Nekromanti Ekonomi

G

Guest

Guest
Är det någon som vet hur det fungerar med aktier? jag räknade lite och kom fram till att mitt ekonomiska geni till rollperson skulle kunna tjäna en rejäl hacka med lite tåla mod och pengar. Jag räknade ut att om jag satsade 10000euro så fick jag efter tio år:

4 257 959 840 008 150 euro /images/icons/crazy.gif

ganska mycket pengar med andra ord...

Mvh Ezzy

G

Guest

Guest
Re: En hel del !?!

Ja alltså... jag tror det. jag är inte säker därav mitt inlägg. Och ifall man fortsatte fick jag ännu större belop... säg att man började med 100 000 euro och ägnade 50 år av sitt liv åt att handla med aktier...(OBS min karaktär är ekonomi geni(20 i värde)) detta skulle ge mig:

1 399 612 475 193 980 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 euro /images/icons/crazy.gif

nu när jag ser det är jag säker på att jag har räknat fel... /images/icons/smile.gif kan någon säga hur man gör för att handla med aktier?

Mvh Ezzy

Johan K

Gammal & dryg
Det låter ju som en utan tvekan som en bra idé och affärslösning !!

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>

G

Guest

Guest

kan någon säga hur man gör för att handla med aktier?

Lite basic kan man säga:
Man går in på en bank, eller liknande, och säger jag vill köpa si och så många aktier i ett visst företag. Varje aktie är värd ett antal kronor beroende av hur mycket börsen anser företaget vara värt. Sedan så registreras dessa aktier på ett speciellt konto, ett sk. vp-konto. Sedan så är det bara att sitta och vänta på att aktien ska stiga i värde vilket den gör om det går bra för företaget efter som då är företaget mer värt på marknaden. Naturligtivs så går värdet på aktien ner om det går dåligt för företaget.

Ett exempel:

Anders Aktiesson vill tjäna en hacka och bestämmer sig för att köpa aktier. Han tittar lite på vilka företag som finns och tycker att Volvo det verkar hejdundrans bra. Han knallar ner till sin bank, Nordbanken och införskaffar 25 aktier för 100 kronor/st alltså 2500 kronor. Så där nu är det bara hem och vänta. Veckorna går och helt plötsligt så avgår Volvos VD. "Oh [censur]" tycker börsen och tycker att nu är Volvo mindre värt än förut och priset på aktierna sjunker till 50 kronor. Anders aktier är nu bara värda 1250 kronor. Eftersom anders inte vill göra en förlust så bestämmer han sig för att vänta ett tag och se om det går bra för Volvo i framtiden så kursen stiger. Jovisst efter 3 månader så lanserar Volvo nya modellen Q37. Oj oj oj vilken hit den blev. Volvos försäljningsresultat skjuter i höjden. Börsen tycker nu att Volvo är ett bra företag som är värt en del och priset på aktien stiger därför till hela 200 kronor. Anders aktier är nu värda 5000 kronor. Anders springer ner till banken och säljer sina aktier och mottager glatt 5000 kronor, alltså en vinst på 2500...

Vi har lagt till regel att det tar Ob1T6 veckor innan värdet på aktien förändras efter den dag man slagit mot Ekonomi.

/Tiamel

smaffy

Hero

Brukar inte folk som handlar med aktier sitta framför små datorer och trycka på knappar som gör så att de handlar och säljer sina aktier så helvetiskt snabbt att de inte ens hinner se vilka aktier de handlar med?

Så är det la i alla fall på börsen...

Men å andra sidan, Ezzys ekonomigeni kommer nog bli efterlyst så hans VDkonto (eller vad det nu hette) kommer nog att spärras, sedan kommer nog inte geniet att hinna med att göra affärerna så snabbt, eftersom det trotts allt är meningen att hon/han ska vara en aktiv rollperson, annars är det ju inget skoj att spela juh... ("näe, jag tror vi tar en breake här på tio år eller?" - /images/icons/smile.gif)

Smaffy är jag. blä.

G

Guest

Guest

Tack, men jag menade regelmässigt...
Ifall jag har det klart för mig så funkar det så här:
Man köper aktier för ett antal euro sedan så slår man mot ekonomi. Svårigheten beror på vilken typ av aktie det är är det tex högrisk är det Ob4t6. Om man lyckas med slaget på Ob4t6 så går aktien upp (5*[effekt])% om man sedan skulle misslyckas går den bara ner [effekt]%. har jag rätt? om jag har det så kommer min karaktär bli väldigt rik...

Mvh Ezzy

G

Guest

Guest

Brukar inte folk som handlar med aktier sitta framför små datorer och trycka på knappar som gör så att de handlar och säljer sina aktier så helvetiskt snabbt att de inte ens hinner se vilka aktier de handlar med?

Jo det brukar de naturligtvis och antagligen sker all aktiehandel i N2 på detta vis. Jag bara gav ett exempel på hur en vanlig svesson väldigt basic skulle göra idag...

/Tiamel

G

Guest

Guest

I det här fallet så skulle Anders få betala skatt på de 2500 kr som han tjänade...

Jo i det här exemplet skulle han få göra det. Men i N2 så är det frågan för om de dragit av skatt eller inte redan. Ta till exempel lönerna. De är efter skatt (tror jag...) i NeoTech så frågan är om det här också är efter skatt. Men hur som helst för att hindra sina spelare från att tjäna storkovan (vilket de gör ändå med 20 i ekonomi så småningom) så kan man dra av skatt ja. Idag ligger väl skatten på cirka 30% om jag inte missminner mig.

/Tiamel

G

Guest

Guest

Tack, men jag menade regelmässigt...

Okej...förstod inte det. (Det var det iofs ganska uppenbart att jag inte gjorde, kom jag på /images/icons/smile.gif)

Enda regeln vi har lagt till är, som jag sa, att det tar Ob1T6 veckor innan aktien kommer upp/ner i det värde som rp:n slår fram. Om man slår perfekt borde dock tiden bli kortare.

Om man lyckas med slaget på Ob4t6 så går aktien upp (5*[effekt])% om man sedan skulle misslyckas går den bara ner [effekt]%. har jag rätt?

Jag kan inte kolla i boken men så har vi kört...tror jag...

om jag har det så kommer min karaktär bli väldigt rik...

Med 20 i ekonomi borde rp:n bli det. Om du ger dig på optioner så kan du väl tjäna ännu mer? Fast det är klart, risken är högre...

/Tiamel

ripperdoc

Myrmidon
Re: löner (OT)

Det finns en hel del löner i utrustningskapitlet. D.v.s. timlöner när det gäller att hyra in sådant folk. Förslagsvis kan man säga att den effektiva timlönen är grovt runt hälften av dessa värden.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Foggmock

Myrmidon
Aktier å Löner

Ok du kankse har rätt, emn vem vill ödsla femti år på aktier???? fan det blir en del slag på degenereringstabellen (krånglig stavning =P ) och vem behöver mer än en miljon euro?? snälla kanskse en Helt ÖverCybrad Mean Killing Machine men inte ett ekonomisnille..... hmm och man får inga löner efter uppväxten är klar förutpom de man får efter acklarade uppdrag....

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"

G

Guest

Guest
Re: Aktier å Löner

vem vill ödsla femti år på aktier????

Tja, ett ekonomisnille kanske "ödslar" femtio år av sitt liv på aktiehandel.

och vem behöver mer än en miljon euro??

Det är klart en sådan karaktär behöver mer än en miljon euro. Antagligen lever han ett överklass liv eller så är han Social Elit. Det innebär att man måste ha vräkigaste lägenheten i stan, snyggaste bilarna, mest smycken, dyrast kläder osv. I längden blir inte det billigt. Och vad skulle hans vänner säga om han slutade spekulera i aktier pga. att han har "ynka" en miljon euro på något bankkonto? Och varför bara äga en miljon när man kan äga 10, 173 eller 985 miljoner?

hmm och man får inga löner efter uppväxten är klar förutpom de man får efter acklarade uppdrag....

Man får väl lön om man har ett hederligt jobb också? Alla människor "drar" ju inte ut på äventyr. Så om du har gjort den sista perioden som Affärsman så är du antagligen det när du börjar spelet, om inte SL och spelare kommer överrens om något annat, och har därmed en vanlig hederlig lön.

/Tiamel

Azagthoth

Myrmidon

Tja, ett ekonomisnille kanske "ödslar" femtio år av sitt liv på aktiehandel.

Frågan är hur bra denne mår mentalt. Aktiemarknaden är inte helt hälsosam för personer med "normala" nerver. Att sedan arbeta med denna marknad dag in dag ut i femtio år...Personen torde bli något neurotisk.

/Azagthoth

Foggmock

Myrmidon
Hmmmmmm

äsch vi struntar i sysselsättning och sociala kontakter efter uppväxten.... jag menar min PLayboy har en fet lägenhet i Seattle, men jag har kört ett äventyr där i hel min historia...det betyder inte så myckret kontakt med mina överklasspolare...och vem bryr sig vad de tycker anyway?? =P

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"

G

Guest

Guest

Aktiemarknaden är inte helt hälsosam för personer med "normala" nerver. Att sedan arbeta med denna marknad dag in dag ut i femtio år...

Vad jag menade var naturligtvis inte att han skulle sitta framför sin dator, dygnet runt, och dregla medan kurserna stiger och sjunker. Han försörjer sig helt enkelt på aktiehandel eftersom han är ruskigt bra på det. Tillslut, om det nu går så bra om som Ezzy skrev, så behöver han ju inte jobba varenda dag. Kanske bara någon dag i veckan eftersom aktier, eller ekonomi, antagligen är den här killens liv och blir som ett beroende (han kanske handlar med aktier tillslut bara för att det är kul). Alltså vad jag menar är att den här killen antagligen kommer att försörja sig på aktiehandel hela sitt liv men inte jobba varje dag bara för det. Vill han ha en ny lyxvilla för 15 miljoner euro så kanske han sätter sig ner och fixar fram det på ett par veckor.

/Tiamel

G

Guest

Guest
Re: Hmmmmmm

äsch vi struntar i sysselsättning och sociala kontakter efter uppväxten

Vad tråkigt det måste vara....

/Tiamel