Nekromanti Egna rollspel eller köpta?

Basenanji

Postd20modernist
God jul alla forumare!

Jag har läst lite på alla möjliga forum, senast på s-f forumet där det har diskuterats huruvida "M:UA" är något att ha.
Någon långt nere i tråden sa något i stil med: "...men de flesta nya rollspel har bara en tråkig regelbok...".
Är det verkligen så? tänkte jag. Sedan gick tankarna vidare,
idag är det så enkelt att tillverka ett rollspel som är anpassade efter de egna behoven, att en tredje part kanske har svårt att tillfredställa oss rollspelare?

Alltså började jag fundera lite på huruvida den kommersiella produktionen av rollspel lider av att hobbyn idag innebär rätt
mycket hemmasnickrande?!

Ja, frågan är väl närmast, vad är vad? Att ägna sig åt hobbyn kanske handlar mer om att själv skapa något (regler, moduler, världar, etc) än att köpa motsvarande. På min tid var det så, man köpte ett spel och spelade det, i den världen som följde med. Visst gjordes det tappra försök med egna, men inga av våra hemtillverkade rollspel konkurrerade ut de som fanns att köpa... (Hörrni, det var innan man kunde göra juste layout i datorn...!)

Alltså, vad tror ni att det ger för konsekvenser att fler och fler spelar egna hemmagjorda rollspel?

Betänk att jag gör en skillnad mellan tex M:UA och ett eget rollspel, trots att Järnringen knappast kan kallas för "kommersiellt företag med vinstintresse".

Ok, lägg nu för guds skull märke till att jag inte hyser några förutfattade meningar om än det ena eller det andra!
Jag vill bara höra era åsikter och tankar!

Vänligen,
Basenanji

Vindhand

Myrmidon
Re: Egna rollspel

vad tror ni att det ger för konsekvenser att fler och fler spelar egna hemmagjorda rollspel?

Jag tror att det innebär att vi har roligare, att spelen passar oss bättre och att vi stimulerar vår kreativitet på ett ytterst gynnsamt vis.

För spelföretagen tror jag inte det påverkar annat än positivt. Många hemmafixare är också samlare (inte jag) av intressanta rollspel och köper mer än de kan spela i hopp om att slakta det på delar, få inspiration eller bara för att de gillar att ha mycket spel.

Skuggvarg

Hero
Alltså började jag fundera lite på huruvida den kommersiella produktionen av rollspel lider av att hobbyn idag innebär rätt
mycket hemmasnickrande?!
Måhända att det säljs färre kommersiella rollspel för att folk börjat snickra ihop egna rollspel och spela dem i större utsträckning än tidigare men som jag ser det är det bara bra med independent-rollspel (den mer eller mindre accepterade termen för hobbyrollspelen) då de i regel innebär en positiv utveckling av rollspelshobbyn som helhet.
För att inte tala om att vissa ambitiösa rollspelsmakare mycket väl kan ta steget fullt ut till kommersiella rollspel (på gott och ont).

Jag tror alltså fullt och fast på att det är bra med independent-rollspel.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Re: Egna rollspel

Många hemmafixare är också samlare (inte jag) av intressanta rollspel och köper mer än de kan spela i hopp om att slakta det på delar, få inspiration eller bara för att de gillar att ha mycket spel.
Ja, jag är väl ingen samlare precis men jag tenderar att köpa på mig långt fler spel än jag hinner med att spela och läsa igenom. Ser dem i första hand som inspirationskällor och trevliga böcker.

/Skuggvarg

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det är ganska enkelt, egentligen

Fler och fler spelar INTE hemmagjorda rollspel.

Folk spelar köpta rollspel, som de modifierar med hemmagjorda regler. Så har det alltid varit, och jag har inte sett någon trend som skulle indikera att detta ändrats på sista tiden.

Visst, man ser fler och fler PRATA om att göra egna rollspel som de ska spela, eller ge ut, eller slå världen med häpnad med, men det är oftast tomt prat. Det är jobbigt att göra ett eget rollspel, och det blir sällan, väldigt sällan, bättre än det man kan köpa fär några hundralappar i butiken.

Och anledningen till att man ser detta mer och mer är helt enkelt att vi alla samlas på Internet-fora likt detta, och då känns det som om snacket om att göra egna rollspel är överallt, men det ligger nog ungefär på samma nivå som det alltid gjort.

Hobbyn in sig bygger på ett visst mått av eget skapande, men jag tror inte att det nånsin kommer att vara ett hot mot de kommersiella produkterna. Det ena benet klarar sig nog inte utan det andra.

Magnus

Vindhand

Myrmidon
Re: Det är ganska enkelt, egentligen

Visst, man ser fler och fler PRATA om att göra egna rollspel som de ska spela, eller ge ut, eller slå världen med häpnad med, men det är oftast tomt prat. Det är jobbigt att göra ett eget rollspel, och det blir sällan, väldigt sällan, bättre än det man kan köpa fär några hundralappar i butiken.

En invändning: Jag tror det du säger stämmer om att spela _andras_ hemmagjorda rollspel och att göra ett eget rollspel som sedan publiceras. Att göra ett eget rollspel och spela det är inte svårt eller jobbigt och det kan lätt bli roligare än allt man kan köpa eftersom det är ens eget verk.

Kort sagt: jag tror att väldigt många av de spel som omtalas i forum som detta får ett liv i den egna spelgruppen även om ingen publicerad eller ens offentliggjord version dyker upp. Jag talar av egen erfarenhet eftersom jag spelat tiotals egna rollspel med stort nöje utan att få något av dem färdigt nog för publikation... :gremblush:

Pixie_UBBT

Veteran
Re: Det är ganska enkelt, egentligen

Jag vet inte hur många hemmasnickrade spel som jag varit med och hittat på under alla de år som jag spelat (ja... ja tillhör den äldre skaran här...) men det har nog blivit att vi spelat köpta spel lika mycket som egenkonstruerade spel. Ok, de senaste åren har det väl nästan uteslutande blivit att jag spelar vårt eget SAGA, men tidigare så var det stor blandning.

Att göra ett eget spel är inte så svårt, men det hänger lite på vilket slags spel det är och var man sätter gränsen för när det anses vara klart. Den enklaste varianten kan faktiskt rymmas i huvudet och köras som ren "story-telling" :gremlaugh:

Min kollega vet väl mer exakt hur länge sedan det var vi startade med SAGA, men uppåt en 10 år har nog SAGA funnits i olika versioner. Det tar sitt lilla tag att ta fram ett spel på fritiden så att det blir bra nog att trycka och sälja. Bara att rita alla illustrationer tar en mindre evighet. Det roliga är att vi inte kommer tjäna en krona på det heller, men va fasen gör det, det är ju kul :gremlaugh:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Köpta

Jag föredrar köpta rollspel som jag sedan modifierar efter eget huvud. Egentligen tycker jag det är roligare att lägga ner min energi på att skapa äventyr istället för att skapa ett helt eget regelsystem. Det finns redan så många bra system som kan använda sig av istället.

Pixie_UBBT

Veteran
Re: Köpta

Jo, men största felet med köpta spel är att dom ofta saknar en bra, spännande och genomarbetad kampanj/spelvärld. En bra värld med spännande bakgrund och intriger gör det så mycket enklare (och roligare) att skapa nya äventyr.

Väldigt många rollspel har bra regelverk, men få har en riktigt bra och spännande spelvärld. Dessutom så har många nya spel regler som liknar andra spel. Med nya d20-systemet så kanske spelmakarna lägger mer tonvikt på en bra kampanj, inte så dumt kanske...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fast det saknar...

...ju hemmagjorda spel också. Oftast är det ju bara en regelstomme som man experimenterar med, som används i sin anpassade kampanjvärld som bygger på en massa böcker man köpt.

I alla fall är det så för mig. Eller var så för mig, när jag fortfarande gjorde egna regelsystem. Kom bara upp i tre stycken, varav det ena följer här:

COPS: ett riktigt rollspelssystem -------

Skriv ner den egenskap du är bäst på (vilken som helst).

Skriv ner tre färdigheter du är bra på (vad som helst).

Om du vill göra nått, slå en t6 och se om du slår högt eller långt. Om du slår högt är det bra, slår du lågt är det dåligt. Om du är bra på nått är det större chans att du lyckas. SL bestämmer vad som händer.

Bestäm vad du vill ha för utrustning.

Nu kör vi!

------------------------------------------------

Med detta enkla system spelledde jag otaliga Miami Vice-pastischer på rollspelsklubben i Borlänge. Det var jävligt roligt, men systemet är inte så vattentätt. Fast enkelt att förklara. Det gick mest åt helvete för rollpersonerna, men det berodde inte på systemet.

Magnus

Storuggla

Champion
Re: Fast det saknar...

"Skriv ner den egenskap du är bäst på (vilken som helst).

Skriv ner tre färdigheter du är bra på (vad som helst)."

Skrämmande likt Over The Edge där... fast där tar man en nackdel också.
"Om du vill göra nått, slå en t6 och se om du slår högt eller långt. Om du slår högt är det bra, slår du lågt är det dåligt. Om du är bra på nått är det större chans att du lyckas. SL bestämmer vad som händer."

Hmm, väldigt likt Over The Edge nu. Fast där har du upp till fyra tärningar under optimala förhållanden. ^_^
Over The Edge är för övrigt nedrans kul och enkelt. Fler borde spela det.

"Med detta enkla system spelledde jag otaliga Miami Vice-pastischer på rollspelsklubben i Borlänge."

Borlänge... *ryser*

Storuggla, ph33r5 Borlänge

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo, det har du ju rätt i

Men jag tror inte heller detta är ett hot mot de kommersiella systemen, helt enkelt för att det mesta hemmapulet som görs är så, ursäkta mig, fantastiskt dåligt, att man snart gör ett nytt. Och sen köper en massa andra spel för att stjäla idéer från.

Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ööööö, vaddå?

Jag är gammal och krum och min rygg är sne, och jag ser så dåligt och allt det där. Vad betyder ph33r5? Nått elakt, säkert! :gremgrin:

En annan kul grej är att jag konstruerade ett system som exakt är samma som används i Shadowrun, ett år innan det spelet kom ut. Men jag tyckte att systemet var så krångligt och omständligt att jag slopade det. Skulle blivit ett cyberpunkspel, men jag ändrade mig och skrev till det riktiga Cyberpunk istället. Ett inte helt felaktigt val skulle det visa sig.

Så alla som sitter och pular hemma, lägg er energi på nått system som redan finns och som behöver förbättras istället. Som d20, eller nått sånt.

Magnus

Nightowl

Champion
Muterade

Jag har en obehaglig tendens att skriva om alla rollspel jag köper. :gremfrown:

En mer seriös synvinkel: nästan alla spel jag skrivit hemma på hårddisken har varit baserade på något grundkoncept från ett annat spel, ofta ett spel där bara grundkonceptet varit något att ha.

De flesta har också, tvärt emot vad Magnus föreslår, börjat som en världsidé.

Nuförtiden försöker jag kanalisera min energi till att skriva grejer till existerande spel istället, helst gamla (nåja) godingar som folk jag känner redan kan spela. Då behöver jag inte sätta mig ner och förklara allting.

Erik