerna som om de var lokala.
Okej, då är det lite annorlunda grejer som gäller. Min kamrat säger NFS eller NFS-liknande funktionalitet över VPN kan fixa det du vill ha - som antagligen inte finns till android. Han kan inte riktigt förstå varför du skulle vilja ha det till mobilen dock - och inte jag heller egentligen.

Klarar smoothwall-brandväggen IPsec? Annars funkar VPN-tunnel via PFSense, som är en släkting Smoothwall. Då blir det som att du är lokalt på nätverket, och då behöver bara NFS till din enhet.

Vi undrar båda vad du ska ha den extra funktionaliteten till. :gremsmile:

Lite appar jag tittade på: NFO Browser kan användas för filmer, men verkar inte fungera så bra för annat. Servers Ultimate kanske fungerar för ditt syfte, men kommer behöva "låsas upp" efter 7 dagar (c:a 40 kr) - try before you buy-grej.

(OwnCloud kostar 7 kr - inte svindyrt.)

Troberg

Sinister eater
Max Raven said:
Troberg said:
Okej, då är det lite annorlunda grejer som gäller. Min kamrat säger NFS eller NFS-liknande funktionalitet över VPN kan fixa det du vill ha - som antagligen inte finns till android. Han kan inte riktigt förstå varför du skulle vilja ha det till mobilen dock - och inte jag heller egentligen.
Idag kör jag SMB hemma, där funkar det bra. Med en VPN-tunnel så borde det funka med SMB (som är Windows-varianten av NFS) på distans.

Max Raven said:
Klarar smoothwall-brandväggen IPsec? Annars funkar VPN-tunnel via PFSense, som är en släkting Smoothwall. Då blir det som att du är lokalt på nätverket, och då behöver bara NFS till din enhet.
Jag funderar på att byta till PFSense i vilket fall, min Smoothwall är förhistorisk och jag vill ha lite andra saker som finns i PFSense också.

Max Raven said:
Vi undrar båda vad du ska ha den extra funktionaliteten till. :gremsmile:
Komma åt mina filmer, böcker, serietidningar, TV-serier, dokument och så vidare när jag inte är hemma. Dessutom hade det varit smidigare att kunna administrera mina servers på det sättet via RDP.

Kortvarianten: Jag har mer stuff på mina filservers än vad som ryms på plattan/luren. Jag vill ha det med mig.

Max Raven

T12-kultist
Troberg said:
Komma åt mina filmer, böcker, serietidningar, TV-serier, dokument och så vidare när jag inte är hemma. Dessutom hade det varit smidigare att kunna administrera mina servers på det sättet via RDP.

Kortvarianten: Jag har mer stuff på mina filservers än vad som ryms på plattan/luren. Jag vill ha det med mig.
Ah. Ja, om du vill kunna göra "allt" med en lösning så lutar jag nog åt VPN-tunnel själv. OwnCloud är ju en fillösning - även om filerna inte lagras lokalt av programvaran (iaf inte med android-appen) om man inte specifikt slår på det, vilket vad jag förstod var något du ville ha - men det sköter ju inte RDP, vilket man i regel gör med VPN-tunnlar. So... yeah. :gremsmile: