Eksem said:
Jag hade från början tänkt ta foton på modulerna jag recenserar och ha med i inläggen, men nu är jag inte säker på huruvida ens detta är tillåtet.
Jo, det är tillåtet. Det är ett citat.
Där är malören med "dock inte i digital form", som krank citerar. Jag ska kolla upp exakt vad den innebär - för jag vill minnas att det uttryckligen sades i lagändringen att det inte handlade om att upphäva citaträtten helt. Däremot är den knepig.
Men jag skulle -
om jag minns lagändringen rätt - säga att om du fotograferar ett omslag (så att det är en tydlig del av en bild) så gäller inte bisatsen, eftersom du inte digitaliserat ett helt verk. Men frågan är hur man ser på den kontra delarna...
Eksem said:
Jag antar att om jag recenserar typ Raggi eller Finch kan jag säkert få ett skrivet "ok" på att ha med produktbilder, men att få något vettigt svar alls från WotC ang. typ Tje Ghost Tower of Inverness känns nästan oöverstigligt.
Ja, om inte annat så är WotC administration så otroligt slöa på sånt att även när de svarar ja får man vara beredda på att det tar veckor. (Har varit i kontakt med dem i ett par inte helt olika ärenden...)
Men däremot släpper väl Wizards fortfarande användningen av ganska många illustrationer i produkter de publicerat? Jag har inte kollat användarvillkoren där, men om du behöver bilder skulle jag göra det. (Det är ju ett gigantiskt bildbibliotek vid det här laget.)
Det som gäller upphovsrättsligt i sådana här situationer är framför allt att utnyttja citaträtten vid publicering. För att en bild ska kunna klassas som citat, så krävs att
1) den inte är ett direkt återgivande (eller återanvändande) av en bild, alltså inte en illustration från modulen inscannad eller avfotograferad
2) att du (som man gör med citat) återger källa, upphovsperson eller liknande. (I regel då båda - vem som ritat och i vilken modul den tryckts osv.) och eventuell annan info som fungerar på samma sätt
3) det ska finnas en kontext där citatet är rimligt - som både visar att det handlar om ett citat och begränsar omfattningen.
Du kan alltså mycket väl ha en bild på hur en del av kartgrafiken ser ut, för att illustrera att du berömmer eller kritiserar den delen i modulen. Då är det fråga om ett befogat citat.
På samma sätt, om du skriver om de skickliga, svart/vita illustrationerna av Erol Otus, så kan du ha en bild på någon av dem
i kontext (dvs. t.ex. med en del av sidan den är tryckt på).
I övrigt skulle jag så här pass tidigt stocka upp med en miljard neutrala genrebilder. De kan du ta själv - person som läser rollspelsmodul snett bakifrån, hand som rullar tärningar. battlemat med miniatyrer på osv. Det är alltid bättre än inget, typ.
Annars så kan du ju alltid kolla med andra här (och dina egna bilder!) i gallerierna om du får använda dem till bloggen.