Rickard
Urverk speldesign
Finns det någon här som är insatt i hur det fungerar med ekologisk mjölk? Jag inbillar mig att man får mer EU-bidrag om man håller sig till en ekologisk gård, men ändå så är mjölken dyrare. Sedan kan jag läsa följande saker också:
Bönderna får (enligt vad jag tycker vore vettigt) mer bidrag från EU för ekogård jämfört med vanlig gård och samtidigt får de mer betalt för mjölken från mejerierna. Vore det inte vettigare om mejerierna stödde ekomjölken genom att sänka priset ner till kostnaden för den vanliga mjölken? Eller är driftkostnaden för en ekogård såpass mycket större att bönderna måste få mer pengar från två olika håll?
Mjölk är gott! Speciellt med varma nybakade bullar eller O'boy med varma mackor.
/Han som antagligen kommer att starta en frigående kycklingfarm i framtiden
Borde inte den prispressen även gälla för ekologisk mjölk, men visst; jag kan förstå att den ekologiska mjölken kostar mer bara för att mejerierna betalar mer. Fast å andra sidan är det stor efterfråga på mjölken enligt följande artikel, med resultatet att ekomjölken blivit en bristvara. Kan även det bidra till att den aldrig sjunker i pris?från [url="http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=586113" said:följande källa[/url]]
Men konkurrensen inom mejeribranschen är tuff och prispressen är hård. Konkurrensen kommer även från andra länder.
Samtidigt minskar invägningen av mjölk till Milko. Mjölkbönderna blir färre i vissa delar av "Milkoland". Under 2005 minskade invägningen av mjölk med fyra procent jämfört med året innan.
/.../
Ändå tillhör Milko de föreningar som betalar ett jämförelsevis bra pris för mjölken, med ett avräkningspris på omkring 2:80 kronor per liter. För ekologisk mjölk betalas 50 öre mer.
Bönderna får (enligt vad jag tycker vore vettigt) mer bidrag från EU för ekogård jämfört med vanlig gård och samtidigt får de mer betalt för mjölken från mejerierna. Vore det inte vettigare om mejerierna stödde ekomjölken genom att sänka priset ner till kostnaden för den vanliga mjölken? Eller är driftkostnaden för en ekogård såpass mycket större att bönderna måste få mer pengar från två olika håll?
Mjölk är gott! Speciellt med varma nybakade bullar eller O'boy med varma mackor.
/Han som antagligen kommer att starta en frigående kycklingfarm i framtiden