Nekromanti Eksem betygsätter oldschool-moduler (gamla & nya)

RPG2000

Veteran
Att "The lost city" tronar högst upp på listan vittnar om god smak.
Den här bloggen blir kul att följa.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Eksem said:
Ny recension, den här gången av The Ghost Tower of Inverness:

http://kryptan.blogspot.se/2012/08/the-ghost-tower-of-inverness.html
Super, bra med info, framför allt historiedelen gillas, skulle man kunna önska att du även slänger upp en bild på modulen åxå?

Nu saknas bara en logga från http://strangemagic.robertsongames.com/2011/04/yeah-new-osr-logo.html och den obligatoriska Vad du läser/spelar och en sån där grej som visar hur många som följer bloggen omdöpt såklart till typ "Kryptans offer" eller något annat tjusigt :gremsmile:

Eksem

Champion
Mycket bra förslag, jag skall kolla vilka "widgets" jag kan lägga till, och även börja "följa" några bloggar själv!

Vad det gäller bilder har jag blivit litet skrämd av det här med internetjuridik. Jag hade från början tänkt ta foton på modulerna jag recenserar och ha med i inläggen, men nu är jag inte säker på huruvida ens detta är tillåtet. Jag antar att om jag recenserar typ Raggi eller Finch kan jag säkert få ett skrivet "ok" på att ha med produktbilder, men att få något vettigt svar alls från WotC ang. typ Tje Ghost Tower of Inverness känns nästan oöverstigligt. Någon som vet vad som gäller, eller hur jag kan ta reda på det? Att fråga en jurist kommer kosta tusentals kronor och leda till svaret: "det är säkrast att låta bli".

Men någon form av bildmaterial vill jag ju ha. Får se vad jag kan lista ut vad det lider.

Eksem

Champion
Jag har försökt läsa på lite om det här, men jag får intrycket av att det helt enkelt inte är någon som egentligen bryr sig, snarare än att det faktiskt är tillåtet. Jag skulle vilja veta lite mer säkert innan jag publicerar bilder som inte är mina (även om jag verkligen VILL ha med bilder och tror att det skulle göra bloggen bättre).

Organ

Out of time, out of mind
Jag har ingen egentlig input att komma med förutom ett entusiastiskt "Hejjahejja!". Jag kommer följa varje inlägg du gör på bloggen med stort intresse.

/Anders

Storuggla

Champion
Det är inte tillräckligt med pinupbilder på Eksem själv i bloggen.

Storuggla, en ros mellan tänderna

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eksem said:
Jag har försökt läsa på lite om det här, men jag får intrycket av att det helt enkelt inte är någon som egentligen bryr sig, snarare än att det faktiskt är tillåtet.
Precis så. Det finns exempel på folk som fått betala när den recenserade inte gillade recensionen.

Relevant passus:

Jag har tagit egna bilder av hans bilder i tidningen och man ser tydligt tidningens kanter, sidnummer, annonser, intervjutext och mittskåra. På en bild la jag in min tumme.
Det räcker alltså inte med att man fotar en tidning eller så, OM den vars produkt man recenserar bryr sig.

Om prejudikatet:

Jag mailar registratorn på Hovrätten över Skåne och Blekinge och får genast ut domen som .pdf. (Det kan du också göra. Det är bara att maila.) Fallet har varit uppe både i Tingsrätten och Hovrätten, och det handlar om ett kreditföretag som stämde en studentförening för att de använt en faksimil av deras annons i en kritisk artikel om företaget i studenttidningen. Och mycket riktigt. För de två gånger de publicerat annonsen i tryckt form blev de friade. För den gången de gjorde det på sin hemsida blev de fällda. Ett klantigt beslut, enligt min hemliga rådgivare, eftersom domstolen med rättspraxis spikade lagändringen som innebär att offentliggjorda konstverk får återges ”i anslutning till texten i en kritisk framställning, dock inte i digital form” (23:e paragrafen punkt 2).
"Dock inte i digital form" är centralt här.

Äverhuvudtaget är det väldigt mycket Vilda Western kring det här med bilder och upphovsrätt; vad jag vet är amerikanerna mycket bättre på just det här området. Fotolobbyn i Sverige är stark och tämligen maktfullkomlig (det finns t.ex. ingen citaträtt; vill man göra kollage där aldrig så små bitar av nåns foto ingår så ska de tillfrågas). Lagen är helt bananas.

TL; DR: Helt korrekt. Folk bryr sig inte, men enligt lagen får du aldrig, inte ens i kritiskt syfte, publicera en bild som tillhör någon annan. Eller en bild av en bild som tillhör någon annan. Inte ens om du sätter en katt bredvid.

Sapient

Swashbuckler
Eksem said:
Jag hade från början tänkt ta foton på modulerna jag recenserar och ha med i inläggen, men nu är jag inte säker på huruvida ens detta är tillåtet.
Jo, det är tillåtet. Det är ett citat. :gremwink:

Där är malören med "dock inte i digital form", som krank citerar. Jag ska kolla upp exakt vad den innebär - för jag vill minnas att det uttryckligen sades i lagändringen att det inte handlade om att upphäva citaträtten helt. Däremot är den knepig.

Men jag skulle - om jag minns lagändringen rätt - säga att om du fotograferar ett omslag (så att det är en tydlig del av en bild) så gäller inte bisatsen, eftersom du inte digitaliserat ett helt verk. Men frågan är hur man ser på den kontra delarna...

Eksem said:
Jag antar att om jag recenserar typ Raggi eller Finch kan jag säkert få ett skrivet "ok" på att ha med produktbilder, men att få något vettigt svar alls från WotC ang. typ Tje Ghost Tower of Inverness känns nästan oöverstigligt.
Ja, om inte annat så är WotC administration så otroligt slöa på sånt att även när de svarar ja får man vara beredda på att det tar veckor. (Har varit i kontakt med dem i ett par inte helt olika ärenden...)

Men däremot släpper väl Wizards fortfarande användningen av ganska många illustrationer i produkter de publicerat? Jag har inte kollat användarvillkoren där, men om du behöver bilder skulle jag göra det. (Det är ju ett gigantiskt bildbibliotek vid det här laget.)

Det som gäller upphovsrättsligt i sådana här situationer är framför allt att utnyttja citaträtten vid publicering. För att en bild ska kunna klassas som citat, så krävs att
1) den inte är ett direkt återgivande (eller återanvändande) av en bild, alltså inte en illustration från modulen inscannad eller avfotograferad
2) att du (som man gör med citat) återger källa, upphovsperson eller liknande. (I regel då båda - vem som ritat och i vilken modul den tryckts osv.) och eventuell annan info som fungerar på samma sätt
3) det ska finnas en kontext där citatet är rimligt - som både visar att det handlar om ett citat och begränsar omfattningen.

Du kan alltså mycket väl ha en bild på hur en del av kartgrafiken ser ut, för att illustrera att du berömmer eller kritiserar den delen i modulen. Då är det fråga om ett befogat citat.

På samma sätt, om du skriver om de skickliga, svart/vita illustrationerna av Erol Otus, så kan du ha en bild på någon av dem i kontext (dvs. t.ex. med en del av sidan den är tryckt på).

I övrigt skulle jag så här pass tidigt stocka upp med en miljard neutrala genrebilder. De kan du ta själv - person som läser rollspelsmodul snett bakifrån, hand som rullar tärningar. battlemat med miniatyrer på osv. Det är alltid bättre än inget, typ.

Annars så kan du ju alltid kolla med andra här (och dina egna bilder!) i gallerierna om du får använda dem till bloggen.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Eksem said:
tycker jag mest om weird och puzzle dungeons, gärna av det kortare slaget. Minst tycker jag om tribe-bashing och linjära dungeons.
En liten ruta med infotext om dig och lite vilken smak du föredrar kan nog vara klokt, så när man läser en recension så kan man ha det i åtanke.

Hunk

Hero
Önskemål: Under the Storm Giants Castle

Nu vill jag se en recension på Under the Storm Giants Castle. Jag har hört att det skall vara den sämsta modulen genom tiderna, vilket gjorde att jag starkt övervägde att köpa den av Oldtimer, men var för snål eftersom jag redan hade spenderat en massa cash på hans andra JG-grejer. Nu vill jag veta om jag gjorde rätt eller fel!

Eksem

Champion
Re: Önskemål: Under the Storm Giants Castle

Jag tycker den är delvis genial, delvis lite för långtråkig. Om jag skulle spela den (Stövelkatten har gjort minis!) skulle jag korta av den så att det är mindre avstånd mellan allt sweet stuff. Den kommer definitivt bli recenserad! (Och jag är glad att du inte köpte Oldtimers exemplar, så att jag kunde göra det :)). Varning för att den är rätt knäpp, dock :gremsmile:

Hunk

Hero

Eksem said:
Och jag är glad att du inte köpte Oldtimers exemplar, så att jag kunde göra det :)).
Jag misstänkte det. Oldtimer lät mig gå igenom och kategorisera hans JG-samling för att veta ungefär vilka priser man kunde sätta på grejerna. Då plockade jag några russin ur kakan före de hamnade i annonsen här :gremsmile:. Storm Giants Castle var nog den grej jag tvekade mest på om jag ville ha eller ej (just för att jag hört att den skall vara så dålig), men tyvärr lät jag snålheten bedra visheten.

Eksem

Champion

Jag är inte helt säker på varför den ansågs som såpass dålig, den är lite off-beat och på sätt och vis "barnslig", men jag tycker att den med tiden snarare tjänat på detta och att det gör modulen mer unik jämfört med andra samtida moduler. Jag håller den högre än Escape from Astigar's Lair och Theives of Fortress Badabaskor, t.ex.

Sen är jag givetvis mycket avundsjuk på alla som äger Caverns of Thracia...