Nekromanti Eh... God jul!

Pilzefrau

hon/henne
Vi hade inte TV när vi var små, så vi har ingen tradition av vare sig Kalle Anka eller Karl- Bertil. Vi har istället skaffat oss en ny tradition isen vi fick hemmabio till Jul för några år sedan: i mellandagarna sitter jag och min syster och kollar på Sagan om Ringen från morgon till kväll. Först de tre filmerna i extended edition, sedan extramaterial tills vi storknar. Allt medan vi äter upp allt överblivet julgodis. Detta är tredje året vi gör detta, varför det kan kallas tradition. Dock tror jag att jag kommer ha tröttnat inom några år. Jag minns för bra, trots att det går ett år emellan kan man allting utantill.

Storuggla

Champion
På tal om Karl-Bertil, det finns en anskrämlig engelsk utgåva att beskåda på Youtube.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/MJr60IpZcyU"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/MJr60IpZcyU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Den är hemsk!

Storuggla, och censur dessutom!

Arfert

Facit
Pilzeman said:
Vi hade inte TV när vi var små, så vi har ingen tradition av vare sig Kalle Anka eller Karl- Bertil.
jag har hört om folk som växt upp utan TV, men trodde det bara var en legend, nåt man skrämde så barn med... wow! :gremgrin:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
fruktansvärt... för vi svenskar skulle ju aldrig ta ett annat lands tecknade filmer, dubba dem på ett skitdåligt och anskrämligt sätt, klippa bort ganska stora delar, och i allmänhet misshandla...

...eller äh, det var inget.

(För den som inte hänger med: Disneys julverkstadsgrej, kanske den gräsligaste grej Disney någonsin gjort i mina ögon, är den enda del av julaftonskalle som är oklippt. Jag antar att alla vid det här laget vet vartifrån Långben får sina popcorn?)

Pilzefrau

hon/henne
Nu har jag i ärlighetens namn svårt att se på vilken nivå du är ironisk, men om du menar att folk här är så gamla att de växte upp utan TV när de var normalt, och att jag inte borde gnälla, så kan jag säga att det hemska med det hela var att uppväxten ifråga skedde för runt 17 år sedan och framåt, alltså när alla mina små lekkamrater hade TV.

Storuggla

Champion
"fruktansvärt... för vi svenskar skulle ju aldrig ta ett annat lands tecknade filmer, dubba dem på ett skitdåligt och anskrämligt sätt, klippa bort ganska stora delar, och i allmänhet misshandla..."

Jag säger inte att vi aldrig gör det. Jag säger bara att det är vedervärdigt. Precis lika hemskt som våra fuldubbar, ja. Men nu sa jag inte det trots att jag kanske borde gjort det eftersom om man måste gardera sig mot precis allt nu för tiden. Skriver du att du inte gillar Idol så blir folk sura för att du inte skrev att du gillar tvsändningen av nobelfesten också. Om du säger att du inte gillar ninjor så klagas det på att du inte nämnde juntan i Burma. Om du menar att Iran är ett hemskt land som förtrycker kvinnor och oliktänkande så kommer det direkt en snubbe och menar att du minsann borde nämnt att du hatade USA också men det gjorde du inte så nu tar vi lite billiga poäng på internet.

Storuggla, jag ogillar jättebläckfiskar också.

Kropotkin

Warrior
Satt faktiskt och tänkte på dubbning av Karl-Bertil under själva programmet häromdagen (det enda 'juliga' jag orkar med att se utan sarkastiska ansiktsticks).

Det är märkligt hur man i en översättning till engelska inte nyttjar sig av språkets rika nyanser och ordförråd utan istället använder sig av typisk mellanstadieengelska samtidigt som berättaren fullständigt misslyckas med att förmedla den lågmälda humor som Tage Danielsson förmedlar.

Tyvärr tror jag att det är ett typiskt exempel hur något som är tecknat anses vara för småbarn och därför fördummas till en färdigtuggad sörja(som när Simpson dubbades på tv3 i början), vilket det mesta är kring jul med sina vedervärdiga familjefilmer.

Tror att det är fullt möjligt att göra en bra och intressant engelsk version av Karl-Bertil även om jag och många andra svenskar skulle ha svårt att se det bortom Tage Danielssons röst. Det är dock inte fallet i detta försök.

De som gjort denna version måste tro att Livet är en fest av Nationalteatern handlar om hur livet är en fest.

Arfert

Facit
Jag växte upp på 60-70-talet, och redan då hde ALLA TV, utom några få vars föräldrar gjorde ett "statement" av att inte ha det.. hade hört talas om folk som inte hade det då, men alla i min klass hade TV, och all mina andra kompisar.

Så om ni inte hade det för 17 år sen så är det extremt.

Hur kom det sig?

Arfert

Facit
Julverkstan var klippt när jag var liten (bla var den afroamerikanska dockan borta, den var rasistisk)...

Långbens elektriska poppande klipptes bort för folk vr rädd för att ungar skulle sticka in gafflar i elurtag.

Och mn har aldrig fått se när Kalle pepprar den där irriterande fågeln med ett maskingevär. det var för våldsamt.

Annars är de flesta klippen där för att få ner tiden på filmsnuttarna, så att fler får plats. Till exempel när mössen snor smycken av katten Lucifer i Askungen, eller en del spring i Robin Hood (upp i det brinnade tornet), eller den hiskeliga färden ned för berget i husvagnen, den är nedkortad.

Tror inte Ferdinand är klippt alls, förresten, men jag kan ha fel. Och djungelboksavsnittet är rakt v från filmen.

/Tomas, informerar enbart.

Pilzefrau

hon/henne
Hmm. Jag har faktiskt aldrig fått någon riktigt bra förklaring. Det var nog lite av ett statement, som du säger, men mina föräldrar är inte särskilt udda annars. De bara tyckte att TV var onödigt, och passade på att låta bli att skaffa en när de köpte nytt hus. Själv tycker jag inte att jag har lidit nämnvärt av det.

Ännu roligare var att min bror hittade vår morfars videokamera för typ fem år sedan och började filma saker. När han till slut brände ut filmer på DVD och sålde till släkt och vänner började det bli lite fånigt att vi inte kunde titta själva, så vi barn fick en DVD-spelare och en Videoapparat i julklapp, och vi lånade en projektor från morfar på obestämd tid. Vips hade vi hemmabio, men det dröjde ytterligare ett halvår innan våra föräldrar gav med sig och skaffade en TV-antenn.
[/barndomshistoria]