Nekromanti Eksem betygsätter oldschool-moduler (gamla & nya)

Eksem

Champion
Jag hade tänkt börja recensera moduler. Kanske på en blogg. Kanske här. Kanske på svenska. Kanske på engelska. Vet inte riktigt ännu. Steg ett är nog att börja lista de moduler som jag faktiskt har läst, och än mer de jag faktiskt har spelat eller varit spelledare för.

Som synes tycker jag mest om weird och puzzle dungeons, gärna av det kortare slaget. Minst tycker jag om tribe-bashing och linjära dungeons. Huruvida Death Frost Doom, Dark Tower eller Tomb of Horrors är den bästa modulen någonsin vet jag inte riktigt, men det är någon av de tre (de är ju nämligen bra på helt olika sätt). Jag kan komma att flytta några av och till. Vissa har "orättvisa" betyg baserat på min smak (People of the Pit är nog inte så bra, Keep on the Borderlands är egentligen bättre).

De jag faktiskt har spelat eller varit spelledare för har en asterisk efter sig (*).

Om betygsskalan:
5 - Omistlig. Genredefinierande, innovativ eller perfekt.
4 - Bör läsas. Exemplarisk, genomarbetad eller väldigt kreativ.
3 - Bra. Går att jämföra med, mindre brister, påhittig.
2 - Duglig.
1 - Ospelbart.

---

5
The Lost City*
Tomb of Horrors*
Ravenloft*
The Garden of al-Astorion
Death Frost Doom*
Dark Tower

4
White Plume Mountain
The Ghost Tower of Inverness
Expedition to the Barrier Peaks
Charnel Crypt of the Sightless Serpent*
The House of Rogat Demazien*
Below the City*
People of the Pit
Hammer's of the God*
Tower of the Stargazer

3
Keep on the Borderlands
Steading of the Hill Giant Chief
Glacial Rift of the Frost Jarl
Hall of the Fire Giant King
Isles on an Emerald Sea
The Grinding Gear
Weird New World
The Spire of Iron and Crystal
Temple of the Frog
The Nameless City

2
Palace of the Silver Princess
Rahasia
Under the Storm Giant's Cloud
The Thieves of Fortress Badabaskor
Survival of the Fittest
Escape from Astigar's Lair
Slave Pits of the Undercity
Secret of the Slavers Stockade
Assault on the Aerie of the Slave Lords
In the Dungeons of the Slave Lords
Dragons of Despair*
Dragons of Flame
Dragons of Hope
Palace of the Vampire Queen

1
-

Hunk

Hero
Det här är nog forumets bästa trådstart på tio år! Ser fram emot en fortsättning och ser gärna längre recensioner (helst på svenska), oavsett om det blir här eller på en blogg.

Necross

Swashbuckler
Eksem said:
Jag hade tänkt börja recensera moduler. Kanske på en blogg. Kanske här. Kanske på svenska. Kanske på engelska.
Fett najs. Kör på engelska, då får du väl fler läsare?

Ta gärna upp hur man kan "fixa" mindre bra moduler också, och vilka som kan spelas med andra system etc.

Arfert

Facit
Jag ger Expedition to the Barrier Peaks en trea, men flyttar upp Keep on the Borderlands till en fyra. Har spellett båda in the dim and distant past.

Sapient

Swashbuckler
Eksem said:
Ett första inlägg, jag letar fortfarande efter form så vi får se var det här tar vägen. Läs gärna och kom med feedback.

http://kryptan.blogspot.se/
Mycket bra!!

I en framtid när recensionerna börjar trängas med varandra, kanske du bör överväga att ha fler navigeringsmöjligheter - typ lista alla betyg av en viss nivå eller bokstavsordning efter titel och författare och what not.

Kanske ett system med taggar efter innehåll, "odöda monster", "del i serie", "äventyret utspelas på andra plan" osv.

Men det går att ta vad det lider. Att börja är stort nog! Heja!

Eksem

Champion
Tack till alla för uppmuntran och feedback! Med det sagt, negativ kritik är minst lika välkommet som positiv sådan, och kommentera gärna med kommentarsverktyget på bloggen (så ser den mer levande ut, ;)).

Har redan fått ett önskemål om en dungeon att recensera (gissa av vem, låt oss säga att dungeonen i fråga inte är det enklaste att få tag i), men jag tar gärna emot fler önskemål!

Eksem

Champion
Jo, det gör mig litet sorgsen också, kanske är den en trea för mig (telepatic kittens!), men dungeondesignen är inte superspännande, och hela palatset är lite väl rudimentärt för att förtjäna mer än extrapoäng för att vara så tidig. Blir du gladare av en trea?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Eksem said:
Jo, det gör mig litet sorgsen också, kanske är den en trea för mig (telepatic kittens!), men dungeondesignen är inte superspännande, och hela palatset är lite väl rudimentärt för att förtjäna mer än extrapoäng för att vara så tidig. Blir du gladare av en trea?
Jepp, mycket
men saknar Fungoid Gardens of the Bone Sorcerer på listan

Eksem

Champion
Mycket bra exempel på där min smak spelar in. Keep har väldigt många saker son talar för den (inte minst för att man lika gärna kan rekrytera monstren och anfalla keepet som att tribe-basha, eller allt potentiellt fraktionsspelande!). Det som flyttar ned den ett steg för mig är att jag inte är så mycket för just tribe-bashing.

Barrier Peaks är tvärtom en modul där jag helt enkelt uppskattar "twisten" och det otvugna förhållningssätttet till genrer (och Erol Otus förstås!).

Arfert

Facit
Eksem said:
Mycket bra exempel på där min smak spelar in. Keep har väldigt många saker son talar för den (inte minst för att man lika gärna kan rekrytera monstren och anfalla keepet som att tribe-basha, eller allt potentiellt fraktionsspelande!). Det som flyttar ned den ett steg för mig är att jag inte är så mycket för just tribe-bashing.

Barrier Peaks är tvärtom en modul där jag helt enkelt uppskattar "twisten" och det otvugna förhållningssätttet till genrer (och Erol Otus förstås!).
Barrier Peaks twist skulle kunna vara awesome, men den tyvärr fjantig på vissa ställen. Utan att spoila.

hakanlo

Hero
Supertrevligt! Det här gör direkt att jag blir sugen på den här typen av spel, som jag egentligen inte har så mycket erfarenhet av. Särskilt kul att du som skriver uppenbarligen verkligen kan det här området.

Vad gäller just första recensionen, så var det trevligt att det var en länkad gratismoj det handlade om.

Eksem

Champion
Sådant kan man debattera till döddagar, om var och en av modulerna i listan. Det man behöver veta när man läser mina åsikter är att jag inte tycker att "fjantigt" nödvändigtvis är samma sak som "dåligt". (och vad som är fjantigt och inte varierar förstås mycket), och att jag kommer att permiera moduler som Barrier Peaks framför Keep on the Borderlands.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag fixar inte att ge ordentlig feedback annat än att jag tyckte om att läsa det. Det var roligt, personligt och intressant. Och välskrivet, till skillnad från 95% av alla andra bloggar.

Edit: och jag är något av en auktoritet när det gäller att bedöma sådana här saker.