Nekromanti Ehh sannolikhetslära

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ökar chansen att man slår samma siffra på två eller fler tärningar ju fler tärningar man slår?

thark

Hero
Inte för att vara onödigt förolämpande men, öh... behöver du ens fråga det?

Ja, givetvis.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Men va inte det då, men tack för svaret. Jag är sjukt dålig på sånt där. Det är då jag behöver er hjälp. Nu kan jag gå vidare med ett system. tack!

Rickard

Urverk speldesign
"Ökar chansen att man slår samma siffra på två eller fler tärningar ju fler tärningar man slår?"
Om du har en miljon T6:or och slår dem så är vettigt att du slår fler 6:or än om du bara har en tärning.

Googla på sannorlikhetslära och tärningar. Det är rätt enkelt, om det är vettigt förklarat och om du kan bråk- och procenträkning. Annars rekommenderar jag programmet SimpleDicer.

/Han som använde programmet för att räkna vad medlet är av att slå 3T6 två gånger och ta det bästa

Troberg

Sinister eater
Ökar chansen att man slår samma siffra på två eller fler tärningar ju fler tärningar man slår?
Japp. Om du tex slår 2D6 är den 1/6, slår du 7D6 är den 100%.

Jag skrev en liten essä som en introduktion till sannolikhetslära för rollspelare, där jag genom konkreta och enkla exempel försöker ge en känsla för grunderna. Den kräver inga förskunskaper förutom grundskolematten. Den kanske kan vara till nytta för någon.

Sannolikhetslära för dummies