Nekromanti Eh... God jul!

Ackerfors

Alas, your rapids!
God jul på er (jag är förundrad att ingen skrivit det här inlägget tidigare)! Hoppas ni får en fröjdefull vad ni än må hitta på såhär på dopparedagen! Själv ska jag snart till morsan och släkten och äta god mat och öppna några klappar. Jag hoppas att ingen sitter och surfar på Rollspel.nu en dag som denna! :gremwink:

Följer ni den här länken (till min webbplats Yasylum) kommer ni till min lilla julhälsningsfilm. Hade jag inte saknat motorik hade den blivit betydligt bättre än vad den blev. :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God jul!

Själv är jag återigen inne i en period då jag inte riktigt uppskattar den här sortens traditionella festligheter. Jag gillade dem under tiden jag var arbetslös, kanske för att de erbjöd nåtslags trygghet och känsla när livet var kaos.

Nu är jag istället mest cynisk. Visst, det är väl i teorin trevligt att träffa hela släkten och så (den är ganska stor), men ärligt talat har jag inte så mycket gemensamt med denna hoper Svensson Svensson-älskande medelmåttor. Och jag orkade inte se hela Kalle Anka, för jag satt mest och störde mig på hur sinnessjuka värderingarna som framfördes var (allt från traditionella mans- och kvinnoroller till rent vanvettig syn på arbetares och arbetsgivares förhållande). Som tur var kunde jag och min grinchighet gå iväg och sitte vid min dator och surfa lite för att inte förstöra alltihop för andra.

Man ska inte vara sur och bitter på självaste julafton, ändå finner jag mig sitta och bli grinigare och grinigare och mer och mer polemisk mot medelsvenssonheten.

Nästa år skippar jag nog Kalle helt. Jag kan göra annat i en timme.

Blasphemy

Swashbuckler
Kalle...? Vem kollar på Kalle? Det är ju Karl-Bertil man väntar på. Tage Danielssons väna stämma, dialogen om bodens fästning, där den utstötta kvinnan kramar presenten mot sin barm och citatet "Har jag närt en kommunist vid min barm!"

Ahhh det är jul det.

krank

Blasphemy said:
Kalle...? Vem kollar på Kalle? Det är ju Karl-Bertil man väntar på. Tage Danielssons väna stämma, dialogen om bodens fästning, där den utstötta kvinnan kramar presenten mot sin barm och citatet "Har jag närt en kommunist vid min barm!"

Ahhh det är jul det.
På grund av hur släktens julfirande är organiserat missar jag alltid Karl-Bertil. Vi kommer nämligen alltid hem typ vid åtta, dvs vi missar det.

De senaste åren har jag tankjat ner Karl-Bertil just när vi kommit hem istället, men i år har jag inte ens traditionskänsla nog för det.

bah, humbug! Låt odd fira saturnusfest istället; vi tar en dömd brottssling och gör honom till kejsare för en vecka, och under den veckan får vi supa, knulla och jävlas hur mycket vi vill inom relativt rimliga gränser, och sedan hugger vi huvudet av keejsaren den 25:e så återgår allt till det normala...

Blasphemy

Swashbuckler
Attans...! Det borde vara straff på att missa Karl-Bertil... men men... det är väl bara jag som är traditionalist!

Hmmm Saturnusfest lät inte dumt alls. Får man välja vem som helst som man kan kröna som kejsare och sedan halshugga... finns en del politiker jag skulle vilja få bort...

krank

Blasphemy said:
Får man välja vem som helst som man kan kröna som kejsare och sedan halshugga...
Tyvärr inte, det är bara dömda brottslingar som gäller. Alldeles för få reklamarbetare och folkpartister döms till döden i det här landet =)

EDIT: Ska påpeka i sammanhanget att den här falske kejsaren givetvis får bestämma (på ytan iaf) i dessa fem dagar, man överröser honom med gåvor, kvinnor och rikedomar etc etc. Så egentligen är det en rätt schysst grej att få vara "the mock-emperor", man får fem dagar av överflöd innan man dör, vilket man ändå skulle göra.

Blasphemy

Swashbuckler
Hmmm.. med tanke på alla galna "vanliga" kejsare i Rom så borde det ju inte kunna bli så mycket värre...

Men attans... hade hoppats på att kunna utnämna Johan Staël von Holstein så skulle han kunna sitta och skrävla i fem dagar innan man fick hugga huvet av honom.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Själv har jag hållit idealnivå på släktkontakten -- dagsbesök igår och några telefonsamtal idag. Så kan man hålla sig till de delar av familjen som har god smak och villigt ignorerar Kalle Anka.

Wilmer

Hero
Blasphemy said:
Hmmm.. med tanke på alla galna "vanliga" kejsare i Rom så borde det ju inte kunna bli så mycket värre...

Men attans... hade hoppats på att kunna utnämna Johan Staël von Holstein så skulle han kunna sitta och skrävla i fem dagar innan man fick hugga huvet av honom.
Neeej döda inte Holstein. Jag älskar att läsa hans krönikor, han är ett ett monument över hur illa det kan gå med bristande allmänbildning eller bildning i allmänhet.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
God fortsättning på julhelgen. Som lungsjuk trebarnsfar hann jag inte surfa på julafton och dessutom lyckades jag somna av utmattning under Kalle (från Ferdinand till "Ser du stjärnan"); men det gjorde inget tyckte barnen. Fem kusiner tindrade ikapp bredvid min lillasysters julgran, svåger-tomten gjorde traditionellt besök och julbordet var lika välbestyckat med tyska korvar som vanligt. Jodå, det var en god julafton, all fysisk skörplighet till trots.

terje

xenomorf mystiker
På grund av lönarbete under helgen höll jag och min sambo våra saturnalier i vår lilla lägenhet i Umeå istället för att åka norrland runt på släktbesök. Men det var en mysig julafton ändå och i kväll får vi middagsbesök av en kompis i samma situation.

God fortsättning!

Foggmock

Myrmidon
Mamma och jag bestämde att vi inte skulle ge några julklappar i år, men jag fick tydligen hennes bättre begagnade magsjuka som bröt ut julaftons morgon och håller i sig någorlunda fortfarande.

Tur att julhelgen är lång i år och mellandagarna få (jag jobbar mellandagarna) så att man ändå hinner vila upp sig.