Nekromanti Ekologisk mjölk

Rickard

Urverk speldesign
Finns det någon här som är insatt i hur det fungerar med ekologisk mjölk? Jag inbillar mig att man får mer EU-bidrag om man håller sig till en ekologisk gård, men ändå så är mjölken dyrare. Sedan kan jag läsa följande saker också:

från [url="http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=586113" said:
följande källa[/url]]
Men konkurrensen inom mejeribranschen är tuff och prispressen är hård. Konkurrensen kommer även från andra länder.

Samtidigt minskar invägningen av mjölk till Milko. Mjölkbönderna blir färre i vissa delar av "Milkoland". Under 2005 minskade invägningen av mjölk med fyra procent jämfört med året innan.

/.../

Ändå tillhör Milko de föreningar som betalar ett jämförelsevis bra pris för mjölken, med ett avräkningspris på omkring 2:80 kronor per liter. För ekologisk mjölk betalas 50 öre mer.
Borde inte den prispressen även gälla för ekologisk mjölk, men visst; jag kan förstå att den ekologiska mjölken kostar mer bara för att mejerierna betalar mer. Fast å andra sidan är det stor efterfråga på mjölken enligt följande artikel, med resultatet att ekomjölken blivit en bristvara. Kan även det bidra till att den aldrig sjunker i pris?

Bönderna får (enligt vad jag tycker vore vettigt) mer bidrag från EU för ekogård jämfört med vanlig gård och samtidigt får de mer betalt för mjölken från mejerierna. Vore det inte vettigare om mejerierna stödde ekomjölken genom att sänka priset ner till kostnaden för den vanliga mjölken? Eller är driftkostnaden för en ekogård såpass mycket större att bönderna måste få mer pengar från två olika håll?

Mjölk är gott! Speciellt med varma nybakade bullar eller O'boy med varma mackor.

/Han som antagligen kommer att starta en frigående kycklingfarm i framtiden

Quan'talis

Swashbuckler
Anekdotiska bevis: jag har släktingar som har en ekologisk mjölkgård, och de får mycket riktigt mer EU-stöd per ko än en icke-ekologisk gård skulle få, men antalet kor de kan hålla är samtidigt begränsat av samma regler.

Jag vet inte om det finns några stritka regler om hur många djur en ekologisk gård får ha, men däremot finns det regler som säger att alla djuren måste få gå ut och in ur ladugården efter eget behag, att de måste få beta utomhus på somrarna och så vidare ("och så vidare" betyder "jag har ingen aning"), och det gör det praktiskt svårt att ha mer än ungefär 25 kor eller så.

Samtidigt har en annan bonde i samma kommun byggt ett helautomatiskt jättefähus med ett par hundra kor som knappt får se dagsljus en gång*, och även om de får mindre pengar per djur kan de skära ner på kringkostnaderna på ett helt annat sätt.

Om alla jordbruk skulle vara ekologiska och man fortfarande ville producera samma mängd mat skulle man alltså behöva en hel massa fler bönder.

Lösa spekulationer: alla andra ekologiska produkter är ju också dyrare än de vanliga, och åtminstone i de fall där de producerats i Europa borde de ju ha fått motsvarande högre EU-stöd. Det verkar nästan som något slags politisk poäng med att låta konsumenterna välja om de vill stöda ekologiskt jordbruk eller inte.

-----
*Det låter nästan som upplägget för en politiskt korrekt barnbok om den snälla bonden och den <s>elaka</s> empatihämmade bonden...

Arfert

Facit
Det handlar om kapitalism, baby: Ekologiska produkter är förmodligen dyrare än vad de behöver vara (om man bara räknar kostnaden att ta fram dom) för att folk är villiga att betala det högre priset. Man försöker få ut ett så högt pris man kan utan att försäljningen och lönsamheten går ner.

Pris har ju ganska sällan ENBART att göra med produktionskostnader, utan saker som metaprodukt och image spelar in.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hippie scum!

"Han som antagligen kommer att starta en frigående kycklingfarm i framtiden"

Kycklingar är bara gulliga i barnböcker vare sig de är frigående eller ej. Även de raser som inte är framavlade för explosiv kroppstillväxt består av galna fascistoida psykopater som mobbar varandra till döds. Att vara kycklingfarmare är att dagligen skopa upp kycklinglik. Gäss däremot, där har vi schyssta lirare. Vackra, majestätiska, kloka, kan dresseras till att anfalla dina fiender och försvara ditt hem. :gremwink:

Storuggla

Champion
Konsumentverket said:
Ekologiska produkter är genomgående dyrare än konventionella varor. Det främsta skälet är att produktionskostnaderna i jordbruket är högre. Avkastningen i det ekologiska lantbruket är lägre än i det konventionella. Det gör att produktionskostnaden per kilo blir högre. Även i leden efter jordbruket är kostnaderna högre för ekologiska varor än för konventionella. Mängderna som hanteras är små och måste hållas åtskilda från övriga produkter.
För att få märka varorna måste ekoproducenterna också betala en särskild avgift, för märkning och kontroll. Mest kostar det när företagen nyansluter sig. Å andra sidan kan de som bedriver ekologiskt lantbruk få ett särskilt jordbruksstöd.
Alltså: Det är dyrare att producera, transportera och behandla. Och som om inte det vore nog så är det så små mängder att det är frågan om det lönar sig. Så... högre bidrag kanske är en morot, annars kanske folk aldrig skulle säga åt sina kor «Hörru kossan, idag är vi ekologiska!» på grund av allt jobb det verkar innebära.

Då skulle jag, som har ex-bönder* i släkten, undra om det inte är dags att ge ännu mer bidrag åt ekologiska bönder och skära ner på bidragen till de som inte kör ekologiskt. ELler bara ge dem en knogmacka.

Storuggla, fråga anders och måns?

<font size="1">* = Min morbro var sockerärtsbonde, men sadlade om och blev bagare istället. Hans bageri går bra, han levererar ända till H-fors!</font size>

magoo

Hero
Jag är helt förvånad över att mat är så himla billigt. Det är ju ändå en lång process från gräs till ko till mjölk med en massa behandlingar och paketering och ändå är det så billigt. Ekomjölken är lite dyrare, vilket nog förklaras med att den måste separeras och särbehandlas för att få märkas med KRAV. Sedan måste fodret egenproduceras och kossorna klappas lite extra och allt extra kostar, även om EU stödet är högre.

När normal produktion blir så dyr som den förtjänar blir nog ekomaten billigare. Det är ju helt sjukt att det ska löna sig att köra foder och mat runt hela jordklotet.

Den lilla prisskillnaden på ekomjölken brukar mina jobbarkompisar använda som argument för att köpa konventionell mjölk. Huuuu va dyrt, liksom. Även om man dricker mängder med mjölk blir det någon tia i månaden. Bara att skippa en påse chips så ligger man jämt.

Troberg

Sinister eater
Jag är helt förvånad över att mat är så himla billigt. Det är ju ändå en lång process från gräs till ko till mjölk med en massa behandlingar och paketering och ändå är det så billigt.
Jag är förvånad över prisläget på massor av saker. Hur fanken kan man tillverka en DVD-brännare, skeppa den till andra sidan av jorden och sälja den med vinst för 300 spänn? Hur kan Dell sälja tangentbord för 20 spänn? Hur kan en fabriksny motorcykel kosta 2000 spänn?

Även om man dricker mängder med mjölk blir det någon tia i månaden.
Fast man riskerar att få epitetet "koutsugare" kopplat till sig, och hur skulle det se ut?