3D-skrivare är onekligen häftiga och tekniken börjar bli mogen. Hade (miss)nöjet att ha tillgång till en Makerbot 2+ för nått år sedan, där var det många barnsjukdomar ... Men bara aningen senare är modellerna på marknaden både billigare och driftsäkrare.
Det är dock lite jobb med att skriva ut saker. Det är klart, det är betydligt snabbare och kräver mindre färdigheter än att göra något med traditionella metoder (greenstuff, plastic card eller vad du nu håller på med). Men skrivarna kräver en del underhåll och ibland klantar de till sig och man får skriva ut en bit igen. Och det tar tid, du kan inte räkna med att bestämma dig för vilka monster du vill använda dagen innan du ska spelleda och hinna skriva ut dem. Särskilt inte om det ska till något efterarbete, t.ex. ta bort stödstrukturer.
Att designa egna saker är ju fullt möjligt, men kräver en del skicklighet. Jag gjorde egna figurer av rollpersoner åt mina spelare, t.ex.
denna (utskriften är ju dock trådig, som sagt var den där Makerboten ingen höjdare). Den är gjord i webbaserade Tinkercad och att göra något liknande tar nog inte mer än någon enstaka timme för en komplett nybörjare att göra. Men 'riktig 3D', istället för en platt karikatyr, är svårare. Finns dock genvägar, t.ex. denna sammling
dummies som man ganska enkelt kan lära sig bygga och böja ihop till egna varianter i Sculptris. Variationen blir ju dock begränsad om man inte lär sig modellera ordentligt.
Det är viktigt att komma ihåg hur 3D-skrivare faktiskt skriver - nerifrån och upp. Det låter inte så jobbigt, men titta på vilken Warhammerfigur som helst och du kommer märka att detta är en stor begränsning. För att komma runt problemet får man jobba med stödstrukturer. Görs dessa i samma material som modellen måste de avlägsnas med traditionella metoder - avbitare, filar etc. och lite resultatet blir därefter. Eller så har man en skrivare med dubbla skrivarhuvuden som klarar vattenlösliga material, men en sådan är
mycket dyrare.
Jag har nöjet att ha tillgång till både en Flashforge Finder och en Ultimaker 3. Den förra är en betydligt enklare skrivare, kostar bara ett bar tusenlappar faktiskt, men jag är mycket nöjd med vad den åstadkommer givet sina begränsningar (liten byggplatta som dessutom inte är uppvärmd, bara ett skrivarhuvuden). Den är dock lite kinkig, driftsäkerheten är inte superb. Ultimakern, med dubbla skrivarhuvuden och enorm uppvärmd byggplatta är fantastisk. Men den kostar ju lite mer också ...