Att skriva färdiga karaktärer kan vara väldigt bra om det är meningen att de ska stryka med i slutet av äventyret
Nää, men det jag menar är att karaktärer som medföljer i äventyret oftast passar väldigt bra till äventyret och kanske inte går att fortsätta spela med efteråt. Detdär med oljeriggen är ju givet att det antagligen bör vara färdigskrivna karaktärer. Det du skrev om Robinson-gänget, det är snarare precis tvärt om. Å andra sidan kommer man nog inte spela med karaktärerna något mer efter äventyret är slut, men det passar bra in att spelarna får skapa sina egna rollpersoner.
Ett tredje alternativ är ju att man helt enkelt slumpar fram karaktärer. Det gör vi typ alltid när vi spelar skräckrollspel. Jag har skrivit ett spel som heter Quashmanrot, ett 70-80tals skräckrollspel, och när man skapar sin karaktär i början har man noll-koll på vad han kommer att bli. Själv tycker jag systemet är lite unik i sig, eftersom det alltid är lika roligt att skapa gubbar, och de blir alltid väldigt färgstarka. Jag menar, inte ens namn får ska man få välja själv. Ett spelmöte lyckades 3 av 5 spelare slå nackdel (10% chans), anatomiskt nackdel (15% chans) och slutligen 45-47 på en T100, vilket är dvärg - det blev en jävligt kul kampanj kan jag lova... Lamt säger vissa, men kul var det. Jävligt kul.
För övrigt måste jag säga att jag som spelledare aldrig längre skriver eller spelleder färdiga äventyr. Jag hittar alltid på allt rakt ur huvudet och tar saker som de kommer. På så sätt kan spelarna aggera precis hur de vill utan att förstöra äventyret. Annars kan det lätt bli så att "kom igen nu grabbar, kan ni inte gå ner i dendär kloaken, det verkar väl lockande??".. Jag gillar att läsa spelidéer, dendär med Robinson-ön tyckte jag personligen var en 10poängare, och den ska jag köra nästa gång det blir skräck, men att skriva ett färdigt Robinsonäventyr? Nejdå!
Sist men inte minst måste jag säga att när det gäller framför allt skräck så är en helt oförberedd spelledare, tillsammans med en grupp spelare som inte har den blekate aning om vad som kommer hända eller vad de ska spela, alltid en lyckad kombination... fast då måste inte minst spelledaren ha bra jävla mycket fantasi för att det ska fungera