Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,296
God jul alla forumare!
Jag har läst lite på alla möjliga forum, senast på s-f forumet där det har diskuterats huruvida "M:UA" är något att ha.
Någon långt nere i tråden sa något i stil med: "...men de flesta nya rollspel har bara en tråkig regelbok...".
Är det verkligen så? tänkte jag. Sedan gick tankarna vidare,
idag är det så enkelt att tillverka ett rollspel som är anpassade efter de egna behoven, att en tredje part kanske har svårt att tillfredställa oss rollspelare?
Alltså började jag fundera lite på huruvida den kommersiella produktionen av rollspel lider av att hobbyn idag innebär rätt
mycket hemmasnickrande?!
Ja, frågan är väl närmast, vad är vad? Att ägna sig åt hobbyn kanske handlar mer om att själv skapa något (regler, moduler, världar, etc) än att köpa motsvarande. På min tid var det så, man köpte ett spel och spelade det, i den världen som följde med. Visst gjordes det tappra försök med egna, men inga av våra hemtillverkade rollspel konkurrerade ut de som fanns att köpa... (Hörrni, det var innan man kunde göra juste layout i datorn...!)
Alltså, vad tror ni att det ger för konsekvenser att fler och fler spelar egna hemmagjorda rollspel?
Betänk att jag gör en skillnad mellan tex M:UA och ett eget rollspel, trots att Järnringen knappast kan kallas för "kommersiellt företag med vinstintresse".
Ok, lägg nu för guds skull märke till att jag inte hyser några förutfattade meningar om än det ena eller det andra!
Jag vill bara höra era åsikter och tankar!
Vänligen,
Basenanji
Jag har läst lite på alla möjliga forum, senast på s-f forumet där det har diskuterats huruvida "M:UA" är något att ha.
Någon långt nere i tråden sa något i stil med: "...men de flesta nya rollspel har bara en tråkig regelbok...".
Är det verkligen så? tänkte jag. Sedan gick tankarna vidare,
idag är det så enkelt att tillverka ett rollspel som är anpassade efter de egna behoven, att en tredje part kanske har svårt att tillfredställa oss rollspelare?
Alltså började jag fundera lite på huruvida den kommersiella produktionen av rollspel lider av att hobbyn idag innebär rätt
mycket hemmasnickrande?!
Ja, frågan är väl närmast, vad är vad? Att ägna sig åt hobbyn kanske handlar mer om att själv skapa något (regler, moduler, världar, etc) än att köpa motsvarande. På min tid var det så, man köpte ett spel och spelade det, i den världen som följde med. Visst gjordes det tappra försök med egna, men inga av våra hemtillverkade rollspel konkurrerade ut de som fanns att köpa... (Hörrni, det var innan man kunde göra juste layout i datorn...!)
Alltså, vad tror ni att det ger för konsekvenser att fler och fler spelar egna hemmagjorda rollspel?
Betänk att jag gör en skillnad mellan tex M:UA och ett eget rollspel, trots att Järnringen knappast kan kallas för "kommersiellt företag med vinstintresse".
Ok, lägg nu för guds skull märke till att jag inte hyser några förutfattade meningar om än det ena eller det andra!
Jag vill bara höra era åsikter och tankar!
Vänligen,
Basenanji