Nekromanti Egna kort?

Mogger

Hipsteranka
(Länken leder till några Mouse Guard-kort, typ sådana som finns i den nya fina Mouse Guard-boxen, alltså typ spelkort fast det står rollspelsgrejer på, för er som inte vill klicka) http://htmlimg3.scribdassets.com/9fg9zv6w5c10oedl/images/3-790291e51a.jpg

Om jag vill göra egna kort, utan att ha spelkortkvalité på dem, hur gör jag då? Alltså, jag vill inte be något tryckeri eller liknande göra dem. Någon som vet om man kan köpa något fint, styvt och glansigt papper som funkar i skrivare, och som DESSUTOM kan skriva på båda sidor?

I teorin är jag med på hur man bör göra, men vet inte om det stämmer. Så, finns det någon som vet?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nej.

Skriv ut dina kort på vanligt skrivarpapper, enkelsidigt. Stoppa dem sedan i kortkondomer/skyddsfickor (den typ som Magic-spelare använder). Släng i ett gammalt spelkort eller en bit kartong om du vill ha styva kort.

Det blir snyggt och hållbart, och är billigt och enkelt.

Det finns mjuka fickor med genomskinlig frånsida, bra om man måste ha speciell baksida.

Och det finns lite styvare fickor med enfärgade eller mönstrad baksida.

Jag använder de senare så mycket som möjligt, och slänger i gamla magic-kort för att få dem styvare.

Krille

Super Moderator
Måns said:
Om jag vill göra egna kort, utan att ha spelkortkvalité på dem, hur gör jag då? Alltså, jag vill inte be något tryckeri eller liknande göra dem. Någon som vet om man kan köpa något fint, styvt och glansigt papper som funkar i skrivare, och som DESSUTOM kan skriva på båda sidor?

I teorin är jag med på hur man bör göra, men vet inte om det stämmer. Så, finns det någon som vet?
Ett problem med hemmaskrivare är att de inte så ofta orkar dra styvare papper eller pressa dem tillräckligt nära valsen så att tonern inte fäster ordentligt utan har en tendens att ramla av.

Så min lösning är att skaffa kortkondomer, helt transparenta. Skriv ut enkelsidigt. Klipp-klipp-snippeti-klipp. Stoppa in en framsida, en baksida och eventuellt en bit styvare kartong för stadga. Snyggt, slittåligt och uppgraderingsbart, och eftersom man ändå trycker in korten i kortkondomer för att skydda dem från slitage så blir det ingen större skillnad.

Genesis

Ni dés ni maître
Alternativt skriv ut med fram- och baksida ovanför varandra, klipp ut, vik och stoppa i kortkondom.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Genesis said:
Alternativt skriv ut med fram- och baksida ovanför varandra, klipp ut, vik och stoppa i kortkondom.
Den här varianten har jag kört bl.a. för regelkorten till Saga jag gjort. Med vanligt skrivarpapper blir det lite väl sladdrigt utan något som stadgar upp.

Extra lyxigt känns det om man ids limma ihop utskrifterna med kartongbiten man lägger mellan. Ett jäkligt trist jobb om man ska göra många kort dock.

wilper

När jag spelade hos SARZ sist hade de laminerat korten i sina demospel. Det såg ENORMT snyggt ut, jag har för mig att Jocke sa att det var färdiga kortlamineringsfickor som de använde. Jag borde kanske kollat mer detaljerat hur de gjorde.

Mogger

Hipsteranka
wilper said:
När jag spelade hos SARZ sist hade de laminerat korten i sina demospel. Det såg ENORMT snyggt ut, jag har för mig att Jocke sa att det var färdiga kortlamineringsfickor som de använde. Jag borde kanske kollat mer detaljerat hur de gjorde.
Det låter intressant. Jag kommer hur som helst att köra på ditt förra förslag till att börja med, men det kan vara något att fundera på.

Mogger

Hipsteranka
Ok, problem. 100 plastfickor kostar 15kr, och alla sidor jag hittar kräver att jag ska beställa för 150kr. Jag behöver nog inte 1000 plastfickor... :gremsmile: Någon som vet hur jag löser det här?

wilper

Jag skulle nog kunna ta ett paket ur hyllan och skicka till dig i ett vanligt brev... kan kolla hemma om jag inte har ett oöppnat paket, eller ett med många fickor kvar iaf.

Mogger

Hipsteranka
wilper said:
Jag skulle nog kunna ta ett paket ur hyllan och skicka till dig i ett vanligt brev... kan kolla hemma om jag inte har ett oöppnat paket, eller ett med många fickor kvar iaf.
Det vore suveränt!

Vimes

Sillkung
Kul med den här tråden, den fick mig att vilja realisera ett spelprojekt som jag pysslat med.

Så: vad ska man använda för gratisprogram för att göra kort? Inget avancerat. Egentligen är det viktigaste just nu att det går snabbt och att man kan layouta ut korten över ett a4 för utskrift, samt att det är lätt att peta in text.

Jag pillade lite i OpenOffice draw-program, och det funkar, men jag skulle vilja att det var mindre kruxigt att sas göra ett ark med flera kort på. Finns det några bra mallar?

Vimes

Sillkung
Snyggt! För min del får det gärna se rätt taskigt ut, är bara till för att testa spelmekaniken.

wilper

Skriv för hand med tuschpenna på en gammal kortlek. Det är rätt tidseffektivt när man räknar in jobbet att klippa ut korten ur A4-pappret.

(Tack till Rising för det tipset.)

Gamgolfi

Veteran
Jag gör mina kort (iaf mallar) i paint.net

Kan länka hur det går för dom som är intresserade
Blev en spoiler istället

Vimes

Sillkung
Maniac said:

Blev en spoiler istället

Ser schysst ut. Vad är paint.net?

Gamgolfi

Veteran
Vimes said:
Maniac said:

Blev en spoiler istället

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa mig!" onclick="toggle_spoiler(this, 'Hjälp, mina ögon!', 'Visa mig!')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
</div>
Ser schysst ut. Vad är paint.net? </div></div>

Det är ett gratis bildredigerings program, enklare än Photoshop och (vad jag finner) mer lätt förstått än Gimp.

+ Finns en hel del plugins ifrån deras forum.

Paint.net